Senki nem érti, miért kellett visszavágni a vonatokat a Villány-Mohács vasútvonalon

2020. július 2. 10:38 2020. júl. 2. 10:38

A 444 forgatott videót a vonalon, a megszólalók egyaránt nem értették, hogy miért kellett a napi 7 vonatpárt napi egy párra visszavágni. A videóból kiderült, a mohácsi polgármester is csak a sajtóból tudta meg a járatcsökkentést, ami szerinte hosszabb távon a lakosságnak és a turizmusnak is problémát okoz. Az országban 34 mellékvonalon vágták vissza a vasúti közlekedést a járványra hivatkozva, az érintett településvezetők az országyűlési képviselőkön keresztül próbálnak lobbizni a visszavonásért.

A Villány-Mohács vasútvonalon forgatott a 444, a filmben megszólalók mindannyian egyetértettek abban, hogy a júniussal bevezetett járványügyi menetrend alaposan alátett a 66-os számú vasútvonalnak - ahogy még 30-nál több más vonalnak az országban.

Mint ismert, a MÁV alig pár nappal az ideiglenesnek szánt járványügyi menetrend életbe léptetése előtt árulta el konkrétan, hogy egyes vonalakat hogyan érint a kapacitáscsökkentés. Ekkor derült ki, hogy a Komló-Godisa-Dombóvár vonalon az eddigi kettő vonatpárt egy vonatpárra csökkentik, az utazásokat a Volán buszaival pótolták. 

A nagyobb érvágás a Villány-Mohács vasútvonalat érte, ott a napi 7 pár vonat helyett maradt meg napi egy pár. A vonat a 24 kilométeres távot 25 perc alatt teszi meg, ez a pótlóbusznak 62 percébe kerül, mert hogy a közút teljesen máshol fut, mint a vonat, viszont a vasútállomásokra be kell mennie a busznak. (A Pécs-Szombathely interrégiós, azaz országrészeket összekötő vonatnál pedig még cifrább lett a helyzet, erről bővebben itt olvashatnak.)

A 444 videójában megszólalók nem értették, hogy miért kellett ezt a változtatást meghozni. Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg Egyesület tagja arról beszélt, hogy a pótlóbuszok beállítása plusz 2 milliárd forintjába került a MÁV-nak, amely azért sem tud spórolni, mert a megmaradt vonatok kiszolgálásához ugyanúgy szükség van a vasúti dolgzók munkájára, mint eddig. Ráadásul a szétzilált menetrend azt eredményezheti, hogy a megmaradt vonatoknál is csökken az utasszám, ez pedig oda vezethet, hogy hosszabb távon bezárnak egy-egy mellékvonalat.

A videóban az egyik utas elmondta, többször megtörtént, hogy a pótlóbusz késése miatt rá kellett telefonálni a kalauzra, hogy nehogy elengedje a Villány-Pécs vonatot, merthogy jön átszálló Mohács felől. Az utas azt is elmondta, hogy a környéken a közutak állapota nem jó, de hozzátette, hogy

"Nagynyárád felé meg van csinálva, ott van a Baranya megyei képviselő a Fidesznél, úgyhogy arrafelé meg kell csinálni. Ha erre lakna, akkor valószínűleg itt is meg lenne csinálva, de hát nem itt lakik."

Csorbai Ferenc, Mohács szocialista polgármestere a videóban elmondta, ő városvezetőként is csak a sajtóból értesült a vonatszámok visszavágásáról. Szerinte a járványmenetrend sok problémát okoz a munkába járóknak, de a lakosság egészének is. A polgármester sajnálatosnak tartotta, hogy a vonatok visszavágásáról nem történt szakmai egyeztetés, mert a kötöttpályás közlekedésnek nagy kihatása van a térségre például turisztikai szempontból, majd fölemlegette, hogy a pótlóbuszozás a biciklis turizmunak tesz be, mert a buszra nem lehet felvinni a kerékpárt.

Hozzátette, inkább infrastrukturális beruházásokat kellett volna végrehajtani, ami a turisták és utasok számának növekedését hozná el, nem pedig megnyirbálni a vonatokat. 

Csorbai Ferenc azt is elmondta, hogy az érintett települések vezetői felvették egymással a kapcsolatot, és próbálnak az országgyűlési képviselőkön keresztül lobbizni a járványügyi menetrend visszavonása és a mellékvonalak megmaradása érdekében.

Baranyában az ellenzéki országgyűlési képviselők nyílt levélben szólították fel Orbán Viktort, hogy a miniszterelnök vonja vissza a megyét érintő megszorításokat (aminek egyik eleme a vasúti mellékvonalak közlekedésének visszavágása), és bár felkérték a négy fideszes országgyűlési képviselőt is, hogy csatlakozzanak a kezdeményezéshez, azok nem írták alá a levelet.

 

Címlapi kép: Illusztráció/pixabay.com CCO

Forrás: Pécsi STOP/444