Mohácsi híd: több évtizede tervezik, talán 2022 után el is kezdik építeni

2018. január 23. 11:45

Ugyan már minimum a rendszerváltás óta téma a mohácsi híd szükségessége, azóta sem történt semmi több terv és megvalósíthatósági tanulmány létrejötténél. Lapértesülés szerint nemcsak a 2018-as, de a 2022-es választás témája is lehet a vízi átkelő megépítése, aminek költségvonzata nem ismert egyelőre.

Évtizedes elképzelés

Továbbra sem tudni, mikorra készülhet el egyáltalán a Mohácsra tervezett Duna-híd, és az is nagy kérdés, hogy egyáltalán mekkora összeg kell rá a Magyar Narancs cikke szerint.

A lap szerint az első hatástanulmányt még 1993-ban készítette el a Mohácsi Duna Híd Alapítvány (MDHA), majd 1998-ban az elvi engedélyezéshez szükséges terveket is letette az asztalra az alapítvány. 1999-ben egy tanulmányterv elemezte részletesen az M6-M56 gyorsforgalmi út, valamint a három csatlakozó híd (Mohács, Szekszárd, Dunaújváros) gazdaságélénkítő szerepét.

1945-ben is téma volt a mohácsi híd

Legalább a rendszerváltás óta téma a Mohácsra tervezett híd ötlete, ám maga az elképzelés sokkal régebbi: a Magyar Távirati Iroda 1945. november 19-én a bajai és dunaföldvári hidak háborús felrobbantása kapcsán arról írt, hogy igazán szükség lenne a mohácsi hídra, amit a város már egy ideje szeretne. A tájékoztatás idézte az iparügyi minisztériumot is, amely szerint a kompátkelőn tavasztól őszig évi félmillió embert, százezer lófogatot, 15 ezer gépkocsit, 30 ezer kis- és 5 ezer nagyállatot visz át a komp egyik partról a másikra.

2008-ban új területrendezési törvényt fogadott el az országgyűlés, ebben a 2014-ig megvalósítandó fejlesztések szerepeltek, köztük az akkor 15-17 milliárd forintra becsült mohácsi híd is - olvasható a cikkben.

Volt már Mohácson híd - igaz, csak pár hétig

Az 1971. január 23-án megjelent Mohácsi Napló - a Dunántúli Napló mohácsi melléklete - szerint 1944. novemberének végén a szovjet hadsereg vert pontonhidat a kompátkelőnél, amelyről december elején egy harckocsi a vízbe is esett. A pontonhidat a jégzajlás vitte el december 28-án, a jég Vízkereszt napján, 1945. január 6-án állt be. Ekkor egy pallóutat építettek ki a dunai jégen, amely a lap szerint 1945. februárjáig szolgálta az átkelést.

2010-ben a Fidesznek már kampánytémája volt a híd megépítése, szintúgy 2014-ben, és a 2018-as választásra készülve ismét felbukkant a mohácsi híd megépítésének ötlete-vágya.

2010-ben egyébként már 26,5 milliárd forinttal számolták a hídépítési költségeket.

Lett volna híd, csak az nem jó oda

A cikk szerint 2014-ben Szekó József mohácsi fideszes polgármester és Hargitai János KDNP-s országgyűlési képviselő már arról ötletelt, hogy a hárosi Duna-hidat (Deák Ferenc híd) bontsák szét és a leúsztatás után Mohácson állítsák fel újra. A tervek elkészítésére és a budapesti híd felhasználhatóságának vizsgálatára a kormány 100 millió forintot hagyott jóvá.

Csakhogy a tervet elkészítő Pont-Terv Mérnöki Tervező és Tanácsadó Iroda azt állapította meg, hogy "az érintett szakaszon a folyón erős bal ívben halad, amely nagyban nehezíti a hajózási forgalmat. A híd tervezett helye fölött található egy nemzetközi (Schengeni) kikötő is. A szakaszon nagyon jelentős a hajóforgalom. A fenti kötöttségek miatt a Hajózási osztály legalább 200,00 m nyílást ír elő a hajózás zavartalan biztosítására." Viszont a hárosi híd ezeknek a kritériumoknak nem felel meg, így az ötlet süllyesztőbe került.

A hídépítéshez 2016-ban elkészült a környezetvédelmi engedély is, 2017-ben pedig a Nemzetgazdasági Minisztérium 2018-2020 közti időszakra másfél milliárd forintot irányzott elő (300 millió-700 millió-500 millió éves elosztásban). A pénz a Magyar Narancs cikke szerint az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítésére kell.

Erre a pénzre egyébként jó egy évet várt mindenki, ahogy erről korábbi cikkünkben írtunk.

(De legalább lesz félmilliárd forintból tetőparkolós vásárcsarnok a sokac fővárosban.)

Csányi Sándor örülne a hídnak

Ám a hídépítésnek Csányi Sándor OTP-vezér és agrármogul is nagyon örülne, ugyanis a kormány pénzével is alaposan megtámogatott mohácsi vágóhídja a tervezett hídhoz kapcsolódó úthálózat mellett fekszik, így egyből egyszerűbbé válna a kapcsolattartás a Csányi érdekeltségébe tartozó szegedi Pick Zrt-vel a kapcsolattartás.

Tavaly április végén, a mohácsi vágóhíd felavatásán egyébként Orbán Viktor miniszterelnök arról beszélt, hogy pénz már van a mohácsi hídra, tervek nincsenek még. Arról is beszélt a kormányfő, hogy Pécset és Szegedet gyorsforgalmi úttal kötnék össze a nem annyira távoli jövőben.

Magának a hídnak az építése a Magyar Narancs értesülései szerint 2022 után kezdődhetne el, a minisztérium a 2022 utáni útfejlesztések közé sorolta az átkelő elkészítését.

Hogy mennyibe is fog kerülni pontosan, azt egyelőre nem tudni. Viszont a számításoknál jó kiindulóalapot jelenthet az, hogy míg 2008-ban még 15-17 milliárd forinttal, addig 2014-ben már 25,5 milliárd forinttal számoltak. Valószínűsíthetően nem fogunk messzire járni az igazságtól, ha a költségeket olyan 32-65 milliárd forint közé saccoljuk.