525 milliós kiesést okozott a Tüke Busznak a járvány eddig - van terv a megsegítésre
Nagy bevételkiesést eredményezett a járvány tavasszal a Tüke Busz Zrt-nek, amelynek azóta sem sikerült visszaszereznie az utazóközönségét teljesen. A városvezetés úgy hidalná át a bevételkiesést, hogy az egyik pénzintézet felé fennálló kölcsöntörlesztési forrásból - mivel a cég élt a járvány miatti hitelmoratóriummal - átcsoportosítanának a működtetésre.
Augusztus végéig 525 milliós kiesés
Október 13-án, kedden tárgyalja a pécsi önkormányzat költségvetési és gazdasági bizottsága a "Tüke Busz Zrt. 2020. évi fejlesztési támogatásának átrsukturálása és a támogatási szerződés módosítása" tárgyú előterjesztést, amelyet Ruzsa Csaba alpolgármester szignózott.
A dokumentumban olvashatóak szerint a koronavírus-járvány tavasszal mindenütt a világon nehéz helyzetbe hozta a közösségi közlekedési cégeket, a Tüke Busz is így járt, ugyanis az utazóközönségből sokan váltottak egyéni közlekedési módokra. A veszélyhelyzet megszűnése után a utasforgalom országosan és a cégnél is emelkedni kezdett, de a bevételek a tavalyi évhez viszonyítva csak mintegy 80 százalékos mértéken teljesültek az elmúlt hónapokban, további emelkedés pedig nem várható (tekintve a járványhelyzet alakulására, ami miatt az utasközönség egy része továbbra sem tért vissza).
A pécsi közlekedési cégnél a 2019-es évhez viszonyítva a járvány miatti bevételkiesés idén augusztus végéig 525 millió forint volt. A szeptember-december időszak árbevétele pedig a járvány második hullámának alakulásától és az erre adandó kormányzati intézkedésektől is függ.
"A Tüke Busz Zrt. a tartós árbevétel kieséssel a 2020. évi, az önkormányzat által elfogadott üzleti tervében számolt, ennek mértékét 941 millió Ft összegben került kalkulálásra"
- áll az előterjesztésben.
A dokumentumban az is szerepel, hogy a cég az üzleti tervében azt vállalta, hogy az önkormányzat költségvetésében található támogatási összegek mellett tudja biztosítani a tömegközlekedés zavartalan működtetését (2,167 milliárd forintot működési támogatásként, 466,66 millió forintot pedig fejlesztési támogatásként kapnak meg). A működtetéshez az is hozzájárult, hogy az idei évet a cég közel 400 millió forintos tartalékkal tudta elkezdeni - ám ez a tartalék a járványhelyzet miatt szeptember végére elkopott, hiába gazdálkodott költséghatékonyan a Tüke Busz.
Élt a hiteltörlesztési moratóriummal a Tüke Busz, ezt fordítnák most a működtetésre
A föntebb már említett fejlesztési célú támogatást a K&H Bank felé fennálló kölcsöntartozásra fordítja a cég, a pénzt eleve külön számlára utalja az önkormányzat. Mivel a járványhelyzet miatt tavasszal a kormány hiteltörlesztési moratórium lehetőségét vezette be, a cég pedig élt ezzel. Most az összeget az önkormányzat átcsoportosítaná a társaság működtetésére, emiatt tárgyalásokat folytatnak a K&H Bankkal.
Ha megszületik a döntés, akkor a fennálló összeget a járvány okozta negatív pénzügyi hatások függvényében használnák föl, egyebek mellett elsősorban azon tevékenységek finanszírozására, amelyek vagy hatósági kötelezés miatt kellenek (Tüskésréti úti ároktisztítás és csapadékvíz-elvezetés), vagy a közösségi közlekedés további költséghatékonyságának növelésére szolgálnak. A közgyűlés erre csak úgy adhat felhatalmazást, ha a Tüke Busz Zrt. előzetesen benyújt a költségvetési és közgazdasági főosztályra egy havi bontású likviditási tervet. Az előterjesztésben írtak szerint év végén pedig azt is meg kell majd vizsgálnia a testületnek, hogy a maradék összeget a jövő évi törlesztésre fordítsák, vagy hagyják meg pénztartalékként 2021-re.
Erről fog tehát tárgyalni október 13-án a költségvetési és gazdasági bizottság, majd pedig a közgyűlésen is előkerül a téma, mivel a grémiumnak kell eldöntenie, hogy mire használják fel az idei évre szóló törlesztési összeget (plusz pedig a polgármesternek is fel kell hatalmazni, hogy aláírhassa a törlesztési összeg más helyzetekre történő használatát a bankkal).
Címlapkép: Pécsi STOP