Mintegy ezer milliárd forintot szórt el a kormány az autó-, és akkumulátorgyárak támogatására
A kabinet csak az egyedi kormányzati döntésekkel (EKD) 2020 és 2024 májusa között 53 különböző autó- ás akkuipari beruházásnak adott összesen 328 milliárd forint állami, adófizetői támogatást – derül ki a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) adataiból.
A fejlesztések papíron 2016 milliárd forintnyi beruházást hoznak létre, illetve 4511 új munkahelyet teremtenek. Vagyis az egy munkahelyre jutó állami támogatás 72 millió forint – írja a Népszava. A lap szerint érdekesség, hogy míg korábban a támogatások megítélésekor kulcsfontosságú volt a munkahelyteremtés, most több cég úgy kapott milliárdos támogatást, hogy egyetlen új munkahelyet sem kellett létrehoznia. Ennek oka a munkaerőhiány, illetve az, hogy sokszor a beruházók külföldi vendégmunkásokat hoznak magukkal.
A lap összegzése szerint a 328 milliárd forint csak a jéghegy csúcsa, ugyan a listát idén májusban frissítették utoljára, mégis számos olyan tétel nem szerepel benne, amit már nyilvánosságra hoztak. A Szegeden épülő kínai BYD autó-összeszerelő üzem támogatásához például csak a közvetlen hozzájárulás több tíz milliárd forint lesz.
A EKD lista nem tartalmazza a nagy akkumulátor-, és autógyáraknak nyújtott közvetett támogatásokat sem, holott csak a nyíregyházi, a szegedi és a debreceni gyárberuházások infrastruktúrájának megteremtésére egyenként száz-száz milliárd forintos nagyságrendben költ a kormány, vagyis 600-700 milliárd forintos beruházástámogatásról beszélhetünk.
Az akkumulátorgyártásnak rendkívül magas az energiaigénye, márpedig a magyar és a környező erőműhálózat nem lesz képes kiszolgálni az áramigényeket, emiatt a kormány arról is döntött, hogy saját beruházás keretében, három új gázerőművet is építtet összesen 1650 MW teljesítménnyel – ez a négy paksi atomblokk névleges teljesítményének 82 százaléka. A három erőmű beruházása jelenleg áll, de egy-egy blokk ára alsó hangon is százmilliárdos tétel lesz. Vagyis becslések szerint bőven meghaladja az ezer milliárd forintot, amit a magyar állam az akkugyárak és az elektromos autózás elterjesztésre költött el vagy tervez elkölteni.
A Népszava megállapítása szerint eddig ugyanakkor nem jött be az elektromos autózás és az akkugyártás, az állami támogatási programok kifutásával drasztikusan visszaesett ugyanis Nyugat-Európában az elektromos autók iránti kereslet, és rövid távon egyelőre nem is látszódnak a fordulat jelei. Az autógyárak és az akkugyárak termelése idehaza és az EU fejlett országaiban is zuhan: a KSH adatai szerint 2024 júniusában a járműgyártás 11,8 százalékkal, az akkumulátorgyártás pedig 31 százalékkal volt kisebb, mint egy évvel korábban, vagyis eddig nem látszik olyan bombajó befektetésnek az ágazat letelepítése, mint ahogyan azt a kormány remélte.