Közel 6 milliárd forintnyi hitelből szerezték be az újabb buszokat Pécsen

2017. augusztus 14. 12:03

Ilyet is már rég láttunk: az egyik önkormányzati bizottsági ülésre készült előterjesztés elmeséli, hogy mik olvashatóak a mellékletben, amit valamiért nem lehet elérni az önkormányzati honlapon. Többek között kiderül belőle, hogy minimum mennyi hitelből finanszírozták az újonnan beszerzett pécsi buszokat.

A pécsi önkormányzat pénzügyi és gazdasági bizottsága augusztus 15-én tart ülést, ahol az egyik előterjesztés "a Tüke Busz Zrt. buszbeszerzéseiről és közösségi közlekedés műszaki hátterének működés-hatékonysági vizsgálatáról" szól.

A dokumentum fedlapja szerint lenne egy melléklete is az előterjesztésnek, ez azonban augusztus 14-én délelőtt még nem volt elérhető a pécsi önkormányzat honlapján.

Csupán az előterjesztés, amelyben elmesélik, hogy mit is lehet kiolvasni a mellékletben foglaltakból.

A dokumentum szerint Páva Zsolt pécsi polgármester ebben az évben célvizsgálatot rendelt el a meglehetősen furcsa buszbeszerzések miatt (erről bővebben itt olvashatnak - a szerk.), ezt képviselői kezdeményezésre indította el.

a buszbeszerzési közbeszerzési eljárás szabályosságát vizsgáló ellenőrzésről készült jelentés megküldésre került a tisztségviselők, a jegyző és a kezdeményező képviselő részére, továbbá a dokumentumba történő betekintési jog biztosításra került

- olvasható az előterjesztésben.

Az is szerepel a dokumentumban, hogy mennyit költöttek el és milyen forrásból az új, vagy újonnan, de használtan beszerzett buszokra.

  • Az első ütemben beszerzett 40 új buszra (35 darab Credo, 5 darab Volvo) nettó 2,222 milliárd forintot (pontos összeg: 2 222 150 115 forint) fordítottak, ebből ment a bérlés, illetve lízing és adás-vétel. A beszerzéshez szükséges összeget a Magyar Fejlesztési Bank kölcsönéből és az akkor még a Tüke Buszban kisebbségi tulajdonnal bíró DDRF Zrt. által nyújtott tagi kölcsönéből fedezték.
  • A buszbeszerzés második ütemében 20 darab használt busz szerzett a Tüke Busz (13 darab VDL Ambassador, 4 darab Van Hool és 3 Volvo), ez 268,35 millió forintba került (pontos összeg: 268 355 468 forint). Erre a Szigetvári Takarékszövetkezettől szerzett hitelt az önkormányzat, de saját forrást is felhasználtak a vételhez.
  • A beszerzés harmadik ütemében jöttek a Volvók tömegével: 115 használt Volvo-buszt szerzett (77 szóló és 38 csuklós) az önkormányzat, némiképp gyanús áron. Ezekre a buszokra az előterjesztés szerint 10,993 millió eurót (ami nagyjából 3,5 milliárd forint) költöttek, amit a K&H Banktól kapott hitelből fedeztek.
  • Vagyis a buszbeszerzésre az elmúlt 5 évben közel 6 milliárd forintnyi hitelt és kölcsönt vett föl az önkormányzat.

    Az előterjesztés elmeséli azt is az egyelőre nem látható mellékletre hivatkozva, hogy mennyivel jobbak az újabban beszerzett buszok, mint a régi állomány, és még spórolnak is vele. Igaz, a beszerzésekre felvett hitelek eléggé megnyomják a Tüke Busz Zrt-t.

    "Az előterjesztés mellékletében levő dokumentáció részletes összehasonlítást tartalmaz a beszerzett és a korábbi járműpark típusai szerint a hosszú távú üzemanyag fogyasztásnak, javításnak és szükséges felújításnak az összegszerűségéről. A kimutatás alapján megállapítható, hogy elsősorban a javítási költségekben jelentkező költségdifferencia az, ami a jelenlegi járműállomány és a korábban bérelt állomány közötti gazdaságossági különbséget okozza.

    Ugyanakkor az is látszik, hogy a néhány év alatt gyakorlatilag újraépített járműállomány beszerzésének finanszírozása jelentős törlesztési kötelmet jelent a Társaság számára."