Csizmadia Péter felelőssége is felmerülhet Pécs legnagyobb korrupciós ügyében
Hiába pakolták vissza szorgosan a szekrényből kihullott csontvázokat bizonyos személyek, mondván, hogy “nincs itt semmi látnivaló” a Pécsi Ítélőtábla szerint az egykori pécsi fideszes városvezetés szerepét is vizsgálni kellett volna a botrányos Volvo-ügyben. Többek között ezért is helyezte hatályon kívül az ítélőtábla a pécsi buszper elsőfokú döntését, amelyben a Kaposvári Törvényszék bűncselekmény hiányában felmentette a 620 milliós gazdasági csalás vádlottjait. Szerkesztőségünk kiderítette, hogy Dél-Dunántúl egyik, ha nem a legnagyobb korrupciós botrányában az akkori városvezetés részéről Csizmadia Péter, a Fidesz jelenlegi, pécsi polgármesterjelöltje is jócskán benne lehetett (későbbiekben hosszan taglaljuk, hogy miért gondoljuk így). Úgy tűnik a Fidesz csak olyan polgármesterjelölteket tud a helyieknek ajánlani, akiket számos botrány vesz körül (ugyanis Vári Attila, ex-polgármesterjelölt is tele volt hasonló ügyekkel)
Olyan nagyszámú és olyan szintű problémák merültek fel, hogy nemcsak új eljárásról hoztak határozatot, de az ügyet rendkívüli módon nem is az első fokon eljáró Kaposvári Törvényszékre, hanem a Szekszárdi Törvényszékre továbbítják. A Pécsi Ítélőtábla háromfős tanácsát vezető dr. Krémer László által felolvasott indoklás szerint a tényállás teljes egészében feltáratlan maradt. A bíró arra is felhívta a figyelmet, hogy az elsőfokú tárgyaláson egyes tanúk kihallgatása formális volt, a vallomások nem feleltek meg az életszerűség követelményeinek, illetve az ellentmondásokkal sem szembesítették őket.
De mi is az a Volvo-gate?
Korábban számos cikkben foglalkoztunk az üggyel bővebben, de röviden a pécsi buszbeszerzési botrány lényege az, hogy amikor 2015-ben lecserélték a buszflottát, a városi tömegközlekedést fenntartó Tüke Busz több százmillió forinttal többet fizetett használt Volvo buszokért, mint az eredeti ajánlatban szerepelt. Az extra költség nagy része egy közvetítő cégnél landolt, amely valójában nem végzett érdemi munkát a folyamatban. Ennek eredményeképpen Pécsnek körülbelül 700-850 millió forintos kárt okoztak). A korrupciós pénzt Hollandiában próbálták tisztára mosni.
Mint lapunkban megírtuk, a per során több befolyásos kormánypárti politikust kihallgattak tanúként, többek között Bánki Eriket. A parlament gazdasági bizottságának elnöke azt vallotta, „koncertre ment” Amszterdamba abban az időben, amikor a Pécs városára nézve előnytelen üzlet megköttetett. Szóval „véletlenül” volt ott és akkor.
Egy évvel ezelőtt a Kaposvári Törvényszék felmentő ítéletet hozott az ügyben, de az ügyészség az indoklás hiányára és a bizonyítékok elmaradt értékelésére hivatkozva fellebbezett. A Pécsi Ítélőtábla most két napon keresztül tárgyalta az ügyet. Kifogásolta, hogy az elsőfokú eljárás során nem oldódtak fel az ellentmondások. Kritikájuk szerint az ügy bonyolultságát nem megfelelően indokolták, fontos tényeket hagytak figyelmen kívül, és nem vizsgálták a szereplők valós motivációját sem. Emellett felhívták a figyelmet az ügy furcsaságaira, például arra, hogy a holland hatóságok által keletkezett nyomozati anyagot nem értékelték kellőképpen.
Csizmadia Péter és az egykori fideszes városvezetés felelőssége
Tehát a fideszes városvezetés 2015 elején a buszcsereprogram keretében egy holland autóbuszflottát terveztek megvásárolni, amire a Volvo Hungarytől indikatív ajánlat is érkezett. A közbeszerzést mégsem ők nyerték meg, hanem -teljesen abszúrd módon - helyette egy közvetítőn keresztül szerezték be a használt buszokat, melyekből jóval kevesebb érkezett a tervezetnél és jóval többe került.
A projekt finanszírozására felvett 3.5 milliárd forintos hitelt egy olyan pénzügyi és gazdasági bizottság javasolta, melynek elnöke Csizmadia Péter volt, a Fidesz aktuális polgármesterjelöltje. Ez önmagában még nem lenne botrányos, viszont a hab a tortán az, hogy a hitelösszeg magasabb volt az eredeti (Volvo Hungary-s) ajánlatnál, és kísértetiesen hasonlított a későbbi nyertes ajánlat összegére. Úgy hasonlít kísértetiesen, hogy a hitel felvételekor még a fideszes vezetésnek nem szabadott volna tudnia arról, hogy pontosan mennyibe fognak kerülni a közvetítő cégen keresztül vett buszok. De érdekes módon „kimaxolták” a város terhére felvett hitelt.
