Jön a választás, jönnek a buszos ígéretek

2019. szeptember 5. 14:47 2019. szept. 5. 14:47

Nagy az örvendezés a Fidesz pécsi háza táján az elektromos buszok miatt, Hoppál Péter már azt vizionálta, hogy jövő évtől ilyen járművekre cserélik le a megyeszékhely buszflottáját. Az elképzelés környezetvédelmi szempontból üdvös, azonban az előző kormányzati buszprogram sem volt az a kifejezett siker. És hát Pécsen az előző buszbeszerzés kapcsán közel három éve nyomoznak.

A szeptember eleji uránvárosi bányásznapon tűnt fel először a pécsi közönség előtt az a szóló kivitelű elektromos busz - a kínai BYD Komáromban gyártotta le -, amelyből tízet szerez be a pécsi önkormányzat. 

A 10 busz 2020 első felében állhat szolgálatba a baranyai megyeszékhelyen, és mivel Pécs fideszes vezetése szeretné elnyerni az Európa Zöld Fővárosa címet, így további elektromos buszokat is be szeretnének szerezni az elkövetkező időkben a kormányzati buszstratégia révén és pályázati úton. Erről Páva Zsolt polgármester számolt be a 10 elektromos busz beszerzéséről szóló sajtótájékoztatón.

Hoppál Péter fideszes országgyűlési képviselő a Facebook-oldalán a busz pécsi teszteléséről szóló cikket a következő szavakkal osztotta meg:

Új, elektromos buszokat próbálnak ki a napokban a pécsiek. Jövő évtől ilyen zéró kibocsájtású buszokra cseréljük a buszflottát. Zöldülő Pécset építünk a Kormány támogatásával! Hajrá, Pécs!

A bejegyzésben az nem szerepel, hogy 10 új elektromos busz bizony uniós forrásból érkezik Pécsre. 

Azzal a mondattal, hogy jövő évtől ilyen buszokra cserélik a teljes pécsi buszflottát, azzal az országgyűlési képviselő a nyáron bejelentett 35,9 milliárdos kormányzati támogatásra gondolhatott, amellyel a kormányzat a következő 10 évben a környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzését támogatja a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken. Az erről szóló hírben az is szerepel, hogy "a kormány a buszbeszerzéshez maximum 20 százalékos támogatást nyújt a járműcserét tervező önkormányzatoknak, illetve helyi közlekedési társaságoknak. A teljes beruházási költség mintegy 160 milliárd forint, ebből a számítások szerint 1290 új busz állhat üzembe a nemzeti buszstratégia részét képező zöld busz program keretében." A programot hazai gyártókra alapozná a kormány amúgy.

Vagyis az elektromos buszok beszerzéséhez szükség lesz önerőre, vagy pedig más pályázati források beállítására is. 

A terv tehát környezetvédelmi szempontból üdvös - ha valaki végigsétál reggel, vagy délután a csúcsforgalom idején a pécsi Hungária utcában, az érezheti, hogy mennyire nem jó a levegő a járművek miatt -, ám azt sem szabad elfelejteni, hogy 2016-ban a kormány már bejelentett egy buszprogramot, de sajnos nem sok minden lett belőle, ahogy ezt az Index is megírta 2017-ben. 

És azt sem szabad elfeledni, hogy az előző pécsi buszcsere program miatt nyomozás folyik (gazdasági csalás és pénzmosás bűntette gyanúja miatt, az elkövetési érték 500 millió forint fölött lehet), ráadásul az erre felvett hiteleket is vissza kell fizetni hosszú évek alatt. Mivel azonban Pécs az Államkincstár gondnoksága alatt áll a 2017-es költségvetési hiány okán, így azért kérdéses, hogy miképpen is tudnának önerőt rakni a majdani buszbeszerzésekhez, ha véletlenül más forrásból nem sikerült pénzt szerezni az amúgy üdvözlendő célra (az elöregedő buszflottát környezetkímélő új járművekre cseréljék).

Forrás: Pécsi STOP