Kínai elektromos buszok jöhetnek Pécsre?

2018. július 25. 14:16

Bár az elektromos midibuszok gyártójával felbontja a szerződést Pécs, az elektromos buszok beszerzéséről azonban nem mondtak le. A cél 8 plusz 2 darab elektromos szóló busz, pénz van rá uniós forrásból, bár lehet, hogy nem lesz elég. Itthon van olyan busz, amely megfelel a műszaki paramétereknek, félig kínai, félig magyar.

Nem kell még temetni az ötletet, hogy Pécsen egyszer elektromos meghajtású buszokkal bonyolítsák a tomegközlekedést, a városháza ugyanis azután sem adta fel az ötletet, hogy a kiszemelt gyártó Ikarus Egyedi csúfosan csődeljárást kért maga ellen, dugába döntve az elektromos midi-buszokról szőtt pécsi terveket.

Egy előterjesztés szerint ugyanis IKOP-forrásból (Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program) 8 darab + 2 darab opciós mennyiség tisztán elektromos meghajtású szóló buszt akarna beszerezni a városvezetés. Emellé persze egy 8 darab busz egyidejű töltésére alkalmas és kompatibilis, szabadtéren is telepíthető töltőberendezést is megvenne a járművek mellé.

Ha nyélbe ütik a közbeszerzés győztesével a szerződést, onnantól fogva a gyártónak 8 hónapja lenne mindössze arra, hogy Pécsre szállítsa a 8 működőképes buszt meg a töltőt hozzájuk.

A műszaki paraméterek a következőek lennének:

  • "Az autóbuszoknak ugyanazon gyártótól származónak, és ugyanazon típusúnak kell lenni.
  • Karosszéria: egyszintes, 2 tengelyes, háromajtós kivitel.
  • Hosszúság: maximum 12 750 mm.
  • Magasság: maximum 3 500 mm.
  • Szélesség: 2 500 mm - 2 550 mm között.
  • Alacsony padlós kivitel, padlómagasság maximum 400 mm.
  • Szabad ajtónyílás szélesség minimum: 1 200 mm.
  • A belső tér magassága az utastérben, állóhelyi padlófelületnél érje el minimum a 2 100 mm-t.
  • Férőhely: Ülőhelyek száma minimum 21 fő.
  • Szállítható személyek száma érje el a 60 fő értéket (4 fő/m2 álló utasok esetében).
  • Minimális hatótávolság: minimum 220 km egy feltöltéssel SORT 2 szerint mérve.
  • Kapaszkodó képesség (emelkedési szögben kifejezve) legalább: 15 százalék"
  • - olvasható az előterjesztés mellékletében.

    A pécsi önkormányzat úgy számol, a 8+2 darab busz ára 1 491 150 000 forint plusz Áfa.

    A kiírandó nyílt közbeszerzés ugyanakkor egyelőre feltételes lesz, mert hogy ugyan rendelkezésre áll a fentebb már említett összeg, azonban a pontos egyságéár még nem ismert. Épp ezért már a közbeszerzés megindításakor változtatást kell kérni az összegen, ám ha erre a változtatási igényre nemet mond az uniós forrásokat kezelő irányító hatóság, úgy a pécsi önkormányzat eláll a közbeszerzéstől. A döntést átruházott hatáskörben az önkormányzat pénzügyi és gazdasági bizottsága hozza meg.

    Van Magyarországon a műszaki paramétereknek megfelelő busz

    Az Omnibusz blog a Facebook-oldalán hívta fel a figyelmet, hogy a most kiírandó tenderre a kínai BYD gyártó elektromos busza is szóba jöhet.

    A komáromi gyártóegységgel rendelkező cég ugyanis olyan elektromos szóló buszokat hoz létre, melyek méretben szinte ugyanolyan paraméterekkel rendelkeznek, mint ami a kiírásban szerepel.

    A komáromi gyár avatásán tavaly készült képeken jól látható, hogy háromajtós verzió is létezik a BYD K9 típusú buszából.