Na, ki költötte a legtöbbet hirdetésre a közösségi médiában az előválasztáson? A Fidesz!

2021. október 16. 11:45 2021. okt. 16. 11:45

Soha nem látott mennyiségben árasztották el a politikai hirdetések a közösségi médiát az előválasztás alatt. Gyakorlatilag lehetetlen mostanában úgy kinyitni a Facebookot vagy a YouTube-ot, hogy ne zúduljon ránk cunamiként egy csomó politikai üzenet, reklám, szavazásra buzdító vagy éppen lejárató kampány.

Ez nem csak azért érdekes, mert megmutatja, mennyire fontos hirdetési platformmá vált a közösségi média, hanem azért is, mert történetesen ez a két platform a legtranszparensebb minden hirdetési felület közül. Mivel a Google és a Facebook rengeteg támadást kapott azért, mert teret enged a dezinformációnak és a politikai manipulációnak, 2019 tavaszán mindkét cég úgy döntött, hogy nyilvánossá teszi, milyen politikai-közéleti témájú hirdetésért ki fizet neki, mennyit, és azért cserébe milyen elérést kap. Ezeket az adatokat bárki böngészheti a Facebook Ad Library, illetve a Google Transparency Report oldalain. Ezt tette a Telex is. 

A YouTube kasszájában ez alatt az egy hónap alatt 85,6 millió forintot, míg a Facebooknál 588,5 milliót hagytak magyar nyelvű politikai reklámokra. Ez összesen 674 millió forint, amiből  640 milliónyit azonosítottak a kormány vagy az ellenzéki összefogás narratíváját terjesztő, a napi politikához kapcsolódó üzenetként.

 

A magyar politika szereplői tehát nagyjából napi 21 millió forintot füstöltek el erre a célra.

A YouTube-on a kormányoldal és az ellenzék hozzávetőleg egyenlően áll költésben, ami annak tükrében azért elég vicces, hogy az ellenzéki előválasztás zajlik éppen, amin a Fidesz természetesen nem indul.

A Facebookon már egészen brutális a kormányoldali fölény és a fideszes propaganda, azon belül is a Megafon jelenléte (az Aktuális nevű propagandaoldal is minimum Megafon-közelinek tekinthető, elvileg külön kiadó áll mögötte, de azt egy megafonos influenszer, Filep „A kopasz oszt” Dávid vezeti). Ha a Megafon összes költését nézzük, 132 millió forinttal magasan vezetné a toplistát. A Fidesz mellett szereplő összeg csak a párt központi Facebook-oldalának hirdetéseit takarja, pedig a politikusai oldaláról is dőlnek a fizetett posztok, csakúgy, mint az ellenzéki pártoknál.

Az így kialakuló kép tehát nem azt mutatja meg, hogy mennyibe kerültek a miniszterelnök-aspiránsok kampányai, hanem azt, hogy az egyes jelöltek mögött felsorakozó csapatok mennyi pénzt mozgattak meg a jelöltjük és a saját embereik támogatására.