Schwarcz-Kiefer Patrik: Négyszer annyiba kerül nálunk az autópálya, mint a határ horvát oldalán

2021. június 18. 11:22 2021. jún. 18. 11:22

Schwarcz-Kiefer Patrik Baranya megyei önkormányzati képviselő a Strabag SE bécsi UNO Cityben lévő székházánál fejtette ki értetlenségét a Bóly és Ivándárda közötti M6 autópálya-szakasz építése kapcsán tapasztalt átláthatatlanság miatt, amelyen a STRABAG magyarországi leányvállalata, a STRABAG Építő Kft. is dolgozik.

A Jobbik politikusa felhívta rá a figyelmet, hogy az épülő M6 kilométerenkénti költsége négyszerese a horvát oldalon épülő autópálya árának. Ez azért is érdekes, mert a földrajzi adottságok a határ két oldalán nagyon hasonlóak. Pécsi STOP legfrissebb híreit itt találod!  

A magyarországi kilométerenkénti 4,4 milliárd forintos árat a kilométerenkénti 1,1 milliárd forintos árral szembeállítva a legjobb esetben is erősen megkérdőjelezhetőnek tartja, és hiába érdeklődött a magyarországi szereplőktől, az információk átadása rendkívül akadozó volt.

Ez is érdekelhet: Súlyosan diszkriminatív: A Pécsi STOP is aggályát fejezi ki a kedden elfogadott homofób jogszabályi változásokkal kapcsolatosan

Így tehát a Jobbik politikusa kénytelen volt a Strabag SE elnökén keresztül a vállalat központjába eljuttatott levelében felvilágosítást kérni. Ha nem sikerül logikus magyarázatot adni az említett árkülönbségre, akkor elkerülhetetlen lesz, hogy az OLAF-hoz és az Európai Ügyészséghez forduljunk.

 

A levél itt olvasható:

Tisztelt Birtel elnök úr!

Tisztelt Tesche úr!

A dél-magyarországi Baranya megye önkormányzatának és a Régiók Európai Bizottságának tagjaként egyik elsődleges feladatom, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel képviseljem a Baranya megyei polgárok érdekeit. Az Ön magyarországi képviseletével folytatott többszöri sikertelen levélváltás után kénytelen vagyok Önhöz fordulni.

Amint azt valószínűleg Ön is tudja, az Ön magyarországi leányvállalata, a Strabag Építő Kft. a Duna Aszfalt Zrt.-vel konzorciumban az Eurostrasse 73 magyarországi szakaszának kivitelezési munkáival lett megbízva, ami Magyarországon M6-os autópálya néven ismert.

Az említett vállalatok építési módszereinek részletei számos kérdést vetettek fel a helyi lakosság körében, olyan kérdéseket, amelyek megválaszolásához további információkra volt szükség a leányvállalatától.

Hiába kerestem meg a leányvállalatát a fent említett kérdések tisztázása érdekében, egyik kapcsolattartó sem mutatott érdeklődést az átlátható munkamódszer bemutatása iránt. Ezek az állítások mind a STRABAG Építő Kft-re, mind a magyar ügyfélre, a NIF Zrt-re vonatkoznak. Az építkezés meglátogatására irányuló kérésem szintén sikertelen volt.

Véleményem szerint egy ilyen átláthatatlan munkamódszer nem méltó egy olyan európai jelentőségű nagyvállalathoz, mint amilyennek a STRABAG-ot országszerte ismerik, különösen annak fényében, hogy Magyarország kormánypártjának tagjait semmilyen módon nem akadályozzák abban, hogy hozzáférjenek a fent említett építési útvonal építésével kapcsolatos részletes információkhoz.

A szóban forgó autópálya-szakasz építési szerződésének szövegében az átláthatóság hiánya felkeltette érdeklődésemet, különösen annak fényében, hogy a magyar oldalon épített szakasz egy kilométerének költsége körülbelül négyszerese a határ túloldalán, Horvátországban épített, közel azonos földrajzi jellemzőkkel rendelkező szakasz költségének.

Mivel a STRABAG Építő Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. részéről határozott érdektelenséget tapasztaltam a megye számos polgárát foglalkoztató kérdések tisztázása felé, nem várhatok kielégítő választ az említett szereplőktől.

Ezúton szeretném kérni Önöket, hogy adjanak megfelelő és kielégítő tájékoztatást a kérdésekre, amelyeket szakmai okok, és az említett autópálya-szakasz magyarországi oldalán minden eddiginél nyilvánvalóbb magas árazása tesz szükségessé, mert egy négyszeres árkülönbségnek egy meglehetősen azonos térségben is ennek megfelelően konkrétnak kell lennie.

Szeretném továbbá megerősíteni érdeklődésemet az autópálya-szakasz megtekintése iránt, esetleg a STRABAG SE bécsi központjának részvételével.

Amennyiben partner lenne a fent említett nyitott kérdések tisztázásában, kérem, hogy mielőbb értesítsen. Ha az Ön vállalata nem ad kielégítő magyarázatot a fenti eljárásra, kénytelen leszek kapcsolatba lépni az illetékes hatóságokkal, például az osztrák ügyészséggel, az OLAF-fal és az Európai Ügyészséggel.

Szilárd meggyőződésem, hogy a STRABAG SE által oly gyakran hangoztatott, a korrupcióellenes intézkedések iránti elkötelezettségére, valamint az átláthatóságba vetett szilárd meggyőződésére vonatkozó nyilatkozatok nem üres frázisok, és hogy ezek lehetővé teszik a Baranya megyei polgárok számára a megfelelő és megnyugtató választ.

Pécsi STOP legfrissebb híreit itt találod!  

Forrás: Schwarcz-Kiefer Patrik/Jobbik Pécsi Szervezete