"A jövő magyar, zöld és high-tech" - átadták Pécs tíz új elektromos buszát
Péntek délelőtt, rekkenő hőségben adták át ünnepélyes keretek között azt a tíz elektromos buszt a pécsi Széchenyi téren, melyet 1,7 milliárd forint uniós támogatásból vett a város. A buszbeszerzés az előző érában kezdődött, az új vezetés alatt ért célba, a kínai BYD komáromi üzemében gyártott alacsonypadlós járművek augusztustól tesztüzemben róják a megyeszékhelyet, ténylegesen ősztől állhatnak forgalomba, van rajtuk USB-töltő és légkondi is, egy töltéssel pedig 300 kilométert tudnak megtenni a pécsi utakon.
"A jövő magyar, high-tech és zöld"
- A környezet, a teremtett világ védelme olyan ügy, amit nem elég jelszavakkal védeni, cselekednünk is kell - kezdte beszédét Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára. Ezért alkotta meg a kormány a klíma- és természetvédelmi akciótervet, mely segítségével az ország hatékonyan léphet fel a természet védelme érdekében.
Schanda úgy véli, a magyarok szívesen választják a környezetkímélő megoldásokat. Az akcióterv egyik célja, hogy környezetbarátabbá váljon a magyar városok közösségi közlekedése, ennek jegyében 2022-től csak elektromos buszokat lehet üzembe helyezni a 25 ezernél több lakosú városokban. Ennek következtében tíz éven belül minden második busz környezetbarát lesz ezeken a településeken - fogalmazott az államtitkár, megemlítve, a kormány 36 milliárd forintot fordít erre a célra a következő évtizedben.
Hangsúlyozta, figyelemmel kell lenni ugyanakkor a nemzetgazdasági érdekekre is, a természet védelme ugyanis fontos, de egyáltalán nem olcsó, ezért úgy kell kidolgozni a szabályokat, hogy ne dráguljon az élet, a zöldítés költségeit ne a családok viseljék.
"Az ITM-ben azt vallják, hogy a jövő magyar, high-tech és zöld, pont mint ez a tíz busz, mely Pécsre érkezett"
- fogalmazott Schanda Tamás, megjegyezve, az alacsonypadlós, 64 fős városi szólóbuszok nem csak korszerűek, de részben magyar termékek is: Komáromban szerelték össze őket.
Az államtitkár elmondta, Pécs a pályázat keretében kiépítette az elektromos buszok üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúrát is: egy 570 négyzetméteres, töltő-kiszolgáló funkciót ellátó, elektromosbusz-töltővel rendelkező csarnoképületet is létesített a Tüke Busz Zrt. telephelyén. Zárásként gratulált a projekthez, Pécsnek, további sikereket kívánva a városnak. Megdicsérte Hoppál Pétert is, aki szerinte "kíméletlenül küzd" a pécsiek érdekeiért.
Páva Zsolt: "egy nagy, közös munkának a célba érkezésénél vagyunk most"
Másodikként Páva Zsolt szólalt fel, aki 2009 és 2019 között vezette a várost a kormánypárt színeiben. Páva elöljáróban megköszönte a lehetőséget, hogy jelen lehetett a buszátadón. Úgy látja, a technológiai változás nem csak kopogtat az ajtónkon, hanem berobbant, emellett örömét fejezte ki annak kapcsán, hogy ez a változás elérte a tömegközlekedést is.
Pécsett komoly lemaradás volt, 2012-2013-ban kezdték meg a buszpark felújítását, lecserélését, ez sikerült is, de már akkor látták, hogy az elektromos buszok beszerzése elkerülhetetlen - fogalmazott. Azóta eltelt hét év, ez most érett be - mondta Páva, hozzátéve, örül, hogy a mostani városvezetés sikerrel tudta célba juttatni a programot.
"Egy nagy, közös munkának a célba érkezésénél vagyunk most, rengeteg nevet lehetne említeni, akik részt vettek benne. Örüljünk a buszoknak, és bízzunk benne, hogy lesz folytatás"
- mondta.
Péterffy Attila: leljék örömüket a pécsiek az új, csendes, környezetbarát buszokban
- A mai nap igazi mérföldkő Pécsett, és nem csak a közösségi közlekedés terén, komoly lépés a modern és a zöld Pécs felé történő elmozdulás tekintetében - vette át a szót Péterffy Attila polgármester. Emlékeztetett, a buszokat uniós forrás segítségével vette meg az önkormányzat, és azt is megjegyezte, örül, hogy a kormány képviselete mellett a város előző vezetése is elfogadta a meghívását.
A városvezető felidézte, Pécs önkormányzatának közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos céljait a fenntartható városi mobilitási tervben fogalmazta meg annak idején, ebbe pontosan illeszkedett a mostani buszok megvásárlása. Nincs emissziójuk, porkibocsátásuk, nitrogénoxid-kibocsátásuk, ami jót tesz Pécs levegőjének.
