Ez is Pécs: az utasoknak nem drágul a bérlete, a sofőröknek viszont újra nő a bére
Nem emeli a bérletárakat a pécsi önkormányzat, amely így próbálja meg több buszozásra ösztönözni a pécsieket. Az őszi menetrendben ott és akkor indul több járat, ahol az utasforgalmi adatok alapján a sok utas miatt ez indokolt. A buszvezetők újabb bérfejlesztést kapnak, idén már a második alkalommal. Összefoglaló a pécsi közösségi közlekedésben ősztől várható változásokról - írja közleményében a pécsi városháza.
Jelenlegi helyzet: elmaradó bevételek, növekvő költségek
Utasforgalmi adatok igazolják, hogy a koronavírus-járvány után sem tértek vissza a pécsiek a közösségi közlekedéshez. Különösen délelőtt és kora délután csökkent a járatok utasszáma. A Tüke Busz Zrt. bérletértékesítésből származó bevétele a 2019-es évhez képest tavaly 40 %-kal csökkent. Ez azt jelenti, hogy a cég korábbi 2,5 milliárd forintos jegy- és bérletárbevételéből mintegy 1 milliárd forint esett ki.
Ugyanakkor a cég költségei jelentősen emelkedtek. A közösségi közlekedés autóbuszai piaci áron vásárolhatják az üzemanyagot, az elektromos buszok töltése megdrágult és a kamatok emelése miatt korábban a Volvo-flotta beszerzésére felvett hitel törlesztése is nőtt.
Átalakításra van szükség
A pécsi közösségi közlekedés jelenlegi modellje a fentiek miatt átalakításra szorul. Pécs jelenlegi vezetése arra törekszik, hogy a város klímavédelmi törekvéseivel összhangban felkészüljön arra az időszakra, amikor a közösségi közlekedés – a gazdasági körülmények hatására - újra vonzó alternatíva lesz a nagyvárosok lakóinak. Ezért a közösségi közlekedés átalakítása során három célt fogalmaztunk meg:
-
A pécsiek munkába és iskolába járását folyamatosan biztosítani kell!
-
Vonzóvá kell tenni a bérletvásárlást, így stabil árbevételhez juthat a cég!
-
Nem drágulhatnak a bérletek!
Buszozásra ösztönözzük a pécsieket
A gazdasági indokok és a fenti célok mellett a pécsi önkormányzat három intézkedési csomaggal tervezi átalakítani a város közösségi közlekedését szeptember 1-től.
1. Megerősített nyári menetrend ősztől
-
Ahol sok az utas, növeljük a buszok kapacitását. A reggeli és a délutáni csúcsforgalmi időszakokban emelt járatszámokkal és a forgalmasabb vonalakon a szóló buszok helyet csuklósokkal segítjük a pécsiek közlekedését.
-
Ahol kevesebb az utas, kevesebb járatot indítunk. A kevésbé forgalmas napközbeni időszakokban, a kevésbé kihasznált vonalakon kevesebb járat közlekedik majd. Ez 10%-os járatcsökkentést jelent napközben.
-
Éjszaka csak a legszükségesebb járatok maradnak. Kizárólag a 0:10-es és a 3 óra utáni járatok közlekednek szeptember 1-jétől. Mivel még ezeknek a járatoknak a kihasználtsága is rendkívül alacsony, ezért ezek kiszolgálására olcsóbban fenntartható minibusz beszerzését tervezzük.
-
A tervezett menetrend egy évre szól. A menetrendet kéthavonta, az utazási igények tekintetében újra és újra felülvizsgáljuk, és ha szükséges, módosítjuk.
