A NER sötét pécsi ügyei: családi cégtől beszerzett buszgumi
A PécsMa publikálta következő cikkét új rovatában "A NER sötét pécsi ügyei" címmel. Az online portál ebben a sorozatban igyekszik bemutatni a Péterffy Attila vezette önkormányzat által megrendelt átvilágítás eredményeit, következtetéseit, és következményeit. Az újonnan megjelelő cikkben Csizi Péter tevékenysége kerül górcső alá.
Teljeskörűség, hatékonyság, gyorsaság, tisztességes eljárás, transzparencia - ezekkel a kulcsszavakkal külön oldalt is indított a városvezető frakció. Az itt felmerülő gyanús ügyeket elemzi és tárja nyilvánosság elé a PécsMa.
Jelenleg az alábbiak állnak fenn a bíróságok előtt:
- 8 pótmagánvádas ügy van folyamatban.
- 1 ügy jelenleg függőben van, ami azt jelenti, hogy az önkormányzat megszüntetett nyomozás után még dönthet úgy, hogy indít pótmagánvádas eljárást.
- Emellett 2 közvádas per zajlik, ahol a magyar állam (az ügyészség) emel vádat.
Fontos tudni, hogy a pótmagánvád lehetőséget ad a sértettnek arra, hogy amennyiben a hatóságok elutasítják vagy megszüntetik a nyomozást, és az azt követő panasz is nem hoz eredményt, hatvan napon belül pótmagánvádat nyújtson be. Ebben az esetben a sértett képviseli a vádat a bíróság előtt, anélkül hogy az ügyészségi szakasz beavatkozna.
Beszerzés: Átalakítva
Az egyik pótmagánvádas ügy a Tüke Busz Zrt.-vel és egy fideszes önkormányzati tulajdonú vállalat gumiabroncs-beszerzéseivel kapcsolatos. Az elkövetési érték 30 millió forint.
Röviden összefoglalva: Egy baranyai befolyásos fideszes országgyűlési képviselő - aki szoros kapcsolatokkal rendelkezik a NER-ben (Nemzeti Együttműködés Rendszer) - unokatestvére a Tüke Busz Zrt. által felügyelt gumiabroncs-beszerzéseket irányította. Az érintett Tüke Busz Zrt. vállalat az önkormányzat tulajdonában állt, és a gumiabroncsok beszerzése során gyakran figyelmen kívül hagyta a beszerzési szabályokat. Az ügy részleteiről dr. Bodnár Imre, az átvilágítást végző szakértői team vezetője beszélt a PécsMának.
Az említett politikailag befolyásos férfi, aki tanárként kezdte pályafutását, amikor igazgatóként került a közlekedési vállalathoz, azonnal átszervezte a gumiabroncs-beszerzést. Korábban a Tüke Busz Zrt. partnere volt egy olyan cég (nevezzük CÉG 1-nek), amely gumikat szállított és felszerelt a buszokra. Azonban az igazgatói pozíció megváltozásával ezek a dolgok némileg átalakultak.
Személyi összefonódások
Az események folyamán egy új vállalat - amit nevezhetünk CÉG 2-nek - kezdett szerepet játszani. A CÉG 2 tulajdonosai részben kapcsolódtak a Tüke-igazgatóhoz rokonságon keresztül, részben pedig korábban a CÉG 1-hez tartoztak.
Ettől kezdve a CÉG 2 kezdte beszerezni a gumikat, majd továbbértékesítette őket a CÉG 1-nek. Ezek az abroncsok a Tüke Buszhoz kerültek, és mindez közbeszerzési eljárások nélkül történt.
Dr. Bodnár Imre átvilágítása alapján a Tüke Busz vállalat internetről letöltött gumiárak alapján választotta ki a CÉG 1-t a legjobb ajánlatot adó cégek közül. Ezután a CÉG 1 vállalta a 2015-ös Volvo flotta gumizását, bár ezt a tranzakciót korrupciógyanús körülmények között hajtották végre, Csizi Péter fideszes politikus közreműködésével.
Az átvilágítás során feltűnt, hogy a Tüke Busz Zrt. vezetője irányította a gumibeszerzést. Ennek ellenére a vállalat nem közvetlenül vásárolta meg az abroncsokat, hanem a családi cége, a CÉG 2 beszerezte őket, majd továbbította őket a CÉG 1-nek, amely tulajdonosi átfedéssel rendelkezett a CÉG 2-vel.
Dr. Bodnár Imre felvetette a kérdést: Miért nem közvetlenül a Tüke Busz szerezte be a legolcsóbban az abroncsokat? Miért kellett a folyamatot két különböző cég által lebonyolítani?
Minden a Tükére épült?
Az átvilágítást végző csapat vezetője szerint kulcsfontosságú kérdés az, hogy a CÉG 2-nek volt-e más megrendelése az induláskor, vagy csak azokkal a rendelésekkel foglalkozott, amik a CÉG 1-től érkeztek. Ha csak az utóbbi volt a helyzet, akkor nyilvánvaló, hogy az egész üzlet az önkormányzati cég igényeire épült, és a Tüke Busz is ugyanazokat a kedvezményeket kaphatta volna a beszerzéskor anélkül, hogy közbe kellett volna iktatni más cégeket.
Az átvilágítók felfedezték ezt az ügyet, de a rendőrség lezárta a nyomozást azzal az indokkal, hogy bár történtek szabálytalanságok, a pótmagánvádló nem tudta meghatározni a vagyoni hátrány mértékét, mert a gumik nem voltak beazonosíthatók. Azonban a pótmagánvádlónak nem állnak rendelkezésére azok a nyomozati eszközök, amelyek a rendőrség rendelkezésére állnak a vagyoni hátrány meghatározásához.
Dr. Bodnár Imre reméli, hogy a bíróság megszerzi azokat az adatokat, amelyeket a rendőrségnek kellett volna beszereznie. Az ügyvéd úgy véli, hogy az eljárás során súlyos hiányosságok merültek fel, és bizonyos nyomozati lépéseket nem hajtottak végre. A hatóságnak például meg kellett volna szereznie a vállalatokkal kapcsolatos adatokat, például azt, hogy mennyiért szerezte be a CÉG 2 a gumikat, és azokat mennyiért értékesítette a CÉG 1-nek.
Az ügyet a közeljövőben tárgyalja a bíróság.
KAPCSOLÓDÓ: "A NER SÖTÉT PÉCSI ÜGYEI" címmel indított új rovatot a Pécsma
Forrás: PécsMa