Patrónus Kft: nem megy a közétkeztetési buli

2014. február 19. 07:32 2014. feb. 19. 07:32

Nem megy a pécsi Patrónus Kft-nek a közétkeztetésbe való bekerülés, bár ezt a feladatot már tavaly sem sikerült végrehajtani, holott fő célként ezt tűzte ki maga elé a társaság. A fideszes városvezetés által megszavazott 15 millióból 5,6 milliót a bérek vittek el a kétfős cégnél. Most nonprofittá alakul a társaság, hátha az segít a bajokon.



Beterjesztette a Pécsi Patrónus Kft. az önkormányzatnak a 2013-as évről szóló gazdasági beszámolóját. A Kővári János (Fidesz-ÖPE) által vehemensen támogatott kft a helyi kiskereskedőket akarja már két éve piachoz juttatni, valamint a helyi közétkeztetésbe bevonni őket. Utóbbi célját a társaság két év alatt nem tudta elérni, mivel lepattant a HunGast közétkeztetést végző cégről. A pécsi közgyűlés tavaly februárban 15 millió forintos támogatást szavazott meg a cégnek, amit eredetileg négy évre lebontva kaptak volna meg, de végül egy összegben jutottak hozzá - az ellenzék hangos tiltakozása ellenére.


"A városi pénzből gründolt cégnek nem sikerült bejutnia abba a közétkeztetésbe, amelyet szintén az önkormányzat pénzel, nagyjából másfél milliárd forintért évente. Hogy miként pattantak le gyakorlatilag magukról, azt nem tudni" - írta a Pécsi STOP még tavaly februárban.

"A cég 2012-es évet 3,8 milliós veszteséggel zárta. Ezen kívül van még mintegy 2,6 millió forint ki nem fizetett tiszteletdíj és járulék, valamint 180 ezer forintos könyvvizsgálati díj. Jogi képviseletért is felvett valaki 300 ezer forintnyi közpénzt.

A társaság 2012-es évről szóló beszámolójában az ügyvezető így írt a cég működéséről:

"A társaság megalakulást követően a gazdasági évben érdemi tevékenységet nem folytatott. Az alapítói koncepció megvalósítása a piaci viszonyok megváltozása miatt nem tudott elkezdődni, ezért nem rendelkezik árbevétellel" - olvasható portálunk tavaly októberi cikkében.

Mindeközben a mindössze két ügyvezetőt foglalkoztató cégnél kétszer is volt vezetőváltás: 2013 márciusában Tamás Mihály mondott le dr. Szabó István mellől (addig ketten vitték a társaságot), majd Szabó május végén adta át a kormányt az addig felügyelőbizottsági tag Fazekas Istvánnak. A helycserének annyi eredménye volt, hogy Szabó lett a felügyelőbizottság vezetője. Az ügyvezetők havi bruttó 250 ezer forintért dolgoznak a Patrónusnál.

Idén sem ment túlzottan jól a társaságnak, legalábbis ez derül ki az előterjesztés mellékletéből. "Társaságunk kizáródása a HunGast Dél- Magyarország Kft-nek való beszállításból lehetetlenné tette a profitábilis működést, illetve tárgyévben nem jelentek meg feladatainkat érintő pályázati kiírások sem. A jövő lehetőségeit mérlegelve ezért javasoltuk nonprofit Kftvé történő átalakításunkat, amelyet a Közgyűlés 2013. december 12-ei ülésén megszavazott. Bejegyzés folyamatban van."

A közétkeztetési buliban végül egy 590 ezer forintos sütési szállítási szerződéskötés sikerült összesen, holott 30-240 millió forint közötti beszállítói szerződésekről volt szó.



A gondok mellett azért pozitívumokat is sikerült belerejteni a Patrónus beszámolójába. Több tízezer négyzetméternyi, elsősorban zöldségtermelésre szolgáló kiskerti háttért sikerült feltárniuk, Nagyárpád, Pécsbánya, Pellérd, Rigóder környékén 4000 négyzetméteren már folyik a veteményezés.

Sikerült dióbél-felvásárlást is intéznie a társaságnak, egy Csongrád megyei társaság 360 ezer forint értékű dióbelet adott el és tárolt tavaly októberben. Két vállalkozás támogatásával 5 fő munkahelyét sikerült létrehozni, és 13 pécsi bölcsődének 53,2 millió forintos értékben szállítanak be idén januártól. A terménybeszállítói kör pécsi székhelyű, vagy telephelyű vállalatokból áll, ezzel a lépéssel a beszámoló szerint 11 fő munkahelyének megtartását, illetve létrehozását eredményezte, a városnak pedig 7 millió forintot sikerült megspórolni.



A városházi előterjesztés mellékleteként szereplő beszámoló "gazdasági beszámoló" alfejezete azonban nem fest túl rózsás összképet a társaság működéséről.
"A mellékelt éves főkönyvi kivonat illetve annak negyedéves bontásai egyértelműen mutatják, hogy meghatározó célunk a HunGast Dél- Magyarország Kft-nek történő beszállítás teljesülése híján, társaságunk árrés bevételi pozíciója megszűnt. 2012. év augusztusától kezdődő és hónapokig tartó tárgyalások eredménytelensége után az ügyvezetés nem talált kibontakozási lehetőséget és 2013. március illetve 2013. május hónapokban lemondott.

Árbevétel nem lévén, társaságunk a várostól kapott támogatásból 2012. augusztus - 2013. június hónapokban 5 610 000 Ft bér + járulék, és hozzávetőlegesen 700 000 Ft egyéb költséget használt fel. Reklámeszközökre 60 764 Ft-ot, termelői piacok eszközeire 76 928 Ft-ot költöttünk tárgyévben. Az 531 274 Ft bérleti díj meghatározó része a kistermelők piacra juttatási költsége. A 101 430 Ft költségelem a kistermelők elérhetőségéhez szükséges telefonszámla.

A 150 000 Ft-os ügyvédi díj az éves mérlegleadáshoz és az évközi alapító okirat módosításához kötődik.

Az alkalmazotti bér a 2013 júniusában felvett munkatárs bértámogatás nélküli munkabére."

Bár szövegesen nincs kiemelve, a mellékletben szereplő főkönyvi kivonat szerint az 5,61 milliós bér és járulék mellett található a listán egy 3 625 000 forintos megbízási díjtétel is. Azt nem tudni, kinek ment az összeg.