Új parkolási rendeletet alkotna a városvezetés, a lakosság észrevételeit is beépítenék

2020. október 26. 16:41 2020. okt. 26. 16:41

A pécsi önkormányzat új parkolási rendeletet hozna létre a 2011-ben megalkotott, és azóta számtalanszor toldozott-foltozott régi helyett. A rendelettervezetben azt ígérik, hogy nem lesz díjemelés, és átalakítják a jelenlegi kedvezményes rendszert is. A lakossági igényeket is várják a rendelettervezet kapcsán. 

Közleményt adott ki a pécsi önkormányzat október 26-án, hétfőn délután, amelyben arról értekeznek, hogy megváltoztatnák a régi parkolási rendeletet, mivel az 2011 óta hatályos, és az elmúlt években az állandó módosítások, toldozás-foltozás miatt már áttekinthetetlenné vált a szabályozás szövege. A közlemény szerint 

"a forgalomcsillapított övezetek forgalma az évek alatt jelentősen megnőtt, az ide szóló kedvezményeket egyéni döntések alapján, átláthatatlanul osztogatták, így a parkolási rendszer már nem szolgálja az eredeti célokat."

Az új rendelettel a cél a díjemelés helyett a szemléletváltás (a parkolási és behajtási díjtételek nem változnak), és egy új és átlátható szabályozás bevezetése, amelyben érvényesül az a szempont, miszerint a közös értékek védelme fontosabb az egyéni érdekeknél. Emiatt fontos, hogy a forgalomcsillapított övezet gépjárműforgalma valóban korlátozott legyen a kommüniké szerint, a belvárosi parkolúk működtetésére vonatkozó szabályok pedig  a közösségi, illetve környezetbarát egyéni közlekedést ösztönözzék, ami egy zöldebb város kialakulásához vezethet.

Az önkormányzat azt is szeretné elérni, hogy a szabályozás áttekinthetőbb és egyszerűbb legyen, a kedvezményeket pedig ne egyéni döntések, hanem szigorú szabályok alapján ítéljék meg. 

Az önkormányzat közlése szerint a legfontosabb változások ezek a korlátozott forgalmú övezetekben a rendelettervezet alapján:

  • Az övezetet eseti jelleggel, alkalomszerűen használók számára fontos változás, hogy megszűnik az egy órára szóló behajtási engedély, csak teljes napra szóló engedély váltható.
  • Megváltoznak azonban a korábbi kedvezményezetti kör lehetőségei: csak a közérdekű feladatokat ellátó, a város működését biztosító szervezetek kaphatnak kedvezményeket, amelyeket a rendelet rögzíti, így azok megadása nem függ egyéni döntéstől.
  • Megszűnik az összevont behajtási és parkolási engedély.
  • Engedélyt csak a szervezet tulajdonában álló gépkocsira lehet, övezetenként külön-külön megvásárolni, magánszemélyeknek az összevont kedvezményes bérlet nem lesz elérhető.
  • Az órával ellátott, feladatalapú engedélyek megmaradnak, itt a felhasználók közé visszakerülnek a nappali szociális ellátást végző szervezetek, valamint bekerülnek a hajléktalanokkal foglalkozók és a védőnők.
  • Az övezetet rendszeresen használók - például az ött lakók és tanulók - élete nem változik meg januártól sem.
  • Nem változik a behajtási engedélyek ára, és az övezet iskoláiba, óvodáiba járó gyermekek szállítására vonatkozó szabályok is változatlanok maradnak.

 

A parkolóövezetekben az alábbi változásokat tervezi az önkormányzat:

  • Megszűnik a csak az I. övezetre vonatkozó parkolási bérlet. A mindkét övezetre érvényes, összevont parkolási bérlet ára csaknem ötödével (190 ezerről 160 ezer forintra) csökken.
  • Nem változnak meg az övezetek, változatlan marad a parkolójegyek ára, és a II. övezetre szóló bérlet ára is ugyanannyi marad, mint eddig.

 

A városházi közlemény szerint az önkormányzat a lakosság véleményére is kíváncsi a jövő év elejétől bevezetni kívánt új parkolási rendelettervezet kapcsán, emiatt november 6-ig lehet jelezni a városvezetés felé a javaslatokat, magát a tervezetet ezen a linken lehet megtalálni. A rendelettervezetet a városháza megküldte az érintett pécsi közigazgatási és civil szervezeteknek is, és ezen ötletekkel együtt várhatóan még idén dönt a közgyűlés erről a tervről.

 

Címlapkép: Pécsi STOP

Forrás: Pécsi STOP