Nagy a zavar a cég körül, amelytől Pécs tervez elektromos buszokat beszerezni

2018. április 19. 09:19 2018. ápr. 19. 09:19

Sajtóhírek szerint nem nagyon megy jól az elektromos buszok gyártását is végző egykori Mabi-Bus, egy ideje Ikarus Egyedi AG néven futó cégnek, két, összesen 180 darab csuklós buszra szóló tendert nem is sikerült teljesíteniük a fővárosban. A vállalkozás szerint ugyanakkor szinte minden rendben van náluk. Korábban Pécsen felmerült, hogy ettől a cégtől szereznek be elektromos buszokat.

Több sajtótermék is arról cikkezett a napokban, hogy gondban van/lehet az elektromos buszok gyártását is végző Ikarus Egyedi AG Kft. (mely régebben Mabi-Bus Kft. néven is futott).

A Népszava keddi cikke szerint az Ikarus Egyedi AG Kft-nek április 11-ig kellett volna 30 darab Modulo M168d típusú csuklós buszt (amik nem elektromos, hanem hagyományos meghajtásúak) leszállítania a BKV-nak, ám a határidőig csak ötöt adott át. Hasonlóról számolt be a hvg.hu is még április 11-én, de a Totalcar is alaposan kivesézte, miért is nem lehet alkalmas metrópótlónak a Modulo M168d.

A nagyobb baj, hogy mindemellett 150 ugyanilyen csuklós buszt kellett volna a Volánbusznak átadni, ebből azonban a Népszava információi szerint egyetlen egyet sem sikerült átadni. Ráadásul a BKV-nak eljuttatott öt csuklós busz még nem fut az utakon, ugyanis műszaki kifogások miatt független vizsgálat alá vetették a járműveket.

A lapnak a BKV megerősítette, hogy egy korábbi 100 millió forintos kötbér-elmaradás miatt perben állnak a céggel. A Népszava információi szerint az Ikarus Egyedi AG ellen felszámolások is indulhatnak, a dolgozók pedig elhagyják a céget.

Az Ikarus egyedi szerint vis maior és más okok hátráltatják őket

Az Omnibusz blog a Facebook-oldalán szerdán közölte az Ikarus Egyedi AG közleményét, melyben a cég többek közt a következőt írta:

"A társaság a beszállítói késlekedések, vis maior események és egyéb ellenőrzési körén kívül eső akadályozó körülmények ellenére a szállítást a határidő lejárta előtt megkezdte, és folyamatosan adja át a buszokat a BKV Zrt-nek, majd a Volánbusz Zrt-nek. A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben az Ikarus Egyedi Kft. által szállított MODULO M168D csuklós autóbuszok mind a járműre vonatkozó uniós és hazai jogszabályoknak, mind a megrendelői elvárásoknak, a kiírás feltételeinek megfelelnek. (...)

Az igazság a sajtóban megjelent állításokkal szemben az, hogy az IKARUS Egyedi Kft. által gyártott MODULO M168D autóbusz mind a design-t illetően, mind technikai színvonalát tekintve a legújabb konstrukciós trendeket követi és megállja a helyét az európai piacon."

Pécs is ettől a cégtől tervezett elektromos buszokat beszerezni

Mint ismert, a cég gyártja a Modulo C68e elektromos buszokat is, melyekből 2016-ban a BKV rendszeresített húsz példányt, ám hamar kiderült, hogy a téli, nyirkos időjárást nem annyira kultiválják ezek a járművek.

A pécsi városvezetés pont ugyanilyen buszokat - ráadásul tizenkettőt - tervez már 2017 eleje óta beszerezni. Két járművet pályázati pénzből finanszíroznának, amiket már tavaly óta várnak a városba, a legutolsó hírek szerint még idén forgalomba állhatnak.

Kósa Lajos tárca nélküli miniszter március 20-ai pécsi látogatásán derült ki, hogy a Modern Városok Program keretén belül szerezhet be Pécs elektromos buszokat.

Mindezek miatt a Pécsi STOP megkereste a városvezetést, amint válaszolnak, újra jelentkezünk.