Cirkuszigazgató bűvész lehet Hoppál utódja?

2018. május 3. 14:34

Cirkuszigazgató bűvész lehet Hoppál Péter utódja a kulturális államtitkári poszton a hírek szerint. 2010 óta költő, vállalkozó-irodalmár, matematikus-politikus és Fidesz-szóvivő karnagy is állt már a terület élén, hátha egy bűvész nagyobb szerencsével varázsol elő pluszpénzeket a kultúrának.

Hölgyeim és Uraim! Állandóan figyeljenek a kezemre, mert csalok!

Rodolfó

Csiribú-csiribá, olybá tűnik, a narancssárga cilinderből ezúttal újabb nyulat húznak elő Hoppál Péter kulturális államtitkár helyett, legalább is erről szól a zuhanyhíradó. De még mielőtt kitérnénk a folyosói pletykák kiszemeltjére, nem árt nagy vonalakban megemlékezni az előd munkásságáról sem.

Temetni jöttem

Hoppál Péterből 2014-ben lett kultúráért felelős államtitkár - miután Fidesz-szóvivőként annyit vigéckedett, hogy a pártja azóta sem győzi a bocsánatkéréseket és helyreigazításokat -, és egy ideig abban lehetett bízni, hogy három elődjénél (2010-14 közt ugyanis hárman is betöltötték a posztot) csak jobb lehet.

Ez egyfelől akár igaznak is mondható, hiszen Pécsre csak úgy gurultak az adóforintok, a Zsolnay Örökségkezelő át is lett hamar állítva szinte teljes mértékben állami finanszírozottságra (nem függetlenül attól, hogy az önkormányzat kínkeservesen és sokszor késve tudott csak utalni a helyi kulturális intézményeknek), de elég hamar jelentkeztek a gondok.

Címszavakban: a magyar irodalmi folyóiratok helyzete az elmúlt négy évben sem nagyon ívelt felfelé (kivéve a kormányzati hátszéllel rendelkezőket), és Hoppál is hozzátette a magáét, miszerint minek annyi pénz a szerzőknek.

A pécsi karnagy a színházhoz is értett, többször is. Említhetnénk külön a POSZT-ot is, amelynek 2015-ben nemcsak a bojkottal kellett megküzdenie, de azzal is, hogy pécsi kulturális államtitkár dacára az állami támogatási rész fél hónappal a találkozó előtt sem érkezett meg. De a Pécsi Nemzeti Színházról is lehetne értekezni, amely Hoppál államtitkársága alatt évekig a legalacsonyabb állami támogatást kapta a nemzeti színházak közül, és ezt a különbséget csak különféle pluszpénzekkel tudta ellensúlyozni a politikus.

Az Alexandra-cégbirodalom bedőlése kapcsán is volt egy mozzanata az államtitkárnak, ugyanis a könyvterjesztők hiába tettek le az asztalra javaslatot a megoldásra, hamar kiderült, hogy pénz nincs rá.

És hát itt kell megemlékezni a Csontváry-kiállításról szóló sajtótájékoztató Budapestre költöztetéséről is, amihez utólag is csak gratulálni lehet.

Biztos, hogy több minden kimaradt, lehetett volna emlegetni itt a pozitívumokat jobban, de Hoppál Péter államtitkárságára a koronát az tette fel, mikor a pécsi önkormányzat megvált a Harmadik Színháztól.

Bűvésztrükk a diplomával

Ugyan még csak meg nem erősített információt közölt az Index, de egyre több helyről hallani, hogy Hoppál Péter után Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója, a Békéscsabai Jókai Színház volt vezetője, Jászai Mari-díjas rendező (a Magyar Teátrumi Társaság oszlopos tagja) lehet az utód a kulturális államtitkárság élén.

Feketéről még 2012-ben közölt egy nagyobb lélegzetű cikket a Magyar Narancs, amelyben arról írtak, hogy Fekete úgy állt a csabai teátrum élén, hogy több évig nem sikerült bemutatnia a poszt betöltéséhez szükséges szakirányú felsőfokú végzettségét, amit elvileg egy cardiffi neves intézményben szerzett. Igaz, a megyei közgyűlés sem írta ki közel öt évig az új igazgatói pályázatot, Fekete akkor megbízott igazgatóként vezette a színházat. Furcsa egybeesés: a megyei közgyűlés akkori elnöke Domokos László, az Állami Számvevőszék mostani vezetője volt, a cikk szerint őneki kellett volna a színházrendezői diplomát bemutatnia Feketének.

Fekete Péter közben szerzett egy mesterdiplomát a veszprémi színháztudományi szakon, ám ehhez is kellett volna valamilyen felsőoktatási végzettség. A lap szerint Feketének egy szombathelyi főiskolai végzettsége és egy Münchenben szerzett bűvészdiplomája volt a 2010-es évek elején.

A lap akkor, 2012-ben megkérdezett több szakértőt is a helyzetről, egy "közigazgatási szakjogász elképesztőnek, míg egy színháztudományi szakember örkényi abszurdnak nevezte, hogy Fekete Péter a ki nem írt igazgatói pályázat ötéves törvénysértő időszaka alatt szerezte meg szakmai végzettségét és a szükséges vezetői gyakorlatát."

Az állandó jelleggel forráshiánnyal rendelkező kulturális területen még akár jól is jöhet egy ember, aki levegőből teremt elő pluszforrásokat. Csak aztán nehogy a cilinderből nyulat húzzon elő.