Ha az MSZP kormányozna (17.) – Okos infrastruktúrát!

2022. szeptember 13. 15:05 2022. szept. 13. 15:05

Cikksorozatomban azt mutatom be, hogy az MSZP szociáldemokrata kormánya milyen programot valósítana meg ebben a négy évben. 2022 április 3-án – tudom – nem mi nyertük meg a választást, de tanulságos összehasonlítani a Fidesz-KDNP kormány és egy szociáldemokrata kormány hozzáállását. Most tizenhetedikként az okos infrastruktúra megteremtését, az összefüggő programjavaslatot a digitalizációval, az energetikával, a közlekedéssel és a közszolgáltatásokkal kapcsolatos teendőkre.

Új korszak, új kihívások

A szociáldemokrata kormány a vezetékes hálózatok fejlesztésére koncentrálna, mert a legnagyobb sávszélességet és elérhetőséget azok kínálják. Közműként mindenki számára elérhetővé tenné a nagysebességű internetet, ehhez az ország minden pontján elérhető optikai alaphálózatot hozna létre, amelynek végpontjai a kisebb településeken, illetve városrészekben a település egészét vagy annak egy részét besugárzó WI-FI hotspotok lennének. A mindenhová elérő optikai hálózat lehetővé tenné az ötödik generációs mobilhálózat kialakítását is. Így biztosítaná az 5G által nyújtható extrém nagy sávszélesség, a hatalmas eszközsűrűség, a nagyon kicsi válaszidő és a kiberbiztonsági szempontból is megbízható mobil kommunikációt mindenkinek, mindenhol.

Az automatizálás és a robotizáció terjedése érdekében megteremtené a hiteles elektronikus kapcsolattartás feltételeit a következő irányokban: B2C (vállalkozástól a vásárlónak), B2G (vállalkozástól a kormánynak), G2B (kormánytól a vállalkozásoknak), C2C (vásárlótól vásárlónak), B2B (üzletfelek között), illetve C2B (vásárlótól eladónak), mert ezek a kapcsolatok segíthetnek a gazdaságot felpörgetni. A már létező valós idejű fizetés mellé, létrehozná a valós idejű megrendelés és kommunikáció lehetőségét is, lehetővé tenné, hogy a gépek (könyvelési, erőforrás-gazdálkodási, mérő rendszerek) közvetlenül is szolgáltassanak adatokat.

A szociáldemokrata kormány támogatási rendszere ösztönözné az ipar, a gyártás erősítése érdekében, mind az automatizált tömegtermelést, mind a virtuális kétkeziséget. Támogatná a kutatás-fejlesztés eredményeként született innovációk fizikai megvalósítását, az ipari, gyári termelésben és az értékesítésben való alkalmazását. Az automatizált tömegtermelés mellett a manufakturális, kisipari keretek között végbemenő minőségi termelést is támogatná, ahol a „virtuális kétkeziség” adná a termék hozzáadott értékét.

Digitális állam születik

A szociáldemokrata kormány minden magyar állampolgárnak teljes támogatást nyújtana a magyar intézmények által a hálózaton elérhetővé tett kulturális, egészségügyi, közigazgatási, üzleti, politikai, közösségi tevékenységekben való részvételre. Akár felhőben megosztva, akár egy adatközpontban vannak az állampolgárok adatai, alkalmasak lennének az azonosításra és az állampolgári státusztól elválaszthatatlan, hálózaton elérhető szolgáltatások igénybevételére. A digitális állam polgára így akkor is teljes jogú tagja lehetne az állam politikai közösségének, ha külföldön él.

Minden állampolgár számára biztosítaná, hogy létrehozhasson egy olyan, csak általa ismert biztonságos, többfaktoros hozzáférési módot (ami lehet kártya-, eszköz- és/vagy alkalmazás alapú), amellyel a hálózatra lépve, megnyithatná saját biztonságos tárhelyét, ahol minden vele kapcsolatos, folyamatosan frissülő, releváns, hivatalos és testre szabott magáninformáció megtalálható lenne. Ezzel az állampolgári adatkapuval egyszerre elérhetné a személyi igazolvány, az útlevél, a tb-kártya, a jogosítvány, a nyugdíjigazolás, a bérlet, a könyvtári jegy, a banki belépő, a vásárlási hűségpont-nyilvántartó és még sok minden más alkalmazást. 

Az elektronikus hozzáférési móddal fölöslegessé válna a személyes jelenlét, lehetővé válna a hiteles online aláírás. A hivatalokkal, intézményekkel a digitális állampolgár bármely, közvetlen jelenlétet kiváltó, audiovizuális kommunikációs platformon is felvehetné a kapcsolatot, amelyen keresztül jelentkezne majd a hivatali partner, és az esetlegesen szükséges azonosítást követően megkezdődhetne az ügyintézés. A fizetős szolgáltatások igénybevételéhez kiépítené a személyhez kapcsolódó fizetési kaput, amelyet az érintett személy köthetne össze az általa kiválasztott banki vagy pénzügyi szolgáltatójával.

A szociáldemokrata kormány tárgyalna a polgárai számára lényegesen alacsonyabb árakról a különböző szolgáltatásokat a legjobb minőségben biztosító cégekkel. Ezekre az állampolgári alapszolgáltatásokra az átlagos felhasználást alapul vevő keretszerződést kötne a szolgáltatókkal, ez számításaink szerint évi 300 milliárd forint költségvetési kiadást jelentene. Így az állampolgárok számára korlátozás nélkül, ingyenesen biztosítaná, hogy a szükséges alkalmazásokkal elérhessék az informatikai közmű alapszolgáltatásait: az internetelérést, az elektronikus levelezőrendszert, az irodai alkalmazások csomagját és a vírusvédelmi rendszert. A keretszerződésben szereplő szolgáltatásokon felüli igénybevétel esetén a felhasználót terhelné a további használat díja.

Digitalizált egészségügyet!

A digitalizáció az élet minden területét radikálisan átalakítja, de a lehetőségek talán sehol nem olyan jelentősek, mint a betegségek megelőzése, kezelése, gyógyítása területén. A szociáldemokrata kormány az egészségügyi beruházásokat koncentrálná az informatikai fejlesztésekre, amelyek révén az emberek fizikai állapotát mérő és mutató, a hálózat révén továbbított adatok folyamatosan bővülő adatbázisokba gyűlnének. Lehetőséget biztosítana arra, hogy az összegyűjtött adatok alapján – az egyén önrendelkezési jogát figyelembe véve – felkészült orvos-informatikusok megfelelő algoritmusok segítségével a betegségek bekövetkezését már a betegség kialakulásának korai szakaszában előre jelezhessék, figyelmeztetve a beteget és kezelő orvosait.

Olyan egységes logisztikai rendszer informatikai kiépítésére kerülne sor, amelynek minden beteg és minden ellátó pont része lenne. E rendszerben a kezelőorvos, a betegellátást végző szakszemélyzet a szükséges esetben a beteg útját nyomon követheti, s az út egyes állomásain bekövetkezett eseményekről visszajelzést kapva – ha kell – azonnal beavatkozhatna. A világhálóra csatlakoztatott, testre telepített mobil eszközök révén az egészségügyi ellátással kapcsolatba került ember állapota pontosan nyomon követhető lenne. A legkülönbözőbb időpontokban és helyeken az ellátórendszerrel kapcsolatba került emberek vizsgálati leletei, kezelései, gyógyszerjavallatai a digitális térben létesített tárhelyeken minden egyes személy esetében a betegút különböző állomásain elérhetők lennének az orvosok számára. A sürgősségi és akut ellátás színhelyein, a kórházakban a kezelőorvosok a diagnózis felállításának segítésére igénybe vehetnék a mesterséges intelligencia alkalmazásokra épülő nagy globális adatközpontok szolgáltatásait. 

Az Európai Unió energiaellátásunk biztosítéka

Oroszország Ukrajna elleni háborúja a földgáz, a kőolaj és a villany beszerzését drasztikusan megdrágította, 2022-ben a gáz ára három és félszeresére, a villany ára négyszeresére nőtt. A villamosenergia-ellátás biztonsága a szomszéd országokkal, sőt, az egész uniós hálózattal összekötve szavatolható, de a szociáldemokrata kormány csökkentené az importot, amely ma a hazai villamosáram-fogyasztás 30-35 százaléka. A hazai villamosenergia-termelés versenyképességének növelése érdekében ezért megszüntetné az erőműveket terhelő kötelező földgáz-készletezési díjat és a kötelező folyékony tüzelőanyag-készletezési kötelezettséget (mert ma már nincs rá szükség a 90 napra elegendő állami készlet miatt), valamint az erőművekre kivetett adót. Paks2-től függetlenül elindítaná a jelenlegi paksi erőmű további élettartam-hosszabbítását is.

Az szociáldemokrata kormány radikálisan csökkentené az orosz gáztól és kőolajtól való függőségünket. A kőolaj és földgáz beszerzése több irányból biztosítható, az adriai terminál és a régiós hálózat összekötése révén még a cseppfolyósított földgáz (LNG) is elérhető. A földgáz és villamosenergia rendszerek regionális és európai összekapcsoltsága lehetővé teszi, hogy az intézményrendszer továbbfejlesztésével valódi regionális versenypiac alakuljon ki. Ugyanakkor támogatná a még feltárható és gazdaságosan kitermelhető hazai szénhidrogén vagyon kutatását és kitermelését.

A széndioxid-kibocsátás csökkentésért!

A szociáldemokrata kormány az állami támogatásokat a széndioxid-kibocsátás csökkentésének legköltséghatékonyabb és legnagyobb hatású módjára, a fűtési célú energiafelhasználás csökkentésére, vagyis az épületek energiahatékonyságának javítására (hőszigetelés, épületgépészet) koncentrálná. Az állami tulajdonú energetikai vállalatoknak döntő szerepük lenne a kereslet-oldali szabályozásban az okos mérésen és a több zónaidős, rugalmas tarifákon alapuló megoldásainak tömeges elterjesztésében, hogy a háztartások aktív fogyasztóvá válva, csökkenthessék energiafelhasználásukat. A távhőszektort főként a geotermikus, a költséghatékonysági és a hulladékkezelési hierarchia követelményeinek megfelelő hulladék, valamint a fenntarthatósági kritériumok alapján előállított biomassza fűtési/hűtési célú használatának növelése révén zöldítené. 

A villamosenergia-szektorban a megújuló alapú növekményt alapvetően a fotovoltaikus termelés dinamikus felfutásával biztosítaná, úgy, hogy költséghatékony versengő eljárásban legyenek megszerezhetők a termelési támogatások. A fűtés-hűtés szektor megújuló energia-növekményének döntő részét a távhőszektor hőforrásváltása biztosítaná, a további teljesítményt az új épületekbe beépített megújuló energia-alapú egyedi fűtési megoldások alkalmazása, valamint a mezőgazdaság hozzájárulása képezné. A megújuló energia-termelésben a napenergia hasznosítása mellett a szociáldemokrata kormány feloldaná a szélerőművek építésének tilalmát. A lakossági napelem-telepítést a szükséges elosztóhálózati fejlesztésekkel összehangoltan bővítené. 

A szociáldemokrata kormány a közlekedési megújuló energia legalább felét a bioüzemanyag részarányának növelésével, a fennmaradó részt az elektromobilitással és a biogáz közlekedési felhasználásával biztosítaná. 

A közlekedési kibocsátás csökkentésében döntő szerepük lenne az elektromos meghajtású járműveknek, amit a közösségi közlekedés esetében állami támogatással, a személygépkocsik esetében a fosszilis tüzelőanyagot használó hagyományos gépjárművek forgalomból történő fokozatos kiszorításával érné el.

Hatásos fellépést az energiaszegénység ellen!

A szociáldemokrata kormány a lakhatás minimális feltételeinek biztosítása érdekében olyan szabályozást és árrendszert működtetne a lakossági fogyasztóknak (egyetemes szolgáltatás), amely mindenki számára elérhető áron és módon lehetővé tenné az alapvető szükségletek kielégítéséhez szükséges villamos energiához és földgázhoz történő hozzájutást. 

A legolcsóbb energiahordozók mennyiségének igazságos elosztása érdekében minden Magyarországon bejelentett lakhellyel rendelkező ember a lakhelyén azonos mennyiségben jogosult lenne a legolcsóbb földgázhoz és villamosenergiához való hozzáférésre, vagyis a 30 Ft/m3 -es árú hazai kitermelésű földgázra és a 12 Ft/kWh költségű paksi áramra. Fogyasztási helyenként lenne egyedi tömbtarifa, amelynek első sávjában a kedvezményes árú mennyiséget az adott fogyasztási helyre bejelentett lakók száma alapján számolnák ki. Az energiaellátás költségeinek mennyiség arányos megfizetése érdekében megszüntetné a földgáz és villamosenergia (valamint az ivóvíz) esetében az alapdíjat. 

Ebben a hatósági áras rendszerben a kis mennyiséget fogyasztók (és valószínűleg szegényebbek) számára olcsóbb, a nagy mennyiséget fogyasztók (és valószínűleg tehetősebbek) számára drágább lenne az energia. A több gyermekes családok számára a „fejkvóta” következtében nagyobb lenne a kedvezményes mennyiség. Egy ilyen tarifarendszer az energiaszegénység kis adminisztrációs költségű kezelése mellett, még két előnnyel járna. Számottevő lehetne a szilárd tüzelés visszaszorulása és ezen keresztül a levegőminőség javulása, továbbá a nagyfogyasztók számára megdráguló energia gazdaságossá tehetné az épület-energetikai és a megújuló energia-termelésbe történő beruházásokat.

A közösségi közlekedési intézményrendszer korszerűsítése

A szociáldemokrata kormány országos és regionális megrendelői intézményrendszert alakítana ki, amely a digitalizáció által lehetővé tett eszközökkel a közlekedési igényhez a legkörnyezetkímélőbb, legolcsóbb alternatívát biztosítaná. A megrendelő független lenne a MÁV-tól, a Volántól és más állami közlekedési társaságtól, hogy azok az utasigények köré rendezzék működésüket. 

Az új megrendelői intézményrendszer feladata lenne az országosan integrált, ütemes menetrend megalkotása a vasútra és a távolsági buszokra regionális és országos szinten. A vasúti gerinc- és ráhordóhálózat menetrendje szintén ütemes és igényekhez igazodó lenne. A vasúti szárnyvonalakat a hálózat integráns részeinek tekintené, amelyeknek hatékony, jó minőségű alternatívát kell kínálnia minden olyan térségben, ahol a járatok használata az eljutás alapvető eleme (kiemelten Budapest agglomerációja). Az aprófalvas területeken a szükségképpen ritkán járó nagybuszos közlekedést felváltaná az igény szerinti mikrobuszos és az egyéb digitálisan vezérelhető, igény alapú autós megoldás.

A szociáldemokrata kormány egységes, elektronikus platformon, felhasználói fiók-alapon megvalósuló tarifarendszert hozna létre. Az országosan egységes tarifarendszer alapja az időszakos használatsűrűség és a megtett utak hossza lenne a helyi és távolsági tömegközlekedési eszközökön. Lehetővé tenné, hogy bárki – akár otthonról – bármely (távolsági, regionális vagy helyi) közlekedési eszközre kényelmesen, elektronikusan megválthassa a jegyét. A leszakadó térségek felzárkóztatásához, az agglomerációkban és városokban az egyéni közlekedésről a tömegközlekedésre terelés és a turizmusfejlesztés érdekében személyhez kötött tömegközlekedési utalványt vezetne be.