Tehát felmerül a kérdés:
A Fidesz pécsi polgármesterjelöltje, mi alapján gondolta 3,5 milliárd hitel felvételét indokoltnak, ha nem tudott arról, hogy ezt a pénzt valakik majd megpróbálják tisztára mosni?
A Pécsi Ítélőtábla felhívta a figyelmet arra, hogy az elsőfokú eljárás kísérletet sem tett a tények feltárására. A bizonyítékok arra utaltak, hogy semmi szükség nem volt a Bus and Coach (közvetítő cég) tevékenységére, hisz a járművek megvehetők lettek volna a Volvo hollandiai cégétől. A törvényszék nem tárta fel, hogy a Bus and Coach miképp és kinek az utasítására lépett bele ebbe az üzletbe. Felmerül itt is az újságírói kérdés, Csizmadia Péter, esetleg tud valamit, ami az eljárást elősegítené? Esetleg neki volt közvetlen kapcsolata a közvetítő cég megvádolt munkatársaihoz?
A Pécsi Ítélőtábla afelől is aggályát fejezte ki, hogy a korábban ítéletet hozó törvényszék azt a vádlotti védekezést is elfogadta, hogy Pécs tulajdonképpen jó üzletet kötött a Bus and Coach-csal, hisz a Volvok azóta is üzemelnek, a tábla szerint azonban ez a megállapítás tartalmatlan, mivel akkor is gond nélkül üzemelnének a buszok, ha a város 620 millióval olcsóbban vette volna meg azokat. De úgy látszik ez a túlárazás nem zavarta az akkori fidezses városvezetést, Csizmadiáéknak úgy tűnik belefért Pécs terhére felvett hitelből „kicsit” túlköltekezni.
Érdekesség, hogy a helyi közvélemény eleve gyanakodva fogadta a beszerzést, de hivatalos nyomozás csak a holland hatóságok beavatkozása után indult.
Az ügy körül sok felháborodás és kérdés merült fel, miközben a vádlottakat az elsőfokú ítélet alapján bíróság elé állították. A közvélemény szerint azonban nem a valódi felelősöket kérték számon, hanem csak azokat, akik “strómanként” szolgáltak az ügyben. A buszvásárlás kapcsán a döntéseket meghozó politikusok szerepét sosem vizsgálták megfelelően (Csizmadia Péterét sem) és sosem vizsgálták meg például a 170 millió forint jutalékot zsebre vágó P. Endre és Bánki Erik közötti üzleti kapcsolatot. P. Endre egyébként beismerte bűnösségét pénzmosásban, felfüggesztett börtöntüntetést kapott és jelentős vagyonelkobzással sújtotta a bíróság. Az új eljárás során talán végre érdemi válaszokat kaphatunk, milyen háttérben rejlő összeköttetések voltak és tisztázódik végre azoknak a szerepe, akik valójában irányították a százmilliókat és utalták azokat határokon át egzotikus országokba, ellenőrizhetetlen bankszámlákra. Továbbá kiderül végre az is, hogy az egykori fideszes városvezetés, köztük Csizmadia Péter milyen mértékben lehetett részese ennek a botrányos korrupciós ügynek.
További aggodalomra ad okot az, hogy a Fideszben Csizmadia Pétert találják legalkalmasabbnak Pécs város vezetésére, őt indítva polgármesterjelöltnek az idei választáson, mindezen tények ellenére. Azt a Csizmadia Pétert, aki elnökként vezette az előző ciklusban a pénzügyi ellenőrző és gazdasági bizottságot és ügyvédként, jogászként, kutya kötelessége lett volna polgári jogi igényt előterjeszteni a pécsiek pénzére, mikor 2017-ben az eljárás elindult. Vajon miért szalasztotta el ezt az égetően fontos lépést? Péterffy Attila, Pécs jelenlegi polgármesterének ügyvédi csapata az átvilágítások során bukkant rá erre az ordító hiányosságra. Péterffy utasítására haladéktalanul elindították a jogi követelést a 620 millió forintos kár megtérítésére.
De nemcsak a botrányos buszbeszerzéshez felvett hitelről szavazott Csizmadia Péter a pénzügyi és gazdasági bizottság elnökeként, hanem az ő idején jutott Pécs másodjára is csődbe. Tényleg nincs senki a Fideszben, aki ezek után megkérdőjelezi Csizmadia Péter városvezetői kompetenciáját?
Szerző: Bogos Csaba