Nem veszi meg a beígért elektromos buszokat a pécsi önkormányzat
Mégsem vesz elektromos buszokat a pécsi önkormányzat az időközben csődvédelmet kért Ikarus Egyedi Kft.-től. Az időközben megdrágult buszokra nincs plusz állami pénz, a különbözetet önerőből nem tudja finanszírozni a város, emellett a bajban lévő gyártócég sem tudta tartani a határidőket. Az is kiderült, hogy a belengetett idén augusztus helyett az eredeti tervek szerint már 2018 februárjában meg kellett volna kapni az új buszok előfutárait.
Amint arról korábban beszámoltunk, Pécs önkormányzata és az akkor még MABI-BUS Kft. nevet viselő Ikarus Egyedi Kft. szerződést kötött még 2016-ban 8 darab+25 százalék tisztán elektromos meghajtású alacsonypadlós szóló midibusz megépítésére. A pécsi önkormányzat idén áprilisban azt közölte lapunkkal, hogy az első kettő busz már idén nyáron rója majd a teszüzem köreit a városban, ebből kettőnek idén nyáron már Pécsen kellene futnia a próbaköröket.
A buszok időközben megdrágultak, mely kapcsán egymásra kezdett mutogatni az önkormányzat és az Ikarus Egyedi Kft.. Utóbbi szerint egy fejlesztési minisztériumi rendelet miatt emelkedtek az első körben érkező buszok árai.
A cég szerint a pécsi önkormányzat elismerte a drágulást, de EU-s forrásból finanszírozták (volna) a darabonként 147,5 millió forintba kerülő buszokat, a költségnövekedést pedig saját forrásból nem tudja financiálisan lekövetni az önkormányzat.
Az önkormányzat ezzel szemben azt nyilatkozta, a buszonként 2,55 millió forintos drágulás jogalapját elfogadták, ugyanakkor annak összegszerűségének alátámasztására szakértői, részletes árindoklást kértek a szállítótól, de az nem tudott olyan dokumentációt benyújtani, melyet az önkormányzat el tudott volna fogadni.
Közben az Ikarus Egyedi Kft. háza táján megszaporodtak a gondok, sajtóhírek elbocsátásokról szóltak, idén július elején pedig csődvédelmet kért a cég, valamint a kormánytól azt kérték, hogy nyilvánítsák őket stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté. Ezt követően, július 11-én a BKV Zrt. bejelentette, eláll az Ikarus Egyedi Kft.-vel kötött megrendelési szerződéstől, amely 30 Modulo csuklós busz vételéről szól. Így tett a Volánbusz Zrt. is, aki 180 darab Modulo M168d típusú csuklós autóbusz megvételére kötött szerződést velük. |
Ekkor megkerestük az Ikarus Egyedi Kft.-t és a pécsi önkormányzatot is. Előbbitől arra vártuk a választ, hogy helyesen tudjuk-e, hogy a pécsi önkormányzat is felmondja velük a szerződést, utóbbitól pedig a szerződés lehetséges felmondása mellett azt is szerettük volna megtudni, mi a helyzet a nyárra ígért buszokkal. Válaszokat egyiktől sem kaptunk, de közben nagy csendben felkerült egy előterjesztés a város honlapjára, mely szerint búcsút kell inteni az ide álmodott e-buszoktól.
És búcsút kell inteni
A dokumentum a július 26-ig jogi és ügyrendi bizottság elé kerül. Ebből kiderül, hogy tényleg nem lesz pluszpénz a megdrágult buszokra. Mint írták, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedési Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkárság 2018. június 29. napján tájékoztatta a pécsi önkormányzatot, hogy a többletforrás biztosítása kormányhatározat módosításával lehetséges csak, ehhez jelenleg nem áll rendelkezésre forrás, mert a már támogatási szerződéssel rendelkező projektek kötelezettségvállalása eléri a prioritás eredeti keretösszeg 122,3 %-át.
"A támogatási szerződésben sem tartalék, sem maradvány nem áll rendelkezésre, a támogatási szerződés a közbeszerzési eljárás 1. és 3. része vonatkozásában megkötött keretszerződések tárgyát képező autóbuszok ellenértékére fedezetet nem nyújt, Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata a vételár külön-bözetét önerőből sem tudja finanszírozni, az egyedi Kormánydöntés meghozatala további bizonytalan jövőbeni eseménynek minősülne, melynek időtartama a támogatási szerződésben meghatározott határidők teljesítését sem biztosítaná, ezért az adásvételi szerződésekben meghatározott felfüggesztő feltétel bekövetkezésének végleges meghiúsulása állapítható meg." |
- áll az előterjesztésben, melynek végén ki is jelentik: a projekt keretén belül nem szerzik be a szóban forgó buszokat. Felhozták azt is, hogy a cég az autóbuszok leszállításában és átadásában folyamatosan késedelemben volt, ezért a pécsi önkormányzatnak a megkötött adásvételi szerződés fenntartásához fűződő érdeke érdekmúlásra tekintettel megszűnt a Polgári Törvénykönyv vonatkozó passzusa miatt.
A dokumentum más érdekességeket is rejt. Kiderült belőle, hogy eredelileg 2018. február 12-ére meg kellett volna érkeznie az első két busznak, de már itt gondok voltak, és a teljesítési határidőt kitolták 2018. április 6-ra. Ehhez képest az önkormányzat idén április végén még azt nyilatkozta lapunknak, hogy a buszok a tervek szerint már idén nyáron megkezdik a próbaüzemet Pécsett, és a 44-es vonalát fogják róni. Hát, nem fogják.