Vegyes bizottság sürgeti a baranyai horvát-magyar vasútjáratok újraindítását

2017. május 2. 06:43 2017. máj. 2. 06:43

Nem tettek le a Horvátországba irányuló vonatközlekedésről, a téma nemrég újból felmerült a Magyar-Horvát Kisebbségi Vegyes Bizottság ülésén. Az Eszék-Pécs közti buszjárat újraindításáról is volt szó, mint ahogy a szarajevói nemzetközi vonatjáratról is.

Szükség van a Pécs-Eszék közti és szarajevói vonatjáratokra

Február végén ülésezett Zágrábban a Magyar-Horvát Kisebbségi Vegyes Bizottság, az összejövetelen áttekintették a magyarországi horvátokat és a horvátországi magyarokat segítő programok és fejlesztések állását.

A vegyes bizottság az ülésen leszögezte, továbbra is fontosnak tartják a két ország közti vasúti közlekedés fenntartását, különösképp a Pécs-Pélmonostor (Beli Manastir)-Eszék (Osijek) és a Budapest-Szarajevó vonatjáratok újraindítását, melyek az egyetlen közlekedési lehetőséget biztosították a Magyarországon tanuló drávaszögi és kelet-szlavóniai magyar középiskolásoknak és egyetemistáknak. A vegyes bizottság ebből kifolyólag fel is kérte mindkét ország illetékes minisztériumát, hogy a kérdésben haladéktalanul kezdjék meg az egyeztetéseket.

Bekavart a menekültválság

Mint ismert, a Magyarbóly-Pélmonostor közti vasúti határátmenetet 2015 őszén állították le a menekültválság miatt elrendelt határzárás részeként (több más magyar-horvát határátmenet mellett). A határzár kiépítése után Baranyába ugyan menekült nem jutott be (csak kerülőúton), de a vasúti zár egészen 2016. március elejéig fennmaradt.

A határzár feloldása után viszont a személyszállítási forgalom nem indult újra a magyarbólyi határátmeneten, a MÁV akkori tájékoztatása szerint a kevés utasszám és a párhuzamosan közlekedő buszjárat miatt szüneteltették a vasúti személyforgalmat.

2012-ben a horvátok állították le a vasúti forgalmat

A vasúti határátmenet azonban már 2012-ben is veszélybe került: akkor a horvát vasúttársaság (Hrvatske Željeznice) szüntetett meg több nemzetközi járatot, köztük a Budapest-Szarajevó vonalat, valamint a magyarbólyi kishatárforgalmi járatot - írtuk 2012. novemberi cikkünkben.

Akkor a diákok petíciót indítottak, a tiltakozásuk pedig sikerrel járt: egy Eszék-Pélmonostor-Pécs buszjárat indult el. A kínálatot pár hónapos csúszással a Pannon Volán is bővítette hasonló járattal.

A vonatközlekedés újraindulásáig egészen a 2014/15-ös téli menetrend bevezetéséig kellett várni. 2014 decemberében újraindult ugyanis a kishatárforgalmi viszonylat Magyarbóly és Pélmonostor közt, igaz, csak vasárnaponként. Viszont az a járat közvetlenül Pécsig közlekedett, ahol jó átszállással és egy új Intercity-vonattal még Budapest is elérhetővé vált - miközben Pélmonostor és Eszék közt is volt egy megfelelő járat.

A csoda egészen a 2015/16-os téli menetrendig tartott, akkor tűnt el az előző évben bevezetett Zsolnay InterCity egyik fele, valamint 2015 őszétől a menekültválság miatt leállították a vasúti határforgalmat a baranyai szakaszon.

A buszok egy része is eltűnhetett

A kisebbségi vegyes bizottság állásfoglalásában nemcsak a vasúti személyközlekedésre tért ki, hanem a busszal végzettre is.

Mint fentebb írtuk, 2013 elejétől kezdve horvát és magyar társaságok is közlekedtettek a kieső vasút helyett buszjáratokat Eszék és Pécs közt.

A vegyes bizottság viszont február végi tanácskozásán a közúti közlekedés részeként (ahol új hidak és határátkelők nyitását sürgették a Dráva és Mura folyók mentén) azt is javasolta Horvátországnak és Magyarországnak, hogy a dél-dunántúli és északnyugati horvát megyék közti kapcsolatokat állítsák helyre. Valamint "ismét teremtsék meg az Eszék és Pécs közötti autóbusz-közlekedést" - vagyis ez a kapcsolat az évek alatt elhalhatott.