Megszavazták a Nagy Pécsi Buszos Hátraarcot

2018. április 19. 12:25 2018. ápr. 19. 12:25

Három évnyi tündöklés után javarészt kikapcsolják a Biokomot a pécsi tömegközlekedésből. A közgyűlés mai ülésén heves vitáktól sem mentes szeánszon született meg a döntés.

Mint megírtuk, bár három éve elképesztően jó ötletnek tűnt bevonni a Biokomt a pécsi tömegközlekedésbe, a pécsi közgyűlés mai ülésén a fideszes városvezetés ennek ellenkezőjére tett javaslatot.

A napirendi pont felvezetésekor Páva Zsolt polgármester elmondta, a közvetlen finanszírozás érdekében a jegy- és bérletértékesítés, valamint az ezekből származó bevétel a Tüke Busz Zrt-hez kerülne, minden más maradna a Biokomnál.

Gulyás Emil (MSZP) szerint a korábbi döntés csak a centralizálást erősítette, mint ahogy más városi cégeknél is voltak olyan átszervezések, amiknek sok értelme nem volt. Le kell ebből vonni a tanulságokat, hogy korábban az önkormányzat bonyolította túl a dolgokat a városi cégeknél.

Kunszt Márta (DK) szerint az előterjesztés a csendes beismerése a cégátszervezések haszontalanságának.

Kővári János (ÖPE) szerint nem egyszerűen tévedés volt a tömegközlekedési feladatok egy részének kiszervezése, de a városi költségvetést is érintette. Szerinte jelezni kellene az új kormánynak, hogy az 5-6 városnak, amely még saját maga működteti a tömegközlekedést, pénzt kellene kapnia, mivel Budapest elviszi az erre fordítható források nagy részét.

A Biokommal egyel több szereplő és döntéshozó lépett be a képletbe, ami alaposan megbonyolította a közösségi közlekedés tervezését, de a fonódó hálózat is évente 300 milliós pluszt jelent a városi költségvetésnek. Ennek még sincs felelőse, mert ugyan a Biokomnál tervezték meg a hálózatot, de a végső áldást az önkormányzat adta rá, amely ehhez nem ért.

Másik rossz döntés volt a buszbeszerzés volt Kővári szerint, aminek a szükségességét senki nem vitatja, de a mikéntje a fideszes városvezetés sara, a hitelből megvett buszok évi 500 milliós többletkiadást jelentenek, a 3,5 milliárdos hitel kifizetése 5 milliárdos teher.

Gyimesi Gábor (Jobbik) szerint érthetetlen, hogy miként rendelt meg a Biokom egy olyan menetrendet, amit nem tud kifizetni. Azt kérte képviselőtársaitól: gondoljanak úgy a buszokra, mintha a saját autójukkal járnának, azaz érdemes-e hosszú kilométerekre küldeni buszokat két emberért. A most felvázolt terv szerint megint csak a Tüke Buszon kívül születnek döntések a közlekedésről.

- Ne nézzük egymást hülyének

– ezt kérte Kővári Decsi István szavai után, a fideszes alpolgármester szerint a Biokom nem volt csődközeli helyzetben és hitelt sem vett fel. Mosolygás helyett azt kérte a polgármestertől és alpolgármesterektől az ÖPE politikusa: arról beszéljenek, hogy idén miből finanszírozzák a városüzemeltetést és a közlekedést.

Volt némi szócsata Kővári és Decsi között. Az ÖPE vezetője azt kérdezte, eladta-e a város az ingatlant, aminek az árából a Biokomnak kellett volna a hóna alá nyúlni, a fideszes alpolgármester megkerülte a választ.

Páva Zsolt szerint sok változás van a pécsi tömegközlekedésben, amit a pécsiek látnak, ezek pedig pozitívak. A polgárok azt már nem látják, de elképesztő összegekbe kerül a közlekedés fenntartása. (Magától nem látszik, de mi azért már szóltunk egy párszor – a szerk.)