Azta: akár 88 forintos órabéremelést is kaphatnak a pécsi buszsofőrök

2018. június 15. 15:06

Árat emel a Tüke Busz, drágább lesz az utazás Pécsett. A lokális jobboldali média ezt roppant elegánsan úgy tálalta, hogy a sofőrök béremelésére kell a pénz. Mutatjuk, hogy még mire, meg azt is, hogy micsoda iszonyatos gazdagodás, Hawaii és diszkó lesz most majd buszsofőréknél.

A kötelékben repülő jobboldali média ezúttal a pécsi buszos cég áremeléseiről zengett, amelyről jövő héten dönthet a városi közgyűlés. Egyebek mellett ilyen mondatok röpködtek:

„A lépésre azért van szükség, hogy a befolyó plusz bevételekből fedezzék a sofőrök által kért béremelést.”

„... dacára annak, hogy az elmúlt évek során mintegy harminc százalékkal nőtt az alap- és átlagbérük -, hogy tíz százalékkal vihessenek haza több pénzt a jelenleginél.”

A hírek nem szóltak arról, hogy

  • kimondva-kimondatlanul a tavalyi évig bizonyos önkormányzati cégek tolták be a pénzt a pécsi tömegközlekedésbe egyéb bevételekből, hogy a jegy- és bérletárak ne változzanak, de azért a buszok se álljanak le, ám ezek a források mára elapadtak,
  • alsó hangon évi több száz milliós, más becslések szerint vehemensebb plusz költséget jelentett a fonódó hálózat kialakítása,
  • a nem teljesen új Volvók alkatrészeinek cseréje és javítási költsége is meghaladja a korábbi állományét,
  • a Tüke Busznál a fizetések le vannak maradva a többi hasonló méretű és rangú város buszos cégeihez képest, nem beszélve mondjuk a távolsági buszozást végző társaságokról,
  • éppen ezért már most munkaerőhiány és óriási fluktuáció van, nyilvánvalóan a nem versenyképes bérek miatt is.
  • Lapunk megkereste a kérdésben Hofekker Ferencet, a Tüke Busz mellett működő Független Demokratikus Szakszervezet elnökét. Ő elmondta: a pécsi buszsofőrök alapórabére nem éri el a szakmunkás minimálbért. Ez most kerekítve 950 forint, ami e fölött van, az valamilyen pótlék, legyen az túlóra, hétvége, éjszaka vagy a cégnél töltött évek után járó hűségpénz.

    - Felelősségteljes munkakörről van szó, pécsiek ezreit szállítják mindannyian naponta, ráadásul az utasok minden elégedetlenkedésének is a buszvezetők vannak kitéve – tette hozzá Hofekker Ferenc.

    - Ma gyakorlatilag segédmunkásbérrel vesznek fel sofőröket, ha van, aki jelentkezik, miközben a jól képzett szakemberek közül egyre többen állnak tovább. Ez persze nem független attól sem, hogy a fonódó hálózat miatt három éve folyamatosan nő a sofőrök terhelése.

    A szakszervezeti vezető hozzátette azt is: bruttó 88 forintos órabéremelésről van szó, amivel az alapórabér eléri a szakmunkásokét, ami azért különösebb irigykedésre aligha adhat okot.