Volvo-per: Csizi Péter, Bánki Erik és Páva Zsolt bíróság elé idézését kérte az elsőrendű vádlott
Október 28-án délelőtt megkezdődött Kaposváron egy előkészítő tárgyalással a pécsi Volvo-per, mely előtt a per másodrendű vádlottja, Csengő András egy hosszas és indulatoktól sem mentes sajtótájékoztatót tartott, az ülésen viszont csak ügyvédje vett részt.
Az ügy 2015-ig nyúlik vissza, az akkor még fideszes vezetésű Pécs városa 3,5 milliárd forintos hitelből szerzett be 115 használt Volvo-buszt Hollandiából. Az akkor még működő Népszabadság cikkéből 2016. június 4-én kiderült, jó egymilliárd forinttal olcsóbban is meg lehetett volna szerezni a holland buszokat.
2016. novemberében rendelték el a nyomozást, melyet a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság kapott meg, iratlefoglalások is voltak a városi buszos cégnél, aztán 2019 elején kiderült, hogy három gyanúsítottja van a nyomozásnak, és hogy Hollandiában is zajlik egy eljárás a buszbeszerzés kapcsán (sőt, Szerbia felé is jogsegélykérelemmel élt az ügyészség 2017-ben). A nyomozást idén januárban zárta le a rendőrség.
A Pécsma.hu hosszasan, pontokba szedve tudósított az előkészítő ülésről. Cikkük szerint a vádbeszédben elhangzott többek között, hogy az első és a másodrendű vádlott (Csengő András) ismerték egymást egy korábbi buszbeszerzési ügylet kapcsán. Előbbi volt megbízva az önkormányzat által elhatározott buszcsereprogram bonyolításával, és tárgyalásokat folytatott lehetséges szállítókkal.
Csengő a korábbi kapcsolatokra hivatkozva felvette a kapcsolatot az elsőrendű vádlottal, hogy működjenek együtt. A Volvo Hungária jelezte a Tüke Busznak, hogy van egy nagyobb használt buszflotta. Az elsőrendű vádlott levelet kapott a Volvótól, majd tárgyalás is történt. Az első és másodrendű vádlott közösen megtekintették a buszokat. A másodrendű vádlott akkor még nem a Bus and Coach nevű cég képviseleten járt el, később hatalmazták csak fel arra, hogy nevezett cég nevében járjon el. (Később a Tüke Busz nem a Volvótól, hanem ettől a beiktatott közvetítőtől, a Bus and Coachtól vásárolta meg a buszokat.)
A buszok a cikk szerint 2,6, szállítással együtt legfeljebb 2,8 milliárdba kerültek volna, ennek ellenére az önkormányzathoz már olyan előterjesztés jutott el, hogy 3,5 milliárdba kerülnek a járművek. A buszok megvásárlásához hitelt vett fel a város.
A vádbeszéd állítása szerint az elsőrendű vádlottnak tudomása volt a lényegesen kedvezőbb ajánlatról. A kiírt közbeszerzésre kizárólag a Bus and Coach jelentkezett, amelynek nevében akkor már a másodrendű vádlott, Csengő András járt el. Ajánlatukban ugyanazok a buszok szerepeltek, amelyekre a Volvo korábban ajánlatot tett a Tükének, de a Bus and Coach magasabb összeget határozott meg vételárként, ez 895 millióval haladta meg az eredeti ajánlatot.
A közbeszerzés érvényetelenítése helyett azonban az elsőrendű vádlott lezárta azt, és 2015. április 30-án szerződést kötött a Bus and Coach-csal. A két ajánlat közti különbözet egy része a másodrendű vádlott szerb bankszámlájára érkezett, ennek egy részét 900 ezer eurót felvett készpénzben, és azt megkísérelte befizetni egy hollandiai bankszámlára, a holland hatóságok azonban pénzmosás gyanúja miatt lefoglalták az összeget - írja a Pécsma.
A bíróságon elhangzott, az első- és a másodrendű vádlott tisztában voltak azzal, hogy 606 millió forintot fizetett ki a Tüke Busz bármilyen ellenszolgáltatás nélkül a Bus and Coach-nak, ennyi vagyoni hátrányt okoztak a Tüke Busznak. Az összeg egy része, 172 millió forint az ügy harmadrendű vádlottjának thaiföldi cégének számlájára érkezett, gazdasági háttere azonban nem volt az ügyletnek. A vád szerint a harmadrendű vádlottnak tisztában kellett lennie azzal, hogy ez az összeg más által elkövetett bűncselekménnyel áll összefüggésben.
A cikk szerint az első- és másodrendű vádlott esetén különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó gazdasági csalás a vád, míg a harmadrendű vádlottnál különösen nagy értéket meghaladó értékű pénzmosás. A harmadrendű vádlott elismerte bűnösségét, de vallomást nem tett. Az elsőrendű vádlott nem ismerte el bűnösségét, írásbeli vallomását a bíró olvasta fel.
A hosszas vallomásban elhangzottak olyanok, hogy a Tüke Busz más vezetői is aláírták a beszerzéshez kapcsolódó dokumentumokat, ahogy Páva Zsolt polgármester is. Az elsőrendű vádlott állítása szerint őt Csizi Péter, Pécs akkori alpolgármestere kérte fel arra, hogy szakmailag felügyelje a buszcsereprogramot. Azt állította, hogy Bánki Erik fideszes országgyűlési képviselő, Csizi Péter fideszes alpolgármester és egy, az akkori önkormányzat gazdasági ügyeire komoly hatással bíró tanácsadó-szakértő, aki Bánki Erik rokona, együtt voltak Hollandiában megtekinteni a buszokat.
Az elsőrendű vádlott végezetül többek között Csizi, Bánki és Páva Zsolt bíróság elé idézését kérte. A cikk szerint a per tárgyalása 2021. január 12-én folytatódik a somogyi megyeszékhelyen.
A teljes cikk itt olvasható:
Forrás: Pécsma.hu
(Címlapkép: Pécsi STOP)