Nehéz helyzetben próbál bért emelni a város a buszsofőröknek

2020. január 21. 17:17

Közleményben tudatta hétfőn a pécsi önkormányzat, hogy egy hároméves, középtávú bérmegállapodásban gondolkodik a Tüke Busz Zrt. sofőrjeinek béremelése kapcsán, azonban a közlekedési társaság alulfinanszírozottsága és az előző éra öröksége miatt nem egyszerű. A tömegközlekedési cég mellett működő kisebb szakszervezet zajosan követeli a béremelést, a nagyobb érdekvédelmi szervezet viszont csak az indulatok felkorbácsolását látja ebben a magatartásban.

Egy pécsi helyi járatú busz (fotó: Pécsi STOP)

Hétfőn közleményt adott ki a pécsi önkormányzat, miszerint egy középtávú, hároméves bérmegállapodásban látja megoldást a Tüke Busz sofőrjeinek béremelésére, hangsúlyozván, elkötelezett a gondok megoldásában.

A helyzet nem egyszerű, ahogy arról korábban hírt adtunk, a pécsi helyi járatú buszközlekedés 2019-es várható költségei 5,8 milliárd forintot tesznek ki, ebből mintegy 2,55 milliárd lehet az önkormányzati támogatás mértéke, ez csupán működési költség. A pécsi tömegközlekedés költségeit három tétel fedezi: a jegy- és bérletbevételek (a jegyek és bérletek árát 2018-ban sikerült borsosan megemelnie az előző városvezetésnek), az állami támogatások és az önkormányzati hozzájárulás, a normatív támogatás önmagában nem elég rá. 

A városháza rámutatott arra is, külön probléma, hogy a 3,5 milliárd forintnyi hitelből beszerzett Volvo-flotta nincs a városra szabva. Mint ismert, a Volvo-buszokat az előző városvezetés szerezte be 2015-ben, melynek kapcsán a mostanra beszántott Népszabadság írta még meg, hogy a holland járműveket jó egymilliárd forinttal olcsóbban is meg lehetett volna szerezni.

Az ominózus buszbeszerzés kapcsán 2016 novemberében nyomozást rendeltek el, 2019 elején azt is lehetett már tudni, hogy három gyanúsítottja van a nyomozásnak, valamint Hollandiában is zajlik egy eljárás a buszbeszerzés kapcsán (illetve Szerbia felé is jogsegély-kérelemmel élt az ügyészség 2017-ben).

Január elején lapunk a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatása nyomán arról írt, hogy a pécsi Volvo-buszok beszerzése kapcsán indított nyomozást a hatóság lezárta, az ügyet a jogszabályban biztosított határidőn belül átadják a Baranya Megyei Főügyészségnek.

Az önkormányzat január 20-i közleménye rámutat, a fenti, megörökölt problémakört csak komplexen, világos koncepció mentén lehet kezelni, hangzatos ígéretek helyett valós válaszokra van szükség. A Tüke Busz mellett működő kisebb érdekvédelmi szervezet, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) azonban zajosan követeli a béremelést, sztrájkot lobogtatva. A szervezet úgy látja, barátságtalan lépés volt az önkormányzat fentebb idézett sajtóközleménye. Meg kell jegyezni, a SZAKSZ az önkormányzati választásokat követően már elkezdte nyomni a gombot, álláspontjukat a kormányzati médiaholding KESMA-hoz tartozó bama.hu tolmácsolta is.

A Tüke Busz mellett működő nagyobb érdekvédelmi egység, a Független Dolgozók Szakszervezete viszont élesen kritizálta a SZAKSZ magatartását. A szakszervezet honlapján Hofekker Ferenc elnök megjegyezte, korábban egyszer sem volt olyan, hogy januárban sikerült volna nyélbe ütni béremelési megállapodásokat. Emellett megjegyezte, erre van hajlandóság a város részéről, az emelés az üzleti tervbe is bekerült. Arról, hogy az önkormányzat számol béremeléssel, 2019 novemberében írtunk, mikor a városháza a lapunkat arról tájékoztatta, 2020-ban a várható költség- és béremelések miatt 15-20%-kal is nőhetnek a városi buszközlekedés költségei. 

A város helyzetét tovább nehezíti, hogy az önkormányzathoz az előző vezetés alatt 2017-re képződött többmilliárdos költségvetési hiány miatt delegált Magyar Államkincstárnak is van beleszólása a költségvetésbe. Péterffy Attila polgármester a napokban az önkormányzati lapnak adott interjújában egyébként arról beszélt, a Magyar Államkincstár szakembereivel jó az önkormányzat kapcsolata, egyeznek az érdekek, rendbe kell tenni a város gazdálkodását. Péterffy ugyanebben az interjúban már említette a Tüke Busz sofőrjeinek béremelését, mondván, március 15-ig, míg nincs elfogadva a költségvetés, felelőtlenség lenne bármit ígérni. Ennek ellenére a SZAKSZ hajthatatlannak tűnik, és január végéig ki szeretne csikarni a várostól egy számot.

Hofekker Ferenc az FDSZ részéről lapunknak korábban azt mondta, véleménye szerint feszültségkeltés zajlik a SZAKSZ részéről, emellett a kisebbik szakszervezet lényeges információkat hallgat el a munkavállalók elől a sztrájk kérdésében. Hofekker Ferenc lapunknak elárulta, jelenleg is tart még a tárgyalás az önkormányzattal és a Tüke Busz Zrt-vel a béremelésről, részletekbe azonban nem ment bele.

Forrás: Pécsi STOP