Minden díjemelést megszavazott a pécsi közgyűlés
Nem került homokszem a fideszes túlsúlyú pécsi közgyűlés gépezetébe csütörtökön, simán megszavazták a félezer forintos buszjegyet és 400 forint per órás parkolást, valamint a bölcsődei ellátás napi díjának duplájára emelése sem akadt el sehol.
Amint arról korábban beszámoltunk, nem éppen kedves lépésre szánta el magát a gigászi költségvetési hiányt összehozott, állam bácsi által nagyon drágán megmentett Pécs vezetése. Elsőként arról írtunk, hogy a közgyűlés elé kerül egy olyan előterjesztés, ami az eddigi 250 forint helyett 480 forint napi díjat határozna meg a bölcsődei ellátás gondozási díjaként. Ez egy 92 százalékos emelés. A június 21-én ülésezett közgyűlés 18 igennel, 5 nemmel és 3 tartózkodás mellett meg is szavazta az "indokolatlanul alacsony" összegűnek látott ellátási díj emelését.
Aztán jött a parkolás átszabása, melyről szintén közöltünk korábban egy részletes cikket, melynek lényege, hogy MINDEN drágább lesz, óránként 400 forintért lehet majd az 1-es zónában állni, emellett megszüntetik a 3-as zónát, mert minek az, plusz a díjköteles időt is kitolják 19 óráig a belvárosban.
Decsi István (Fidesz-KDNP) alpolgármester a közgyűlésben azzal védte az ügyet az MTI híradása szerint, hogy az üzemeltető Biokom Nonprofit Kft. 2011 óta nem emelt árat, miközben szükségessé vált a kizárólag érmés fizetésre lehetőséget biztosító - csaknem húszéves élettartamú - jegykiadó-automaták korszerűsítése.
A belvárosban a díjköteles időszak meghosszabbítását lakók javaslatai tették indokolttá, akik sérelmezték, hogy mindenféle ott nem élő, jöttment autós miatt ők, az ott élők nem tudnak parkolni.
A lényeg a lényeg: az egyes díjzónában a parkolás óránkénti díja augusztus elsejétől 300-ról 400 forintra, a kettes zónában 160-ról 200 forintra, a harmadik díjkörzetben 100-ról 120 forintra nő. |
Páva Zsolt a szavazás előtt utalt arra, hogy a jövőben bővíteni kell a parkolóhelyeket. A javaslatot egyórás vita után, 21 igen és 5 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadták el a képviselők.
Aztán a buszjegyek és bérletek kerültek terítékre, melyekről szintén írtunk a közgyűlést megelőzően, megjegyezve, hogy Pécsett lesz az országban a legdrágább buszjegy: 500 forintért lehet majd venni a sofőrnél. A közgyűlés itt sem akadt el, és 15 igen, 6 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett át is ment rajtuk, mint az a bizonyos a libán (copyright: Patton tábornok). Decsi István alpolgármester kiszámolta, mintegy 12 százalékos lesz az emelés.
A pécsi közösségi közlekedés tarifáinak díjemelését Páva Zsolt a többi között azzal indokolta, hogy 2011 óta nem emelkedtek a buszjegy- és bérletárak, ugyanakkor az elmúlt hét évben 30 százalékkal növekedett a gépkocsivezetők bére. Ennek kapcsán a napokban Hofekker Ferenc, a Tüke Busz mellett működő Független Demokratikus Szakszervezet elnökének nyomán azt írtuk:
a pécsi buszsofőrök alapórabére nem éri el a szakmunkás minimálbért. Ez most kerekítve 950 forint, ami e fölött van, az valamilyen pótlék, legyen az túlóra, hétvége, éjszaka vagy a cégnél töltött évek után járó hűségpénz. Szóval megfelelő helyiértéken kell kezelni ezt a szépen hangzó, 30 százalékos emelést. |
És akkor már fel is idéznénk, hogy mi mennyi lesz augusztustól. Az elővételben megvásárolt buszjegyek 300 helyett 400 forintba kerülnek, a buszon megváltott vonaljegyek ára 400-ról 500 forintra emelkedik. A jelenleg 7055 forintba kerülő 30 napos összvonalas bérletért 7300 forintot kell majd fizetni.
A díjváltozással párhuzamosan megszüntetik a mobiltelefonon váltható elektronikus havi összvonalas bérletet, az elektronikus havi tanuló- és nyugdíjasbérletet, illetve a 30 és 120 perc utazásra feljogosító, mobiltelefonon váltható elektronikus jegyet.
Páva Zsolt beszámolt arról is, hogy az emelt árú jegyek és bérletek értékesítéséből származó összegeket kizárólag a helyi közösségi közlekedés fenntartására fordítják. Véleményünk szerint egy hivatalos rekordnak is elismertethetnék az új jegyárat, be lehetne tenni a Pécsi Értéktár Bizottság vitrinébe.