Ismét nekiveselkedik a kormány, hogy Baranya ne maradjon zsákutca

2017. december 29. 12:20

Megint megoldaná a kormány a baranyai közlekedési zsákutcákat: az M6-os autópálya és az M60-as autóút kapcsán egyeztetéseket folytatnak a horvát féllel. A Budapest-Pécs-Eszék vasútjáratot is visszahoznák, lehetőleg átszállás nélkül, 5 és fél órás menetidővel.

Megint elővette a kormány a baranyai útfejlesztéseket, ezúttal a Drávaszög közlekedési infrastrukturális fejlesztéseiről címmel olvasható a Magyar Közlönyben a vonatkozó kormányhatározat.

A rendelet szerint a "kormány egyetért a Drávaszög közlekedési összeköttetéseinek átfogó fejlesztéseivel", ennek fejében pedig a következőket kívánja tenni:

  • Egyeztetnek a horvát féllel, hogy az M6-os autópálya tervezett ivándárdai határátmenetéhez a horvátok is kanyarítsák oda a maguk A5-ös autópályáját, plusz egy schengeni előírásoknak megfelelő határállomást is meg kell építeni. (Egyébiránt az M6-os utolsó 20 kilométere autóútként fog elkészülni, elvileg 2020 őszére, és korábbi hírek szerint a horvátok is hasonló megoldásban gondolkodnak.)
  • Egyeztetnek a horvát féllel az M60-as autóút horvátországi folytatásáról. Valamint a fejlesztési miniszternek forrásokat kell felkutatnia, hogy 2022-re elkészüljön a tervezett szakasz Pécs és Barcs között.
  • Ismét felmerült, hogy a 67-es utat meg kell hosszabbítani Szigetvártól a horvát határon fekvő Zalátáig, valamint a horvát oldalon is kell egy folytatás az útnak. Nem mellesleg pedig egy híd is kelleni fog a Dráván keresztül, amit már több évtizede remélnek a helyiek.
  • Egyeztetni fognak a horvátokkal a Sárok-Főherceglak (Kneževo) közti útkapcsolat horvát oldali kiépítéséről. Sároknál ugyanis egy kis forgalmú határátkelőt tervez nyitni a kormány, igaz ezt már tavaly januárban elhatározták.
  • Megint előkerült a Budapest-Pécs-Eszék vasútjárat ötlete, amely 2012-ben lett eltörölve (mint szarajevói gyors) a horvátországi vasúti menetrendváltozás miatt. A kormányhatározat szerint "utasbarát módon, lehetőleg átszállás nélkül és a menetidő 5 óra 30 percre történő csökkentésével szükséges biztosítani" az új járatot.
  • Ez utóbbi kapcsán a nemzeti fejlesztési miniszternek 2018. június 30-ig van ideje arra, hogy összerakja az újraindítandó járat tervét, valamint ezt le is egyeztesse a horvát féllel.

    A mostani kormányhatározatban belengetett tervek nem újak, az M6-os és M60-as kapcsán már 2010-es átadásuk óta jelen van az igény a folytatásra - más kérdés, hogy a fejlesztéseket maga Orbán Viktor vonta vissza 2014 végén, hogy aztán alig pár hónappal később újra megígérhesse.

    A 67-es út meghosszabbítása és a hozzá szükséges híd ötlete is régi, már 2005-ben is írtak róla, mint több évtizede folyamatosan jelen lévő igényről. (A Vejtihez tervezett, és eredetileg 2013-ra ígért határkomp megépítése továbbra is a levegőben lóg, ezt most nem ígérték be újra.)

    A szarajevói nemzetközi gyors 2012-es kiiktatása óta folyamatosan van igény egy legalább Eszékig közlekedő vasútjáratra, még a magyar-horvát vegyes bizottság is sürgette az újraindítást az év elején. (Egy kis ideig volt szinte közvetlen, igaz több átszállásos kapcsolat vasárnaponként Eszék és Pécs, valamint Budapest közt, de azt meg a MÁV törölte el.)