Elektromos buszok: emelkedett az ár, amire a gyártó szerint Pécsnek nem volt elég pénze

2018. június 1. 08:36 2018. jún. 1. 08:36

Egyelőre az Ikarus Egyedi Kft-nél sem tudják, mi lesz a két pécsi elektromos busszal, mert az önkormányzatnak egy kényszerű áremelés után nem volt saját forrása - állítja a cég. Így nem tudni, mi a helyzet a Pécsre szánt buszokkal.

Szűkös volt az önkormányzati forrás, egyelőre nem tudni, mi lesz a két Pécsre tervezett elektromos busszal - ilyen értelmű közleményt küldött a Pécsi STOP-nak az Ikarus Egyedi Kft., miután a reggel felröppent sajtóhírek miatt megkerestük őket.

Gondban van a pécsi elektromos buszokat is gyártó cég?

Sajtóhírek szerint leállt a termelés és a dolgozókat kényszerszabadságra küldték annál a cégnél, mely a Pécsre beszerezni kívánt elektromos buszokat is gyártja.

A társaság közleménye szerint a pécsi önkormányzat (azon belül a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Zrt.) és a cég 2016. május 9-én kötött szerződést (egy 2015-ös uniós közbeszerzés eredményeként) 8 darab+25 százalék alacsonypadlós, kizárólag elektromos hajtással rendelkező midi autóbusz beszerzésére.

A cég szerint az önkormányzat kettő darab busz gyártására ki is adta a megrendelést, ám tavaly augusztus 14-én életbe lépett egy fejlesztési minisztériumi rendelet, ami szerint a buszok motorterébe automata oltóberendezést kell beépíteni az ott kelektező tűzesetek megfékezésére.

Az iho.hu és az Omnibusz blog cikkei szerint véletlen egybeesés lehet, de az Ikarus Egyedinek eredetileg tavaly augusztus 16-ig kellett volna a Volánbusznak leszállítani a metrópótlás miatt megrendelt 180 darab csuklós, hagyományos üzemű buszt - csakhogy nem nagyon álltak jól akkor még.

Ám a határidő előtt két nappal életbe lépő rendelet miatt minden csúszott, és a buszok is megdrágultak. Egyébként a rendelet a megjelenése napján este hét órától lett érvényes, ami elég rövid határidő a módosításokra. A 180 csuklós buszból egyelőre körülbel a tizede készült el a hírek szerint.

Az Ikarus Egyedi közlése szerint ez a rendelet a pécsi elektromos buszokra is érvényes volt, ezért a cég augusztus végén kezdeményezte az ár és a teljesítési határidő módosítását. Ezt a módosítást, mint vevő, a pécsi önkormányzat (illetve a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Zrt.) el is fogadta a cég válasza szerint.

"A vevőnek az ellenérték növekedésének finanszírozására nem állt rendelkezésre saját forrása, ezért a szerződés finanszírozását biztosító támogatást irányító hatósághoz kellett fordulnia. Sajnos az Ikarus Egyedi Kft.-nek nincs tudomása arról, hogy Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatának Támogatási szerződése módosításra került-e, így nem tudja, hogy a szerződés finanszírozott lesz-e.

Társaságunk jelen szerződés keretében még semmilyen összeget nem kapott vevőtől és reméli, hogy a támogatási szerződés rendezését követően az adásvételi szerződés is módosításra kerül annak érdekében, hogy az Ikarus Egyedi Kft. befejezhesse a gyártást és átadhassa a buszokat a pécsi utazóközönség örömére"

- olvasható a közleményben.

A Pécsi STOP korábban azt a tájékoztatást kapta az önkormányzattól, hogy a két busz darabja 147,5 millió forintból szerzik be uniós forrásból.

Az Ikarus Egyedi Kft. szőrmentén kitért azon kérdéseinkre is, melyben arra voltunk kíváncsiak, hogy tényleg gondban van a cég és kényszerszabadságra küldik a munkavállalólat.

"Tájékoztatom továbbá, hogy az Ikarus Egyedi Kft. több megrendelését egyszerre teljesíti és annak érdekében szervezi erőforrásait, hogy a gyártás hatékonyan folyamatosan történjen (...)" -

olvasható a válasz végén.

A Pécsi STOP az Ikarus Egyedi mellett a pécsi önkormányzatot is megkereste, ám cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.