Megint úgy tűnik, hogy nagy bajban van a Pécsnek e-buszokat gyártó cég

2018. június 28. 13:37 2018. jún. 28. 13:37

A Zoom.hu arról értesült, hogy kirúgások zajlanak a cégnél, amely csődhelyzetben lehet. Nem tudni, hogy mi lesz a baranyai megyeszékhelyre szánt két e-busszal, mert az Ikarus Egyedi és a pécsi önkormányzat közt vita van a járművek drágulása miatt.

Már május végén lehetett hallani, hogy nincs minden rendben a cégnél

Május végén röppent fel a hír, hogy a Modulo elektromos meghajtású buszokat is gyártó Ikarus Egyedinél (jelenleg: Ikarus Egyedi E-bus Kft.) nincs minden rendben, dolgozókat küldenek kényszerszabadságra, és csődhelyzetbe került maga a vállalkozás, a BKV-nak és a Volánnak sem tudják a hagyományos buszokat leszállítani, nemhogy az elektromos buszokat Pécsnek és Tatabányának - erről bővebben itt írtunk az Omnibusz blog bejegyzése nyomán.

(A BKV-nak és a Volánnak 180 darab, hagyományos meghajtású csuklósbuszt kellett volna leszállítani a cégnek, ám az április határidőig - ami már így is csúsztatott határidő volt - a kontingens kevesebb mint egytizedét sikerült előállítani - kérdéses műszaki tartalommal.)

Mivel Pécs városvezetése már uszkve négy éve áhítozik elektromos buszokra, és a gyártócéggel is van már megállapodás kettő ilyen hajtású busz leszállítására, a Pécsi STOP akkor megkereste mind az Ikarus Egyedit, mind pedig az önkormányzatot.

Ikarus Egyedi: minden rendben, azért nincs busz, mert a pécsi önkormányzatnak nincs pénze

A gyártócég akkor úgy tájékoztatta lapunkat, hogy még semmilyen pénzt nem kaptak a pécsi önkormányzattól a két megrendelt buszra, mert hogy a városvezetésnek nincs pénze rá. Az is kiderült, hogy egy fejlesztési minisztériumi rendelet miatt hirtelen drágultak a buszok, és csúszott a határidő is.

(A rendelet egyébként nagyon érdekesen, két nappal a BKV-nak és Volánnak szóló tavaly augusztusi határidő előtt lett kiadva, méghozzá úgy, hogy még aznap este hétkor már életbe is lépett. A rendelet lényege az volt, hogy minden buszba kötelező beépíteni automatikus oltóegységet a motortérbe - emiatt az Ikarus Egyedi tovább csúszhatott a buszok leszállításával, ráadásul azok még meg is drágultak.)

A kényszerszabadságolási hírekre az volt a válaszuk, hogy a több megrendelést teljesítenek egyszerre és ahhoz mérten szervezik a munkásokat. A csődhelyzetre vonatkozó kérdésre nem tértek ki.

Pécsi önkormányzat: pénz van, de drágultak a buszok, és részletes kimutatást sem kaptak a cégtől

Az önkormányzat (azon belül a Városfejlesztési Zrt.) is válaszolt akkor a megkeresésünkre, ők azt írták, hogy amúgy megvan a forrás a cég által megdrágított buszokra (eredetileg a buszok kétszer 147,5 millió forintba kerültek, a drágulás 2,55 milliót jelentett járművenként), de a vállalkozástól hiába kértek részletes kimutatást az árnövekedés miatt, eddig nem kaptak.

Zoom.hu: kirúgások mennek állítólag a cégnél

A Zoom.hu-nak június 28-án egy, a cégnél február óta egy külsős vállalkozáson keresztül dolgozó férfi azt állította, hogy az Ikarus Egyedinek vége, június 26. óta zajlanak a kirúgások, bár még június elején is vettek fel embereket.

"A dolgozókat azzal hitegették, hogy minden rendben, bár ennek ellent mondott, hogy nemhogy a targoncákhoz szükséges gázpalackokra, de vízre se volt pénz. Gázolaj még akadt a targoncákhoz, de spórolni kellett vele" - állította a lapnak a férfi, aki úgy tudja, a cég becsődölt.

A Zoom.hu szerint a csődnek még nincs jele a cégközlönyben, de megkeresték az Ikarus Egyedit, ám onnan még nem érkezett válasz.

A lap megkereste a BKV-t, a közlekedési vállalat szerint júniusban még kaptak buszt az Ikarus Egyeditől, igaz, még 21 darabbal lógnak nekik (a 30 darabból), a szállítási határidő pedig április 11. volt. A Volánnak 150 darab csuklósbusszal tartozik a cég, vagyis összesen 171 buszt kellene még leszállítaniuk a cikk szerint.

A magyar buszgyártás zászlóshajójának lett kiszemelve a cég

A Zoom.hu cikke szerint amúgy az Ikarus Egyedi a hazai buszgyártás újraindítására lett kiszemelve pár éve, a magyar kormány ennek megfelelően elég sokszor adott külön haladékot a cégnek.

"Az Ikarus Egyedi ügyvezetője Mészáros Csaba, akinek érdekeltsége is van a cégben, a többségi tulajdonos pedig a Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére, Szemerey Tamáshoz köthető csehországi bejegyzésű Lugreda A. S." - olvasható a cikkben.

(Az Index tavaly írt egy nagyobb lélegzetű cikket arról, hogy három évvel az újraindítása után hogyan is áll a magyar buszgyártás.)