Ismét csúszni fog az M6-os utolsó 20 kilométerének megépítése
Hiába vette elő a kormány még tavaly év végén a baranyai útfejlesztések ügyét, egyelőre nem tűnik úgy, hogy bármi is elkészül belőlük az elkövetkező két évben. Az M6-os befejezése is csúszni látszik.
Még tavaly év végén adott ki egy határozatot a kormány a Magyar Közlönyben, amelyben a baranyai útfejlesztéseket vették számba - erről bővebben itt írtunk.
Február elején Eszéken tartottak kétnapos konferenciát, a Pannon Európai Területi Társulás rendezvényén ugyancsak szóba kerültek a híradások szerint a fejlesztések.
A Pécsi STOP már akkor megkereste a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy miképp állnak a megyei közlekedési fejlesztések, különösképp a határokon átnyúló beruházások.
Megint csúszik az M6-os építése
A minisztérium válaszában nem sok jóval kecsegtetett, az M6-os autópálya utolsó, 2010 óta hiányzó 20 kilométeréről - ami az utolsó tervek szerint autóútként 2020 végére készülhet el - például a következőket írták:
"A gyorsforgalmi kapcsolat megnyitásának két feltétele van. Az egyik az út megépítése, a másik a határellenőrzés kiépítése (ha Horvátország a kivitelezés megkezdéséig nem lép be a schengeni övezetbe). Az építés ütemezését tehát nem egyedül a műszaki előrehaladás, hanem az említett két feltétel együttes teljesülése határozza meg.
A kétoldalú egyeztetéseken a magyar és a horvát fél egyetértett abban, hogy az M6 és az A5 gyorsforgalmi utak összekötésének összehangolt megvalósítására reálisan a következő uniós pénzügyi ciklus keretein belül, a 2021-ben megnyíló források felhasználásával lesz lehetőség.
Szakértői szinten egyetértés született arról is, hogy a határkapcsolat a megelőző és a követő szakaszokhoz igazodva mindkét ország területén autópálya keresztmetszettel épüljön meg. A fejlesztési tárca kezdeményezni fogja a kapcsolódó kormánydöntés módosítását."
Összefoglalva: a 2020 év végi befejezés eléggé elúszni látszik a még el sem kezdett beruházásnál, de legalább a 2022-es választás előtt is lehet majd kampányolni az úttal.
A 20 kilométeres szakasz jelenleg jogerős környezetvédelmi engedéllyel bír, a jogerős építési engedély megszerzése 2018-ban várható a minisztérium szerint.
Hogy mennyibe fog kerülni, azt a minisztérium nem árulta el, mondván, a kivitelezés költségére megalapozott becslés csak a műszaki tervdokumentáció elkészülte után várható, de a tényleges költséget majd csak a közbeszerzés után tudható. Korábbi becslések azonban léteznek, egy tavaly karácsony előtti kormányhatározat szerint az összköltség 69,26 milliárd forint lesz, ebből 54,579 milliárdot az Európai Unió ad, míg a maradék 14,683 milliárd forint hazai forrásból érkezik. Ez kilométerre vetítve 3,3 milliárd forintot jelent.
Az M60-as folytatására konkrét ütemezés sincs egyelőre
Ha az M6-osra azt mondtuk, hogy csúszik, akkor az M60-as folytatására nem lehet mást alkalmazni, mint hogy lassan fényévekre távolodik a bármiféle munka kezdésének dátuma.
A fejlesztési minisztérium ezt írta válaszában:
"A szakasz 2x2 forgalmi sávos, fizikai elválasztással rendelkező, külön szintű csomópontokkal megépített autóútként épülhet meg. A horvát fél megvizsgálja egy távlati új barcsi híd helyére vonatkozó magyar javaslatot.
Konkrét ütemezésről egyelőre nem lehet beszélni, de a szakaszolás lehetősége felvethető, ebben az esetben a Pécs-Szigetvár szakasz kivitelezése történhetne meg korábban."
A Pécs-Barcs elméleti szakasznak tavaly év vége óta van környezetvédelmi engedélye, és ha egyszer eldől a határhíd helye, akkor arra is külön engedélyeket kell szerezni. Költségvetése ugyanakkor ennek a szakasznak ugyanúgy nincs, mint az M6-osnak.
A 67-es út - várhatsz rá dideregve
Rákérdeztünk a 67-es út Szigetvártól a horvát határig tartó hosszabbítására is, ez az ötlet is már több éve (de inkább évtizede) hallható széles Baranyában.
"A horvát fél nem zárkózott el attól, hogy megvizsgálja egy 2x1 sávos új főúti kapcsolat kialakításának lehetőségét Zaláta térségében, azonban ezt nem kezelik prioritásként. Beruházási költségről még itt is korai lenne beszélni"- jött a minisztérium válasza.
Arra is rákérdeztünk, hogy terveznek-e új határátkelőhelyeket nyitni a baranyai magyar-horvát határon, mert hogy a 140 kilométerből 60 kilométeren semmilyen átjárási lehetőség sincs. Pár éve Sároknál volt tervben egy átkelő megnyitása, erre a minisztérium a válaszában nem tért ki, vagyis ez is egyelőre lóg a levegőben.
Mint ahogy a hányatott sorsú vejti határkomp is, amit többször ígértek meg lassan, mint ahány évet működött. A fejlesztési minisztérium a kompra vonatkozóan ezt válaszolta:
A hosszú távú kapcsolatok között régóta szerepel a kompüzem létesítése Vejti térségében.