170 milliót irányzott elő a kormány Lázár János déli vasútötletére

2019. június 10. 09:18

Megdobta a kormány Lázár jános Déli Vasútra vonatkozó ötletét némi pénzzel, az előirányzott 170 millió forintból kell elkészíteni a terveket a több határon átívelő vasútfejlesztésre.

Mint ismert, nemrég Lázár János azzal turnézta körbe a sajtót, hogy előhúzta a Monarchiában létező (és a trianoni országhatárok meghúzásával alaposan megcsonkított) Alföld-Fiume vasútvonal némileg módosított útvonalát, mint amely a keleti és déli országrészeket kötné össze partiumi és vajdasági területek érintésével.

Tervei szerint a Déli Vasút - amely villamosítva lenne végig - Debrecentől a partiumi Nagyvárad és Nagyszalonta érintésével Kötegyán-Gyula-Békéscsaba-Szeged-Szabadka-Bácsalmás-Baja-Bátaszék útirányon keresztül egészen Pécsig érne a bajai hídon keresztül.

A nagy ötletre Hargitai János KDNP-s extanácselnök országgyűlési képviselő is felkapta a fejét, ő már azt vizionálta, hogy a vasútvonalnak Mohácsnál kellene kereszteznie a Dunát a még csak papíron létező hídon.

Az ötletről, annak buktatóiról ebben a cikkben írtunk bővebben:

Fantomvasutat a szellemhídra

Lázár János újra feltalálta az Alföld-Fiume vasutat, tízéves távlati terve szerint Debrecentől Nagyváradon keresztül Szeged-Szabadka útirányon át Pécsig húzódhatna egy vasútvonal. Hargitai János baranyai KDNP-s honatya a vasúti hidat Mohácsra álmodná a meglévő bajai helyett. Az ötlet nem rossz, de nem árt jól kidolgozni.

A június 5-ei Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a kormány egyetért azzal, hogy a Budapest-Kolozsvár és a Budapest-Varsó nagysebességű vasútvonal részletes megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére biztosított források 2019-ben fel nem használandó részéből 170 millió forintot a Déli Vasút fejlesztési tervre csoportosítsanak át, a terveket pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) bevonásával kell elkészíteni. (1,19 milliárd forint pedig Debrecenbe kerül a BMW-gyár miatt, a pénzből közúti, vasúti és közműfejlesztésre fordíthatják.)

Hogy a Déli Vasút tervében szerepet kap-e a Hargitai János által fölvetett mohácsi átvezetés ötlete, az egyelőre nagy kérdés.