2. Nem drágulnak a bérletek
-
Pécs más utat választ, mint a többi hazai nagyváros, és nem emeli a bérletek árát. A pécsiek munkába és iskolába járásának terhei így nem nőnek. A hasonló méretű városokhoz képest Pécsett lesz a legolcsóbb a buszbérlet.
város/bérletek |
összvonalas bérlet/hó |
diák/tanulóbérlet/hó |
Debrecen |
elektronikusan váltható bérlet:7250 Ft papír alapú bérlet:7500 Ft |
elektronikusan váltható bérlet: 4200 Ft papír alapú bérlet: 4400 Ft |
Szeged |
általános havi bérlet: 7000 Ft |
4000 Ft |
Miskolc |
villamosra: 5200 Ft villamos+autóbusz kombinált: 7700 Ft |
villamosra: 3200 Ft villamos+autóbusz kombinált: 4300 Ft |
Kaposvár |
összvonalas: 8300 Ft Kaposvár kártyával: 7470 Ft |
4000 Ft Kaposvár kártyával: 3600 Ft |
Pécs |
összvonalas: 7300 Ft Tüke kártya kedvezménnyel: 6940 Ft |
havi bérlet: 3900 Ft Tüke kártya kedvezménnyel: 3710 Ft |
-
A menetjegyeknél az üzemanyagár-emelkedés és a sofőrök bérfejlesztésének szükségessége miatt elkerülhetetlen a minimális áremelés. Pécsett a tervek szerint a gyűjtőjegyek ára 380 forintra, az elővételben megváltott jegyeké 400 forintra emelkedik. A buszvezetőknél váltott menetjegy ára marad 500 Ft.
város/elővételi menetjegy ára |
menetjegy elővételben (Ft) |
autóbuszvezetőnél váltott menetjegy (Ft) |
Debrecen |
350 Ft |
450 Ft |
Szeged |
320 Ft |
370 Ft |
Miskolc |
350 Ft |
500 Ft |
Kaposvár |
300 Ft |
500 Ft |
Pécs (2022.09. 01-től) |
400 Ft |
500 Ft |
3. Újabb béremelés a buszvezetőknek
-
A kialakult inflációs helyzetben idén második alkalommal emeljük meg a pécsi buszsofőrök bérét, a tavaszi 10,4%-os bérfejlesztés után most további 7 %-kal. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a buszvezetők alap órabére 1400-ról 1500 forintra nő, és megközelíti az ágazati átlagot.
Város |
Buszvezetők alap órabér |
Miskolc |
1495 Ft/óra |
Debrecen |
1695-1924 Ft/óra |
Kaposvár |
1548 Ft/óra |
Szeged |
1550 Ft/óra |
Pécs (2022.09.01-től) |
1500 Ft/óra |
-
Kísérleti programot indítunk a fiatal buszvezetőknek. Az a 40 év alatti sofőr, aki 3 éves munkaszerződést ír alá, a próbaidőt követően egyszeri bruttó 300 ezer forintos bérpótlékot kap. Azoknak a jelentkezőknek pedig, aki még nem rendelkeznek D kategóriás jogosítvánnyal, de vállalják a hároméves munkaszerződés aláírását, a cég állja a jogosítvány költségeit.
Ha több a bérletes, több a bevétel
- Kettős célunk van. A kialakult helyzetben növelni kell a Tüke Busz Zrt. bevételeit, ugyanakkor a pécsieknek nem akarjuk megdrágítani a közösségi közlekedést Pécsett. Emiatt nem változnak a bérletárak, csak a jegyárak. Így szeretnénk elérni, hogy mind többen vásároljanak bérletet és a pécsiek újra visszatérjenek a közösségi közlekedés használatához. Az intézkedésektől azt reméljük, hogy növekedni fog a cég bevétele, amit az emelkedő költségek mellett a buszvezetők fizetésének ismételt emelésére fordítunk. Fontosnak tartjuk ugyanakkor, hogy a pécsi árrendszer stabil, kiszámítható konstrukció maradjon. Ez alapfeltétele annak, hogy a város klímavédelmi törekvéseinek egyik alappillérét képező közösségi közlekedés újra fejlődő pályára állhasson a közeljövőben – mondta el Ruzsa Csaba, Pécs gazdaságért felelős alpolgármestere.
Forrás: Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata