Példátlan malőr: üzemanyaghiány Ferihegyen

2024. április 3. 07:30 2024. ápr. 3. 07:30

„Olyan helyzetre nem is emlékszem, amikor üzemanyaghiány miatt nem tudott felszállni egy gép a budapesti repülőtérről”, mondta név nélkül nyilatkozó informátorunk. Ami még soha nem fordult elő, az most, a múlt héten csütörtökön és pénteken megtörtént. A Budapest Airport mossa kezeit: átmeneti készletezési problémáról volt szó.

Az első problémát a Ryanair egyik járatának csütörtöki utasai tapasztalhatták, amikor – minden magyarázat nélkül – egy órát várakozott a betonon a gépük, mert a kiszolgáló személyzet nem tudta elegendő üzemanyaggal feltölteni a Mallorcára tartó járatot. Másnap reggel ugyanez megismétlődött, akkor Ryanairnek az a járata sem tudott elindulni, amelynek utasai arra készültek, hogy a húsvéti ünnepeket majd az egyiptomi Hurghadában tölthetik. 

Elsőként az RTL Híradónak mesélte el a kálváriájukat az egyiptomi gép egyik utasa. „Az indulási táblán láttuk, hogy a 6:15-ös indulást 7:45-re módosították, mindenféle tájékoztatás nélkül”. Elmondta, hogy 7:45-kor már ott álltak a kapunál, de a kijelzőn mindössze arról kaptak tájékoztatást, hogy késik a gép. „Ha jól tudom, itt még kapott a személyzet 4 ezer liternyi kerozint, de körülbelül 11 ezer liternyire lett volna szükség ahhoz, hogy Egyiptomba érjünk” – nyilatkozta a csatornának az utas. Később mindenféle ellentétes információk érkeztek, szó volt arról is, hogy akár már péntek este felszállhatnak, de azt sem zárta ki a légitársaság munkatársa, hogy csak szombaton tudnak indulni.

Mint megtudtuk, a repülőtéren két üzemanyag-szolgáltató cég látja el a járatokat a szükséges mennyiségű kerozinnal. Az egyik RÜK, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló, a Budapest Airport saját cége, a másik az Air Bp, velük áll szerződéses kapcsolatban Ryanair. A két gépet is nekik kellett volna feltölteniük. 

„A Ryanair pilótáit csütörtökön rádión tájékoztatták az üzemanyag-ellátás akadozásáról. Arra kérték a rövidebb járatok személyzetét, hogy igyekezzenek spórolni a kerozinnal. Ha mondjuk Varsóból jönnek, akkor maradjon annyi kerozin a tankban, hogy egy milanói útra még elegendő legyen, mert nem tudnak Budapesten tankolni” – mondta el szerkesztőségünknek a neve elhallgatását kérő egyik pilóta. Hozzátette: Hurghada messzebb van annál, hogy félig töltött tartállyal el lehessen indulni, a mallorcai járat pedig azért késett, hogy némi kölcsönkerozinnal fel tudjon szállni. 

Amikor megjelentek az első hírek a budapesti repülőtéren jelentkező üzemanyaghiányról, felröppentek alaptalan feltételezések is, hogy talán a kormány a MOL-on keresztül akarja „jobb belátásra bírni” a repülőtér jelenlegi tulajdonosát, egyezzen bele az adás-vétel mielőbbi lebonyolításába. Mások arra gondoltak, hogy a nemzetgazdasági miniszter, Nagy Márton és a Ryanair ír tulajdonosa közötti korábbi durva szóváltás „utózöngéje” a húsvéti botrányos járatkimaradás. Valójában azonban egyik sem játszott szerepet. 

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legnagyobb üzemanyag-szállítója a Mol, ám Bakos Piroska, a cég szóvivője az Indexel azt közölte, hogy a hiány nem az ő hibájuk. „A repülőgépek üzemanyag-gyártása folyamatos, a Mol a szerződésében vállalt és előre egyeztetett teljes mennyiséget idejében leszállította a reptér üzemanyag-kiszolgáló cégeinek.”

„Nem lehetett a háttérben üzemanyaghiány” – erősítette meg Holoda Attila energetikai szakértő is. Hozzátette: a MOL mindig annyi üzemanyagot szállít a repülőtérnek, amennyi megrendelést kap. Az ellátórendszer folyamatosan működött és működik azóta is. Nem folynak jelenleg karbantartások sem, a MOL hibájából soha nem volt ilyen probléma. 

A MOL vezetéken keresztül látja el a repülőteret, de ha esetleg valamilyen fennakadás volna a vezeték üzemeltetésében, ott van a közelben a jó tíz éve elkészült vasúti lefejtő állomás is, ahol akár a tartálykocsikon érkező kerozint is le tudják fejteni. Magán a repülőtéren mindössze két-három napra való tartalékot készleteznek, de ennek az igénybevételére sem volt még soha szükség.

„Valami pénzügyi vita lehetett a háttérben. Vagy az Air BP nem fizette ki az előző szállítást, vagy egyszerűen csak hibás rendelést adott le az egyik ügyintéző. Csak egy ilyen „primitív” baki állhatott repülőgépek múlt heti kényszerpihenője hátterében” – vélte Holoda Attila.         

Forrás: hirklikk.hu