Volvo-ügy: 13 tanú meghallgatását kezdeményezte a holland cég, melytől 243 milliót követel a Tüke Busz

2020. február 17. 15:10

Tizenhárom tanú meghallgatását kezdeményezte a holland Volvók beszerzésében közvetítőként közreműködő Bus & Coach abban a perben, melyet a Tüke Busz Zrt. indított ellene még az októberi önkormányzati választásokat megelőzően, mintegy 243 millió forintot követelve késedelmi és hibás teljesítési kötbér megfizetése jogcímen. A holland cég ügyvédje szerint a városi cég keresete nem tartalmazza, hogy mi lenne a teljesítési határidő számításának kezdő napja, emellett úgy mutogatnak egy ablakátalakításra, mintha az nem képezte volna az eredeti alku részét. A Tüke Busz ellen egy állítólagos tartozás miatt felszámolást kezdeményezett a Bus & Coach, a város cége közleményben cáfolja az ezzel kapcsolatban megjelenteket.

Fotó: Pécsi STOP

Újra fókuszban a pécsi Volvo-ügy

A pécsi Volvo-beszerzés témája a napokban pörgött fel ismét, mikor is megszólalt a buszvásárlás kapcsán indult nyomozás egyik gyanúsítottja, Csengő András, aki annak a holland Bus & Coach Trade BV-nek volt a magyarországi képviselője, mely közvetítőként működött a Volvo holland cége és a Tüke Busz Zrt. között az önkormányzat 2015-ös buszbeszerzési ügylete során.

Ennek során derült ki, hogy a Tüke Busz Zrt. kártérítési pert folytat a Bus & Coach ellen, mintegy 700 ezer eurót követelve hibás teljesítés, kötbér és egyéb címen. Azt már az önkormányzat lapja írta meg, hogy a pert 2019 augusztusában, az előző vezetés idején indították, évekkel azután, hogy befutottak a Volvók Pécsre. 

Lapunk úgy tudja, a Tüke Busz Zrt. előzetes szakvéleményeket szerzett be a per indítása előtt. Arról is írtunk, hogy a Bus & Coach ellenkérelmet nyújtott be, amelyben egyebek mellett Páva Zsolt volt polgármester, Csizi Péter volt alpolgármester és Keresztes László Lóránt LMP-s parlamenti, volt önkormányzati képviselő meghallgatását indítványozták.

Szűkszavú válasz a Tüke Busztól

Az ügyben kerestük a Tüke Busz Zrt. részéről Gelencsér Gyulát, a cég vezetőjét. Megpróbáltuk megtudni tőle, hogy voltak-e előzményei a per megindításának, miért évekkel a buszok megérkezése után került erre sor, mi a követelés pontos jogcíme, jogalapja, valamint lát-e arra esélyt, hogy a követelt pénzösszeg befolyjon a városi céghez. 

Rövid választ kaptunk csupán a cégtől, melyben azt írták, a Tüke Busz Zrt. a jogszabályokban rögzített keresetindítási határidőn belül, 2019. augusztus 30-án keresetlevelet terjesztett elő a Pécsi Törvényszéknél a Bus & Coach Trade BV társasággal mint alperessel szemben késedelmi és hibás teljesítési kötbér megfizetése jogcímen. További részleteket a folyamatban lévő peres eljárásra tekintettel nem közölt lapunkkal a társaság.

Bus & Coach: tizenhárom tanú kihallgatását indítványozzák

Páva Zsolt, Csizi Péter és Keresztes László Lóránt mellett még tíz tanú meghallgatását indítványozta a Bus & Coach, valamint amennyiben a benyújtott ellenkérelemben foglaltakat vitatná a Tüke Busz Zrt., további tanúk kihallgatását fogják indítványozni

- ezt már dr. Keller Ágnestől, a buszvásárlásban érintett közvetítőcég jogi képviselőjétől tudtuk meg. Válaszából kiderült, a Tüke Busz Zrt. késedelmi kötbér címén 177 651 euró (mintegy 60 millió forint), hibás teljesítés miatti kötbér címén 549 651 euró (mintegy 184 millió forint) megfizetésére kötelezné a Bus & Coach-ot, összesen 727 302 eurót, mintegy 243 millió forintot szeretne. 

