Egyéves vágányzár jöhet jövőre a pécsi vasútvonalon?
Budapest "alatt" 20,5 kilométeren kezdtek felújításba a pécsi vasútvonalon, egy közlekedési szervezet szerint azonban ez egyéves vágányzárral járhat jövő tavasztól kezdve. Ők azt javasolják, hogy a pécsi InterCity-vonatok Székesfehérvár útirányon át kerüljék el a zárást.
20 kilométert 51,3 milliárdból
Elindult a Kelenföld-Százhalombatta vonal felújítása, a munkálatok várhatóan 2020-ig húzódnak majd.
A 40a vonalon a csatlakozásokkal együtt Pécs, Kaposvár, Szekszárd és Baja, vagyis a dél-dunántúli és a dél-alföldi régió egy kis szelete közlekedik a vasúttal.
A felújítás után várhatóan 2020 végétől a Kelenföld-Százhalombatta közti 20,5 kilométeres szakaszon 120 km/h-s sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok (két vágányon) a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) honlapján található információk szerint.
A beruházás költsége jelenleg nettó 51,36 milliárd forintra rúg. (A felújítással egyúttal több állomást és utasforgalmi területet is átépítenek a kor követelményeinek megfelelően, zajvédő falakat húznak fel és felsővezeték-csere is lesz - további részletek a beruházó honlapján.) A vonalszakasz biztosítóberendezéseinek cseréje az 51,3 milliárd forinton felül még 16,62 milliárd forintba fog kerülni, a pénz egy része hazai, míg másik része uniós forrásokból érkezik.
Egyéves vágányzárról tud a Magyar Közlekedési Klub
A Magyar Közlekedési Klub (MKK) blogbejegyzése szerint a beruházás vágányzárral fog járni, 2018 tavaszától egy évre le fogják zárni az Érd-állomás és Kelenföld közti szakaszt.
Ezzel az ország déli részéről érkezőknek Érd-felsőnél érne véget az utazás, és egy rövid sétával érhetnék csak el Érd-alsó állomáson keresztül a székesfehérvári 30a-vonalat - és ezen keresztül Kelenföldet és a fővárost.
Az MKK szerint a plusz átszállás főképp a szekszárdi, bajai és kaposvári utazóközönséget érintené negatívan, hiszen nekik eleve egy átszállást már eddig is be kellett iktatniuk a fővárosi utazásaikba.
Fehérvár felé kellene terelni a pécsi InterCity-vonatokat
A blogbejegyzés szerint a vágányzárt átszállás nélkül (pécsi indulással értve) úgy lehetne megoldani, ha felújítanák a Sárbogárd-Börgönd közti 45-ös vonalat is, és a pécsi IC-k Székesfehérvár útirányon át közelíthetnék meg Budapestet, azon belül pedig a Déli pályaudvart. A távolság növekedése az MKK számításai szerint 20-22 kilométer, vagyis a menetidő sem lenne sokkal hosszabb.
Ráadásul a szakaszon nincs a szervezet szerint túl sok felújításra váró műtárgy, a pálya szinte nyílegyenes (Börgönd és Székesfehérvár közt pedig pár éve felújították a síneket a 44-es vonalon Pusztaszabolcsig), vagyis viszonylag gyorsan és viszonylag olcsón (de itt is milliárdos összeggel kell számolni) lehetne véghez vinni a beruházást.
Az MKK mindemellett azzal számol, hogy a Baja-Szekszárd vonalon érkező utazókat Érd-felsőig kellene szállítania a MÁV-nak, és ott kellene megejteni az egy átszállásukat. A Kaposvár felől Budapestre utazókat pedig Fonyód irányába vinnék a déli-parti vasútra, majd onnan Székesfehérvár érintésével mehetnének a fővárosba.
A felújítás a továbbiakban is jól jöhetne, a Győr-Székesfehérvár tengely lenne meghosszabbítva Sárbogárdig.
Ezek egyelőre elképzelések, de megvalósításukkal a MÁV nem tenné ki egy évig plusz átszállási kényelmetlenségeknek az utazóközönséget a Magyar Közlekedési Klub szerint.
(Címlapi kép: NIF Zrt.)