„A kormány összekötötte a kezemet, belökött a Dunába és a parton cikiz, hogy nem tudok úszni"

2021. szeptember 13. 16:45 2021. szept. 13. 16:45

Elavultság miatt le kellett állítani 13 buszt és 5 trolibuszt Budapesten. Az önkormányzati elvonások ellenére, pedig már abszurd, 500 évenkénti csőhálózat-cserét terveznek a közművek.

Tizenháromnál jóval több buszt kellene már korszerűbbel kiváltani, nemcsak a fővárosban, de országos viszonylatban is, csak a kormány aláírása hiányzik  – erről beszélt Tüttő Kata, az MSZP főpolgármester-helyettese péntek este az ATV Egyenes beszéd című műsorának vendégeként.

„Nem 13 buszt szeretnénk kivonni a forgalomból, hanem 380 buszt. Nem azért, mert veszélyesek, hanem mert nagyon öreg, 30 éves buszok” – emlékeztetett Tüttő Kata.

Elmondta, a közösségi közlekedésfejlesztésben a kormány által nem kért EU-s helyreállítási pénzekből lehetett volna korszerű járműveket venni százszámra. Ennek még a hitel része is rendkívül rövid időn belül visszahozná az árát a megtakarítható karbantartási költségeken.

„Tárgyaltunk európai beruházási banki hitelt is, hiszen vannak opcióink buszra, trolibuszra, villamosra, (…) csak egy aláírás, egy jóváhagyás kellett volna a kormánytól. (…) Gyakorlatilag azt csinálta a kormány, hogy összekötötte a kezemet, mint városüzemeltetésért felelős helyettesét, belökött a Dunába, és ott cikiz a parton, hogy nem tudok úszni. (…) A szerződés is megvan, a hitel is le van tárgyalva” – mondta el.

A szocialista politikus hozzátette, a kormány május óta még csak nem is válaszol a város megkeresésére az aláírással kapcsolatban, pedig a szóban forgó pénz itt már nem is egy EU-s forrás, hanem egy kereskedelmi banki hitel. Aláhúzta, mivel az M3-as metróvonal felújítása – amin félmillióan közlekednek egy nap – is folyik, azt szintén buszokkal kell pótolni, így nincs már Budapestnek tartalék busza és kénytelen a régi, elavult buszokat is – szerviz után – visszaállítani a forgalomba.

Az MSZP politikusa kifejtette, hasonló módon adós a kormány a településektől elvont pénzek után a vízművek karbantartási költségeinek kompenzálásával. „Ma a mostani árszabályozás mellett, nem jut annyi pénz, hogy ezeket a csöveket időben cseréljék, karbantartsák. Ez nem most kezdődött, zajlik ez az árszabályozás 2012 óta, ez vitte csődbe az összes vízművet! (…) Annál nincs drágább, mint amikor a víz egyrészt elfolyik, másrészt viszi magával az utat (…). Ahhoz, hogy tervszerűen lehessen csatornát, vízcsövet, távhővezetéket cserélni és utat felújítani, ahhoz az kell, hogy ezeknek a cégeknek legyen annyi bevételük, amiből ezt meg tudják tervszerűen csinálni. Ma csak tűzoltás van, a mostani tervek és finanszírozás alapján, 500 évente terveznek a vízművek cserélni egy csövet”.

Elmondta, az sem segít ebben a helyzetben, hogy a járvány közepén a kormány négy és félszeresére emelte a vízcsőadót, amit a Fővárosi Vízművek fizet neki, ahelyett, hogy segített volna a felgyülemlett adósság rendezésében.

„Itt tart a városok többsége. Megépíteni egy stadiont könnyű, de azt aztán fent is kell tartani. (…) a városok is megépültek, de fent is kell azokat tartani. Én abban bízom, hogy jön egy normálisabb világ, ahol az önkormányzatok valóban önkormányzatok, és van annyi bevételük, amiből a kötelező feladatokat el tudják látni” – hangsúlyozta Tüttő Kata, az MSZP főpolgármester-helyettese.

Forrás: Hírklikk