Hálózatok fejlesztése

A vasúti hálózatban rejlő lehetőségek kiaknázása érdekében szétválasztaná a vasúti infrastruktúra felügyeletét és a vasúti szolgáltatásokat. A vasúti hálózatfejlesztés elsődleges céljaiként a pontosságot és a hatékonyság növelését határozná meg. Az új vasútfejlesztési paradigmának nem a sebességnövelés lenne az elsődleges célja, hanem a menetrend pontos betartása, a fejlesztések – kapcsolódó hálózatos nagybuszos és egyéb ráhordó megoldásokkal – minden területen komplex közlekedési rendszer létrejöttét segítenék elő. A Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) hazai vasúti lábának jelentős fejlesztésére kerülne sor, elsősorban az áruszállítás érdekében. A vasúti infrastruktúra MÁV-ról való leválasztásával, illetve a pályahasználat megnyitásával bővítené a vasúti áruszállítási teljesítményt.

Az útépítésben elsősorban az összefüggő hálózat létrehozására és az alsóbb rendű utak (három-, négy számjegyű) megújítására törekedne. A három- és négy számjegyű úthálózatot kerékpárút-fejlesztéssel együtt újítaná meg. Minden megyei jogú város elérhető lenne legalább kétszer kétsávos úton. A gyorsforgalmi fejlesztéseket a rövid, de hálózati szempontból fontos úthálózati elemek megvalósítása jellemezné. A középvárosok tehermentesítését elkerülő utak építésével biztosítaná. 

Az önkormányzatok bevétele lenne a gépjárműadó, és az üzemanyag után beszedett jövedéki adó 20 százaléka, amelyet az önkormányzat által kezelt úthálózat arányában kapának meg, hogy azt az utak felújítására, illetve karbantartására fordítsák. A forgalomszervezésben lehetőség lenne a behajtási díj bevezetésére, behajtási korlátozásokkal megvalósítandó alacsony kibocsátású zónák kijelölésére és a használatarányos útdíj alkalmazására is. Utóbbi különösen fontos, mivel az elektromos meghajtás terjedésével meg kell találni a jelenleg az üzemanyag árazásába beépített útfenntartási költségek forrását. A közúti teherforgalomnak is jelentősebb terhet kellene vállalnia az útfenntartás költségeinek finanszírozásában.

Új munkamegosztást alakítana ki a szociáldemokrata kormány az egyéni és közösségi közlekedés között a városokban és agglomerációjukban. Lehetővé és támogatottá tenné a megosztáson alapuló járműhasználatot. A ráhordó egyéni közlekedési eszközök biztonságos tárolását a tömegközlekedési csomópontok környékén méltányos áron (vagy ingyenesen) elérhető egységes, informatikai alkalmazással támogatott szolgáltatássá alakítaná át.

Azt támogatná, hogy az autók parkolását a sűrűn lakott városmagokon kívül oldják meg a városok. Ennek megfelelően a városok belső területein csak kivételként indokolt autóforgalmat hagyni. Olyan informatikai alkalmazást biztosítana, amelynek segítségével a gépkocsivezetők minél hamarabb üres parkolóhelyet találnának, azzal elősegítve a forgalom csökkenését is. Ez egyben egy országosan integrált egységes parkolási rendszert tenne lehetővé, minimális készpénzforgalom mellett.

A szociáldemokrata kormány Budapesten – első lépésben – támogatná az Euro 4-nél régebbi motorral felszerelt buszok kiváltását és legalább a főváros belső kerületeiben elektromos buszok forgalomba állítását. A buszpark nélkülözhetetlen korszerűsítése mellett csökkentené – a kötöttpályás közlekedés fejlesztésével párhuzamosan – a buszközlekedés arányát. Ehhez nem csak nagyarányú pályakorszerűsítést támogatná, hanem a 40 évesnél régebbi villamosok fokozatos cseréjét is, amihez jelentős uniós forrásokat lehet igénybe venni.

A teljes szöveg olvasható a Szociális Demokráciáért Intézet honlapján.

Szekeres Imre

Forrás: hirklikk.hu