Az ügyvéd szerint a Tüke Busz Zrt. keresetleveléből nem derült ki az, hogy miért évekkel a buszok befutását követően indult a per. Hozzátette, a perindításra vonatkozó ügyvédi meghatalmazást 2019. augusztus 26-án írta alá Gelencsér Gyula, a Tüke Busz Zrt. igazgatósági elnöke.

Gelencsér Vida Jánossal és Tavi Tamással együtt 2015. 07. 01-től igazgatósági tagjai a Tüke Busz Zrt-nek a cégnyilvántartás szerint, Gelencsér ezt megelőzően, 2014. 01. 01-től 2015. 06. 30-ig a cég felügyelőbizottsági tagja volt. 

Keller Ágnes rámutatott, a Gelencsér-, Vida- és Tavi-vezette Tüke Busz Zrt. olyan nyilatkozatot tett a pécsi önkormányzat által folytatott, 2017-ben lezárult belső ellenőrzés ellenőrei felé, hogy a buszok leszállítása határidőben megtörtént. 

A Bus & Coach Trade BV a teljes kereset elutasítását kérte az ellenkérelmében, megjegyezve, a késedelmi kötbérigény kapcsán a Tüke Busz Zrt. keresetlevélben írtak ellentétesek a 2017-es nyilatkozatokkal, a Bus & Coach Trade BV részéről késedelmes teljesítés nem történt. A Tüke Busz Zrt. keresete ennek kapcsán még csak azt sem tartalmazza, hogy mi lenne a teljesítési határidő számításának kezdő napja.

Az ügyvéd szerint a hibás teljesítés miatti kötbérigényét arra alapozza a Tüke Busz, hogy a leszállított buszok oldalablakai billenthetőek voltak és nem elhúzhatóak. Azonban eleve úgy állapodtak meg, hogy az ablakokat a leszállítást követően kicseréli a Bus & Coach, ez meg is történt. 2016. 01. 18-án a Tüke Busz Zrt. közbeszerzési eljárás lebonyolításával megbízott képviselője írásban is nyilatkozott arról, hogy a teljesítés szerződésszerű, és ezt a nyilatkozatot a buszos cég a keresetleveléhez csatolta is - közölte dr. Keller Ágnes.

(Az utólagos ablakcserét 2016-ban az akkor még fideszes önkormányzat a Dunántúli Napló cikke szerint elismerte, többek között ezzel is magyarázták, hogy miért kerül 2,8 milliárd helyett 3,5 milliárdba a buszflotta.)

A jogi képviselő lapunkkal azt közölte, a fentiekre tekintettel a Bus & Coach Trade BV a kereset teljes elutasítását és a Tüke Busz Zrt. perköltség megfizetésére kötelezését kéri a perben.

Felszámolási eljárás a Tüke Busz ellen

A hétvégén írta meg a Pécsi Újság.hu, hogy a Bus & Coach Trade BV felszámolási eljárást kezdeményezett a Tüke Busz ellen, mert állításuk szerint 32 millió forintot még mindig nem fizetett ki a pécsi buszos cég a 2015-ben Hollandiából 3,5 milliárdért vett használt Volvo-buszok után. A Bus & Coach jogi képviselője a lapnak azt mondta, korábban a Tüke Busz Zrt.vezérigazgatója, Gelencsér Gyula elismerte a tartozás jogosságát, ám azt azóta sem fizették meg. 

A Tüke Busz hétfőn közleményben reagált a fentiekre. Ebben rosszindulatú, zavarkeltő, és minden jogi alapot nélkülöző, a buszos cég hírnevét sértő eljárásnak tekinthetőnek nevezte a holland Bus & Coach Trade BV részéről a hétvégén elhangzottakat.

A cég cáfolja, hogy fizetésképtelen lenne, stabilan működnek, nincs lejárt szállítói tartozásuk. Mint írták, a holland cég által követelt összeg mögött nincs kiállított számla, nem is lehet, nincs mögötte gazdasági teljesítés sem. Cáfolják továbbá, hogy a cég elismerte volna a tartozást, sőt, írásban többször jelezték, hogy nem tudnak arról, hogy tartoznának a Bus & Coach-nak.

Szerző: H. V.

Forrás: Pécsi STOP