Bódis Józsefre nagyon kiakadt a szakszervezet
A kincstári Hír TV-ben adott interjút Bódis József oktatási államtitkár a tervezett köznevelési törvénymódosítás védelmében. Csak éppen nem mondott mindenben igazat, illetve volt, amit erősen elhallgatott.
Nagyon kiakadt a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete Bódis József oktatási államtitkárra, a PTE volt rektorára, miután őfelsége Hír TV-jében interjút adott őfelsége kormányának a köznevelési törvény átalakítására kitervelt módosításainak védelmében.
Hogy mivel is rúgta el a kis pöttyöst az oktatási guruvá lett jó nevű szülészorvos, azt Nagy Erzsébet, a PDSZ pécsi ügyvivője világította meg lapunknak.
„Bódis doktor azt állítja, hogy a most benyújtott törvényjavaslat előtt volt szakszervezeti egyeztetés. A PDSZ-szel egészen biztosan nem történt ilyen, sőt - a korábbi gyakorlattól eltérően - közvetlenül benyújtás előtt sem küldték el a PDSZ-nek a tervezetet”
- így a szakszervezeti vezető. Hozzátette: érdemes megnézni, meghallgatni, miket állít az államtitkár a bérekről, a magántanulói közösségeket veszélyeztető egyéni tanrendről, a további központosításról, arról, hogy milyen fantasztikusan jó a tankönyvellátás jelenlegi módja, na meg a kötelező óvodáztatás, amelyhez szintén nem árt egy kis központi ostorcsapkodás, nehogy már lelazuljanak ott a végeken, mint az igazgatók a magántanulói jogviszony engedélyezésével. Az interjúban nem térnek ki arra, hogy a pótlékemelésért cserébe az igazgatóktól még nagyobb lojalitást várnak el, és nem kicsit növelik fenyegetettségüket.
Nem tudni, kivel egyeztetett Bódis József: a PDSZ-szel biztos nem, a Pedagógusok Szakszervezete pedig tagadja, hogy a nemrég benyújtott törvényjavaslatot előzetesen megvitatták volna velük – így Nagy Erzsébet. - Amit általában mondott az egyeztetésekről, azzal annyiban egyet lehet érteni, hogy van mit rajta javítani bőven, konkrétan ismét létre kellene hozni a szakmai- és érdekegyeztetés rendszerét, amit a Fidesz-kormányzat alatt módszeresen sikerült leépíteni. Nem kéne trükkökhöz sem folyamodni, például egyéni módosító indítványként benyújtani ágazati törvényeket érintő alapvető módosításokat.
Nagy hozzátette: ami a magántanulói jogviszonyt illeti, Bódis doktor szerint persze ismét nem történt semmi különös, nincs itt semmi látnivaló, csak éppen kicsit szétrombolják azokat a menedékeket is, amelyeket a gyermekük boldogulása és boldogsága érdekében anyagilag is tenni képes szülők létrehoztak, azokat a magántanulói közösségeket, amelyekben megvalósul mindaz, amit időnként kormányzati szájakból is hallani. Kár, hogy tőlük egyelőre csak üres lózungokként.
Ezekben a magántanulói közösségekben jellemzően korszerű módszerekkel, kis csoportokban, jó minőségű tankönyvekkel és taneszközökkel tanulnak az állami rendszerben magántanulókként jegyzett gyerekek, majd pedig az állami iskolában osztályozó vizsgát tesznek. Ha volna ezekkel baj, akkor már bőven kiderült volna a gyenge vizsgaeredményekből. De nem ez történt, hanem többnyire az ellenkezője. Őket kényszerítené vissza ez a törvénymódosítás. A magántanulói közösségeknek minimális idő állna rendelkezésére, hogy magániskolává szerveződjenek, ugyanis nem kevés pénzbe, szervezésbe és kijárásba kerül ma Magyarországon magániskolát indítani.
A pécsi pedagógus szerint a másik kör, akiket érint a törvénytervezet, az oktatásból kiesők másik vége, azok, akiknek nincs jó anyagi hátterük, sokszor oktatás terén motivált szüleik sem, és többnyire magatartásuk és súlyos tanulási zavaraik miatt kerülnek ki az iskolából. Azzal hogy az igazgatók kezéből kiveszik a magántanulóvá nyilvánítás jogát, és egy külső szerv dönt arról, hogy engedélyezi-e az egyéni tanrendet, még nem oldódott meg a gyereknek az a problémája, amely miatt kikerült a rendszerből. „Ez éppen olyan megoldás az ő esetükben, mint a hajléktalanság betiltása” - hangsúlyozta Nagy Erzsébet.
A pécsi szakszervezeti aktivista kiemelte: Bódis doktor az interjúban nem beszélt arról a fontos változtatásról sem, amellyel megszüntetik az intézményi közösségek, így a nevelőtestületek, diákönkormányzatok, szülői szervezetek véleményezését az intézményvezetői megbízások előtt.