Soros-civilek, államosítás, kormányzati mentőöv - ezekről lesz szó az év utolsó közgyűlésén

2017. december 14. 08:40 2017. dec. 14. 08:40

Összesen 47 előterjesztéssel veszi fel a harcot a pécsi közgyűlés év végi szeánszán, melyen a kormányzati mentőöv mellett más projektek visszavonásáról - mint a haditechnikai park, vagy a vasasi és hirdi bekötőutak fejlesztése - is szó lesz. Rajtuk kívül a "Soros-civilek", a Déli Ipari Park államosítása, a parkolás drágítása is előkerül.

Jelen állás szerint 47 napirendi ponttal veszik fel a harcot a pécsi képviselők december 14-én az év utolsó közgyűlésén.

Az önkormányzat honlapjára feltöltött meghívó szerint az előterjesztések menüsorát a "Soros-civilek" elleni határozattal nyitják, de van egy olyan érzésünk, hogy Pécs 7,5 milliárdos hiánya és a kormánytól két részletben érkező 9,5 milliárd forintos mentőcsomag is élénk vitát fog generálni. Leginkább azért, mert a mentőövért cserébe a kormány gyakorlatilag megszünteti az önállóságát a városnak.

Az előterjesztések közül a belvárosi parkolás drágítása, a Déli Ipari Park államosítása szülhet még némi vitát, és akkor a volt bőrklinika őrzéséről, vagy a Tüskésrétre tervezett haditechnikai park leállításáról nem is szóltunk.

Emellett ami még biztos nagyobb morgást fog kiváltani a közgyűlés jobb érzésű részéből, az az újabb folyószámlahitelek felvétele (ZSÖK, Tüke Busz, és még mások). Már csak azért is, mert egy másik előterjesztésből derült ki, hogy három városi cégnek összesen 9,3 milliárd forintos hitele van, ami eléggé hazavágja az önkormányzat költségvetését is.

De a vasasiak és hirdiek sem nagyon örülhetnek:

Még tavaly nyert pénzt TOP-forrásból a pécsi önkormányzat a Pécs-Hird, Pécs-Vasas bekötőutak és a Hirdi út fejlesztésére.

A projektben a pécsi önkormányzat konzorciumi partnere a Magyar Közút Nonprofit Zrt. lett, összesen 180,85 millió forint vissza nem térítendő támogatást kaptak amiből 14,285 millió ment az önkormányzathoz, a többi - 166,567 millió forint - meg a Magyar Közúthoz.

Az erről szóló előterjesztés szerint azonban felmerültek problémák, így a városvezetés eláll a projekttől.

A dokumentumban az olvasható, hogy az elmúlt időszakban amúgy már elkészültek az engedélyezési és kivitelezési tervek, illetve a szükséges hatósági engedélyeket is beszerezték.

Ám az derült ki, hogy a nettó 123 millió forintnál többre lesz szükség a beruházásnál, mivel viszont azt az önkormányzatnak kellene állnia (ők több tízmillió forinttal számolnak), de az elkészült fejlesztés a Magyar Közút (a magyar állam) tulajdonába kerülne ingyen az előírások értelmében, így a városvezetés elállt az egésztől.

A pályázatból 14,285 milliót felvettek előlegként, abból 5 millió forint ment el a tervezésekre, így ezt az összeget vissza fogja fizetni az önkormányzat.

Mindezek mellet a városvezetés nem tett le a fejlesztésről az előterjesztés szerint, arról projekten kívül fog egyeztetni a Magyar Közúttal.