"Pécsett ma több mint 180 busz szolgálja a közösségi közlekedést, ez a tíz elektromos busz jelentős mértékben javítja mind a Tüke Busz Zrt. működését - pl. költségcsökkenés -, emellett egyfajta presztízsnövekedést is jelent, mivel nem minden városban van ekkora e-buszflotta"
- folytatta Péterffy. A járművek sokkal csendesebbek a dízel buszoknál és mindegyik klimatizált, még USB-töltőkkel is fel vannak szerelve, egyúttal kiváló reklámhordozók is, a tesztüzem alatt a Pécs Nyitva kampányt népszerűsítik. Péterffy bízik benne, hogy sok megrögzött autós dönt majd a tömegközlekedés mellett.
A polgármester kitért arra is, hogy a város közműcégei számos olyan haszongépjárművet használnak, ahol lehetőség van a dízelüzeműeket elektromos üzeműekre cserélni. Mint fogalmazott, határozott cél, hogy ebben az irányba lépjünk tovább e tíz busz bázisán.
A közlekedés modernizálása terén további lépéseket is szeretne tenni, Péterffy szeretné elérni, hogy Pécs legyen az otthona egy elektromos hajtású csuklósbusz tartós tesztüzemének. A pécsieknek azt kívánta, leljék örömüket az új, csendes, környezetbarát buszokban.
A városvezető abban bízik, hogy együtt, fokozatosan magunk mögött hagyjuk a zajos, egészségtelen dízelbuszokat, és Pécs egy jobb levegőjű, modern, fenntartható város lesz.
Hoppál Péter gratulált a projekthez
- Magyarország és Pécs is aktívan és cselekvően tesz a klímavédelemért - vette át a mikrofont Péterffy Attilától Hoppál Péter fideszes országgyűlési képviselő. Szavai szerint az a vállalás, hogy egy város a jövőjét cselekvő programmal alapozza meg, példaértékű. Mint mondta, Magyarország kormánya elkötelezte magát egy klímavédelmi programmal, hogy az ország élhető ország legyen, a kormányzati program és a pécsi önkormányzati vállalás találkozik.
Emlékeztetett, tíz évvel ezelőtt a buszkérdés napi probléma volt a városban, felgyulladtak buszok, több ezres járatkimaradásról lehetett beszélni. A város anyagi helyzete nehéz volt, de sikerült idehozni egy buszparkot. Méltatta a kínai buszokat, mondván, rácáfolnak a korábbi negatív sztereotípiákra, világszínvonalúak.
Szerinte ahhoz, hogy a mostanihoz hasonló eredmények legyenek, három fontos dologra lesz szükség a jövőben: kiváló tervezésre, hatékony lobbitevékenységre és sikeres megvalósításra. Egyik sem nélkülözheti a másikat. Ha ezek kéz a kézben járnak, akkor lesznek a mostanihoz hasonló sikerek. Gratulált a projekthez, majd kezet fogott Péterffy Attilával.
300 kilométer 3,5 óra töltéssel
Az ünnepélyes buszátadón Krenner László, a BYD Europe B.V. közép-kelet-európai értékesítési vezetője is felszólalt. Elmondta, az elektromos buszok beszerzése nem csak Pécs számára fordulópont, hanem országosan is, ez ugyanis az egyik legnagyobb üzembe helyezett elektromos flotta Magyarországon.
A most átadott szólóbuszok 12 méter hosszúak, tisztán elektromos hajtásúak, a legmagasabb színvonalat képviselik, egyetlen feltöltéssel - mely 3,5 órát vesz igénybe - 300 kilométert képesek menni, évi kb. 900 ezer kilométert tesznek majd meg Pécsett, mely a Tüke Buszok éves futásteljesítményének mintegy 10 százaléka.
"Ezek a buszok Magyarországon, Komáromban készültek, magyar munkaerő bevonásával, így magyarnak is mondhatjuk azokat"
- tette hozzá. Krenner megjegyezte, a BYD buszai Európa-szerte - Izraeltől kezdve Skandináviáig - rengeteg országban futnak, összesen ezer feletti darabszámban. A pécsi flotta kapcsán megjegyezte, az első közép-kelet-európai flotta (korábban Tatabányának és Salgótarjánnak értékesítettek pár buszt, de ennyi sehol nincs a térségben, mint itt).
Az eseményre hivatalos volt Isbrand Ho, a BYD Europe ügyvezető igazgatója is, de a koronavírus-járvány miatt nem tudott megjelenni, ő videoüzenetben tolmácsolta gondolatait az átadón. Ezt követően a politikusok és az időközben enyhe napszúrást kapott médiamunkások felpattantak az egyik elektromos buszra, és kerültek egyet a városban. Az út során a légkondi jelesre vizsgázott.
Szerző: H. V.
(CÍmlapkép: Pécsma.hu/Csortos Szabolcs)