2014. november 27. csütörtök | 48. HÉT | 331. NAP | 19:11 | VIRGIL, AMINA

Iskolakezdéstől drágábban utazhatunk

2012. augusztus 16. | 07:27
Szeptember elsején megváltozik a vasúti és autóbuszos személyszállítás díjtarifája egy júliusi kormányrendelet értelmében. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ezzel a döntéssel a vasutat tenné versenyképesebbé az autóbuszos közlekedéssel szemben. A helyközi közlekedés 5 kilométeres díjtétele a jegyeknél viszont megszűnik.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium július 25-ei sajtóközleményében jelezte a szeptember elsejével életbe lépő tarifarendszer-változást. A honlapjukon található közlemény szerint "a közösségi közlekedés versenyképességének javítása érdekében a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítására törekszik a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Az átalakításban elsőként szeptembertől módosul a közösségi közlekedésben alkalmazott díjrendszer. Az emelt szintű szolgáltatások pótjegy árai az utazási távolsággal arányosan alakulnak. A minőségi autóbuszos felár növekedése versenyképesebbé teszi a vasúti InterCity (IC), EuroCity (EC) járatokat."

Kényelemre vágyik? Fizessen érte többet!

Az eddig egységes tarifarendszert országos, regionális és elővárosi elemekre bontják, ezzel együtt pedig a megtett távolság alapján határozzák meg a fizetendő díjakat. A vasútnál megszokott, kényelmi szolgáltatások igénybevételéért (Intercity, Eurocity, Euronigh-helyjegyek) fizetett pótdíjak összege a 280 kilométeren túli utazások esetén megemelik, de a 280 kilométer alatti utakért marad a most megszokott 400 forint alatti díj.

Ezzel párhuzamosan bevezetik az autóbuszos közlekedésnél is a kényelmi szolgáltatások pótdíjfizetés ellenében történő használatát, azonban a minisztériumi sajtóközlemény szerint a "közúti díj ezzel összességében minden viszonylaton drágább lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A magasabb autóbuszos díj bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat." Mindkét közlekedési formánál (vasút, busz) a díjtételek "az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva" nőnek.

Búcsú az 5 kilométeres jegytől

Mindezzel párhuzamosan eltörlik a helyközi közlekedésben használatos 5 kilométeres jegyeket. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében olvasható indoklás szerint a 5 kilométeres jegyek ára eltér a helyi közlekedés hasonló távolságú alaptarifájától.

"A helyi vonaljegyek összege már több településen meghaladja a 10 kilométeres helyközi jegy árát is. A legkisebb helyközi tarifa az állandó költségeket sem fedezi, és kedvezőtlenül befolyásolja a helyi és helyközi közlekedés közötti munkamegosztást. A tarifarendszerek közötti feszültségek feloldása érdekében a jegyek esetében megszűnik az 5 kilométeres tarifa. A helyközi bérletek változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek."

Ezzel a lépéssel a minisztérium előzetes becslései szerint 3 milliárd forinttal növelik a szolgáltatók bevételeit, és az újonnan bevezetett tarifarendszerrel "elősegíti az utazási igények kötöttpályás közlekedés felé irányítását, a helyközi közösségi közlekedés versenyképességének javítását. A szolgáltatással arányos díjszintek érdekeltté teszik a szolgáltatókat a magasabb színvonalú kínálat kialakításában és fenntartásában".

Pécs-Budapest: mennyi az annyi?

Jelenleg Pécsről Budapestre átszállás nélkül 12 vonattal lehet hétköznaponként eljutni, ebből 9 Intercity. Teljesárú menetjeggyel számolva 3950 forintba kerül a táv, erre rakódik még pluszként a 380 forintos IC-helyjegy összege is, tehát a végösszeg 4330 forint, ha kényelmi szolgáltatással utazunk a fővárosba.

Pécsről Budapest-Népligetig átszállás nélkül 9 autóbusszal lehet utazni. Itt is teljes árral számoltunk, és belevettük a szeptember elsejétől megjelent kiegészítő jegy díját is. Egy buszos út 3450 forintba kerül, a kiegészítő jegy ilyen távra (200-220 kilométer közötti sáv) 295 forint, tehát a végösszeg 3745 forint.

Látható, hogy a buszos közlekedés olcsóbb, viszont majdnem dupla annyi idő alatt jutunk el Pestre vele, mint vonattal. (Az Intercity-k elméleti menetideje 2 óra 28 perc, a buszoké átlagosan 4 óra 10 perc.)

A vonaton elméletileg nagyobb tér áll rendelkezésre, valamint menet közben fel lehet állni, sétálni, és a WC-t is lehet használni, a buszok ezzel szemben zsúfoltak és szűk tere van az utazónak. Mindezek mellett viszont a "mezei" gyors, sebes, vagy személyvonatok legtöbb kocsija és illemhelyisége elég sok kívánnivalót hagynak maguk után tisztasági szempontból.


Forrás: Pécsi STOP/Nemzeti Fejlesztési Minisztérium   |   STOP

címkék
Baranya, közösségi, közlekedés, utazás, drágulás, jegy, bérlet, MÁV, Volán, busz, vasút


a rovat további hírei
Videóbotrány: államtitkár magyarázkodik a rendőrség helyett Egymillió eurós fejlesztés a Duna-Dráva Nemzeti Parkban Az Ön autóját is ellopták? Lehet, hogy ők voltak Kisiklott vagon, megrongált váltó miatt késnek a pécsi vonatok Félezer tűzeset Baranyában - és ez jó hír Új szárnyban a Leőwey francia tagozata Pénteken nyit az adventi vásár
címlap »
fotó, videó »
Sztárklikk »
1/5
CHF / HUF

szavazás
Önnek tetszik az ötlet, hogy vasárnap ne legyenek nyitva a boltok?

bővebben
Igen Nem Nem élek már Magyarországon/hamarosan kiköltözök, így nem érint
címkefelhő
Nincs is szebb ruha a valódi bőrnél
Noha Jasmin, kifejezetten szereti a csinos viseleteket, a natúr bőrnél semmi nem áll jobban neki.
Egy szlovéniai séta margójára
Eni első szlovéniai sétája bizonyára sokaknak okozott maradandó élményt
Vadítóan dögös, csábítóan sexi, vagy fordítva?
Szem és egyéb testrészek nem maradnak szárazon, ha ez az dögös csaj kezelésbe vesz.