A GVH lecsapott a hamisan "vírusölő" terméket kínáló weboldalakra
A Gazdasági Versenyhivatal tavaszi gyorselemzéséhez hasonlóan újra áttekintette a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét, immár a vírustesztelésre is kiterjedve. A vizsgálat ismét számos problémát talált. -írják közleményükben
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) december elején ismét áttekintette a vírusellenesként hirdetett termékeket (pl. étrend-kiegészítőket, maszkokat,
fertőtlenítőszereket) kínáló weboldalak és az online üzletek kereskedelmi gyakorlatait. A versenyhatósági vizsgálat ezúttal kiegészült a koronavírus-tesztelést végző egészségügyi szolgáltatók tájékoztatásainak vizsgálatával.
A vizsgálat eredménye alapján továbbra is megjelennek kifogásolható gyakorlatok. Vannak olyanok, melyek szerint a termékek “vírusölő", “vírusellenes”, hatással bírnak, "99,9 %-os hatékonyságot” ígérnek a vírusok ellen, “elpusztítják a vírust”, “baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkeznek”, stb. Ezek az állítások azt a látszatot kelthetik, hogy a termék különösen hatékony a vírus elleni harcban, melyet azonban valószínűleg nem támasztanak alá megfelelő kutatások.
Pár oldal, hatóságok engedélyeire, illetve egészségügyi szervezetek ajánlásaira hivatkoznak, amelyek különösen alkalmasak lehetnek a fogyasztói bizalom megszerzésére. Egyes egészségügyi szervezeti ajánlások pedig valószínűleg valótlanok, a termékek esetében a szervezet tényleges támogatása nem igazolható.
A GVH olyan weboldalakkal is találkozott, amelyek esetében valószínűsíthető, hogy a negatív véleményeket a moderátorok törlik. A kizárólag pozitív vélemények közzététele befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt.
Az oldalak több esetben nem tüntették fel a termékek gyártóit, forgalmazóit. Így nem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől rendelné meg a terméket, illetve kihez tudna fordulni panaszával, kérdéseivel vagy jogai érvényesítése érdekében.
A versenyhatóság kéri a fogyasztókat, hogy rendelés előtt ellenőrizzék a honlapok megbízhatóságát és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is. Emellett mindenképpen érdemes időt szánni a szolgáltatási feltételek megismerésére az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF). Hasznos lehet tárolni a vállalkozással folytatott kapcsolatos levelezést is, a rendelés folyamatáról pedig képernyőmentéseket készíteni.
Forrás: GVH Sajtóiroda