Csődvédelmet kért a Pécsre e-buszokat gyártó cég
Csődvédelmet kért maga ellen az Ikarus Egyedi Kft., a cégnek fizetési nehézségei vannak. Mindemellett a kormánytól azt kérték, hogy nyilvánítsák őket stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté. Pécsre is ez a cég gyártaná az elektromos buszokat, ez most úgy tűnik, kútba esett.
Csődvédelmet kért az Ikarus Egyedi Kft. hétfőn, ezt a cég közölte a Magyar Távirati Irodával (MTI).
Az MTI híre szerint a cég a fizetési nehézségei miatt kérte a csődvédelmet, továbbá a kormánytól azt kérte, hogy nyilvánítsák az Ikarus Egyedi Kft-t stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté. A lépéstől azt reméli a cégvezetés, hogy a csődeljárás után egy erős vállalat állhat fel a hazai buszok gyártására.
Az MTI híre a csődvédelemről:Csődvédelmet kért az Ikarus Egyedi Kft. a cég fizetési nehézségeinek kezelése érdekében, a csődeljárás alatt reorganizálják a társaság működését és helyreállítják a fizetőképességét - közölte a vállalat vezetése hétfőn az MTI-vel. A közlemény szerint kérik a kormányt, hogy a társaságot minősítse stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek és vegyen részt a reorganizációs folyamatban. A cég vezetése reményét fejezte ki, hogy a csődeljárás lezárásával az Ikarus Egyedi Kft. erős, folyamatosan termelni képes buszgyártó vállalatává válik Magyarországnak - közölték. Hangsúlyozták: az Ikarus Egyedi Kft. hosszú idő után először rendelkezik magyar fejlesztésű városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszokkal, tendereit rendre a legalacsonyabb árral nyerte. Így a midi elektromos busz tendert 1,5 milliárd forinttal, míg a 180 darab csuklós buszra kiírt tendert közel 3 milliárd forinttal olcsóbb ajánlatával nyerte el a második helyezett külföldi gyártókkal szemben. A társaság tevékenységével a magyar költségvetésnek eddig megközelítőleg 5 milliárd forint, a 180 darab csuklós autóbusz legyártásával pedig további 3 milliárd forint bevételt és megtakarítást eredményezne - fogalmaz a kft. A evopro Bus Kft., a Lanta Kft., és az Albaric Kft. által tulajdonolt cég a legutóbb közölt, 2016. szeptember 30-án zárult üzleti évről szóló a nyilvános cégbeszámolója szerint közel kétszáz dolgozót foglalkoztatott. A cég nettó árbevétele a beszámoló szerint 5,651 milliárd forint volt, adózás előtti eredménye 149,5 millió forintot tett ki a 2016 szeptember végén zárult üzleti évben. Egy évvel korábban, a 2015 szeptember 30-án zárult üzleti évben az akkor Mabi Busz Kft. néven működő cég 937 millió forint árbevételt, 100,5 millió forint adózás előtti eredményt ért el. |
Május vége óta lehetett hallani, hogy gond van
Mint ismert, a cég a pécsi városvezetéssel is szerződést kötött még 2016-ban 8 darab+25 százalék tisztán elektromos meghajtású alacsonypadlós szóló midibusz megépítésére, ebből kettőnek idén nyáron már Pécsen kellene futnia a próbaköröket.
Viszont a cég körüli gondokról már május végén lehetett hallani, a hírek szerint ugyanis folyamatosan bocsátották el az embereket a gyárból. A Pécsi STOP megkeresésére a vállalat akkor még azt válaszolta, hogy mivel több megrendelést teljesítenek egyszerre, így az erőforrásokat úgy szervezi, hogy azok hatékonyak legyenek.
A levélváltásokból az is kiderült, hogy a vállalat és a pécsi városvezetés közt finoman szólva sincs nagy egyetértés: az Ikarus Egyedi azt állította, Pécsnek nincs pénze még a két legyártandó buszra. erről bővebben ebben a cikkben írtunk.
A városháza ugyanakkor azt válaszolta megkeresésünkre, hogy pénz van a buszokra, mert uniós forrásból finanszírozzák a dolgot. Viszont azt is hozzátették, hogy a cég időközben megdrágította a buszokat, de többszöri felszólításra sem volt hajlandó részletesen, szakértői anyagokkal alátámasztva igazolni a drágulást, ezért ügyvédi felszólítást küldtek nekik.
Most, hogy a cég csődvédelmet kért, gyanítható, hogy idén nyáron már nem fognak elektromos buszok közlekedni Pécsen.