A Biokom árgus szemekkel figyeli az autógyilkos fasort

2018. július 21. 09:20

Amint ígértük, a Biokomot is megkerestük a pécsi utca ügyében, ami évente megesz egy autót. Megtudtuk, hogy a közterületeket gondozó önkormányzati cég hogy jár el ilyenkor és azt is: mit tegyünk, ha egyszer a mi kocsink válik áldozattá.

A Biokomhoz egy csütörtöki eset kapcsán fordultunk, amikor is egy rőfös faág zuhant egy ott parkoló autóra. Ráadásul tavaly ilyenkor szinte ugyanott már megtörtént szinte ugyanez.

“A Semmelweis utcában egy termetes japánakác (Sophora japonica) vázága hasadt le a viharos szél hatására. A katasztrófavédelem munkatársai érkeztek a helyszínre, akik a közvetlen veszélyt elhárították. Leszedték az autóról a fát, részben összedarabolták és átadták a területet a Biokom munkatársainak, akik gondoskodtak a további darabolásról, a forgalmat akadályozó ágak eltávolításáról, elszállításáról. Ezen felül ránk vár a közterületi fa további vizsgálata, a további beavatkozásokról való döntés, hogy a leszakadt ág hatására a fennmaradó fa jelent-e további balesetveszély-forrást” - áll a Biokom válaszában.

Mint megtudtuk: a Semmelweis utca teljes fasorát 2017 márciusában metszette a Biokom Kft., azóta a rendszeres szemlézéseket követően egy-egy beavatkozásra volt szükség az utcában. A kérdéses fánál nyilvántartásuk szerint egy-egy száraz ág eltávolítására volt szükség tavaly márciusban. „Jelenleg is egészségesnek mondható a fa, rajta korhadás, odvasodás jelei nem tapasztalhatóak, ép a gyökérnyaki része, a törzse, épek a vázágak, az ágakon ép-egészséges levélzet található.”

A Biokom sajtófelelőse megírta azt is: a Semmelweis utcában található idős faállomány állapotát fokozott figyelemmel kísérik.

„A káresetet okozó idős japánakác általános állapota megfelelő volt, a korábbi szemlék nem tártak fel olyan károsodást, vagy szerkezeti hibát, amely indokolttá tette volna a most letört ág levágását, vagy visszavágását. Az esetet követő szemlén is azt tudtuk megállapítani, hogy a fán látható törésfelületen ép, és élő belső részek tárultak fel, korhadásnak, odvasodásnak, száradásnak jele nem volt látható.”

Az is kiderült: mindemellett az utca növényállománya idős, állapotuk nem optimális, ami a koruk mellett a kedvezőtlen városi környezetnek is köszönhető. „A fák alakító és ápoló metszéseit más városi faállományokhoz képest gyakran, 4-5 évente elvégezzük, annak érdekében, hogy lehetőleg ne forduljon elő ilyen esemény. Sajnos az egészséges ágak lehasadását nagyon nehéz előre megjósolni, ezáltal megelőző intézkedéseket is nehéz tenni” - áll a cég válaszában.

Elmagyarázták azt is, miért nem vágják nyakló nélkül az ilyen fákat:

„Lehetséges intézkedés a fák még erősebben történő visszavágása, esetleg kivágása - ami ilyen esetek után kézenfekvőnek is tűnik - azonban ezáltal jóval nagyobb zöldfelületi veszteség (por- és egyéb légszennyező anyag megkötő felület, zaj elleni védelem, árnyékoló, klímajavító hatás, utcakép javító hatás) érné az adott lakóterületet, ami ugyancsak ront annak élhetőségén, és veszít ezáltal az értékéből.”

És most lássuk, mi a teendő, ha az autónkat összelapítja egy farönk:

„A közterületen történt ilyen jellegű káreseményekről tájékoztatni kell a közterületet üzemeltető társaságot, érdemes fotódokumentációt készíteni nem csak a kárt szenvedett járműről, de a letört ágakról, és a fáról is. Emellett a kárigényt kezelő ügyfélszolgálatán kitölthető adatlapon be kell jelenti a kivizsgálás érdekében.”