Hofekker Ferenc: a SZAKSZ egyáltalán nem harcolt keményen a bérekért

2021. május 17. 20:12 2021. máj. 17. 20:12

A KESMA-hoz tartozó bama.hu néhány nappal ezelőtt írt egy igencsak vészjósló cikket annak kapcsán, hogy a pécsi buszokon újra folyamatos a heringparti, ráadásul ez aggályokat vet fel már csak azért is, mert a járványügyi intézkedések jelentős része még mindig érvényben van. Ám a cikk egy ponton átevez a Tüke Busznál dolgozók béreire, a bérek rendezésére, illetve a „SZAKSZ korábbi harcos kiállására.”

A lap hosszú sorokon keresztül taglalja, hogy hiába sűrítették a járatokat a csúcsidőszakokban még mindig hemzsegnek a buszokon az emberek. A járatsűrítés nyilván indokolt volt, hiszen a koronavírus miatti intézkedéseket folyamatosan enyhítik, május 10-én pedig a felsős diákok is visszatérhettek az intézményekbe, éppen ezért gyakorlatilag elkerülhetetlenné vált, hogy bizonyos járatokon tömegek alakuljanak ki. Ez valljuk be mindig is így volt, járvány ide-vagy oda. A Pécsi STOP legfrissebb híreit itt találod!   

A bama.hu cikke szerint azonban sokan úgy vélik még több buszra volna szükség, mert állításuk szerint a belvárosban, vagy éppen a Kertvárosból induló járatokon túl sokan utaznak egyszerre, és bár sokan már túl vannak az első oltásukon, mégis még mindig komoly járványveszély van.

A lap a téma kapcsán megkereste a Tüke Busznál működő érdekképviselet vezetőjét, aki úgy véli volna lehetőség bizonyos időszakokban és helyeken növelni a járatok számát, ám kitér arra is, hogy a cég pénzügyi helyzete komoly korlátokat szab.

S valójában itt van a kutya elásva, mert az írás itt szép finoman átevez egy egészen más témára, kiemelik azt a tényt, hogy tavaly a sofőrök nyolc százalékos béremelést kaptak, ami a cikk írója szerint „a SZAKSZ kemény, harcos kiállásának tudható be”

Ezen utóbbi megnyilvánulás kapcsán azonban lapunknak a Tüke Busznál működő másik szakszervezet, a Független Demokratikus Szakszervezet elnöke, Hofekker Ferenc reagált.

Hofekker Ferenc lapunknak elmondta, hogy a béreket valóban rendezni kell, az FDSZ elnöke azonban úgy gondolja, hogy a cikkben leírtak nem felelnek meg a valóságnak, félrevezetésen alapulnak: elmondása szerint a SZAKSZ ugyanis egyáltalán nem harcolt keményen a bérekért, mint mondja a 2020-as bértárgyalások alkalmával gyakorlatilag a SZAKSZ kivonult a bérmegállapodásból, ugyanis a szervezet elnöke, Dobi István az egyik tárgyalásról sértődötten kirohant, a következőn pedig meg sem jelent. Erről egyébként a Pécsi STOP is beszámolt még 2020. januárjában, amikor is Ruzsa Csaba alpolgármester nyilatkozott a lapunknak a téma kapcsán azt követően, hogy a SZAKSZ egy kritikus hangú közleményt jelentetett meg.

Kapcsolódó: Bértárgyalás a Tüke Busznál: reagált az önkormányzat a SZAKSZ vádjaira

A történet pikantériája, hogy a SZAKSZ elnöke korábban kijelentette, bártárgyaláson rajta kívül senkinek nincs joga tárgyalni. „Ruzsa szerint Dobi korábban írásban tájékoztatta a Tüke Busz menedzsmentjét, hogy a szakszervezetük alapszabálya értelmében bérmegállapodás megkötésében csak a SZAKSZ elnöke illetékes.” - írtuk meg mi is egy 2020 év eleji cikkünkben. Vagyis mindez azt is jelenti, hogy a SZAKSZ bár képviseltette magát az említett bértárgyaláson, de mindezt döntésképes képviselő nélkül tette.

Kapcsolódó: Bérhelyzet a Tüke Busznál: a SzAKSz szerint sztrájkhajlandóság, az FDSZ szerint feszültségkeltés van

Ezzel szemben a bama.hu cikke most a korábbi bértárgyalások kapcsán harcos kiállásról beszél, ám ezt Hofekker Ferenc következetesen cáfolja. AZ FDSZ elnökének a cikkben szereplő állítással csupán annyi a fenntartása, hogy mindez így ebben a formában nem igaz: Hofekker lapunknak arról is beszélt, azt követően, hogy Dobi többet nem jelent meg a tárgyalásokon az FDSZ azt kérte, hogy első körben legyen a dolgozók körében szakmunkás minimálbér, illetve tárgyaljanak a további emelés érdekében, ám a SZAKSZ ezt nem fogadta el, sztrájkkal fenyegetőztek. Majd elmentek a bíróságra és elvesztették a pert.

 

„Ami engem ebben az egészben zavar, hogy a kezükben van egy vesztett bírósági per, ebben pedig az is szerepel, hogy mit hibáztak. Ha ők tényleg keményen dolgoztak volna a béremelésért, akkor az indoklásban szereplő hibákat kijavítják és folytatják tovább. Viszont nem történt semmi a mai napig.”

- mondja az FDSZ elnöke.

Hofekker egyébként kiemelte, hogy nyilván kellenek a többlet járatok, ha többlet utas van, de véleménye szerint nem lehet minden egyes szituációt megoldani, hogy ne legyenek sokan az autóbuszokon. A Társaság folyamatosan növeli a járatok számát a korlátozások feloldásával összhangban. Ezen túlmenően pedig azt is mondta lapunknak, egyértelmű, hogy kell a további béremelés, de úgy gondolja, a béremeléssel kapcsolatos tárgyalások és információk nem szabad, hogy hazugságokon alapuljanak. A Pécsi STOP legfrissebb híreit itt találod!   

Szerző: Pécsi STOP