A sztrájk a fontos, vagy a béremelés?

2024. január 12. 14:45 2024. jan. 12. 14:45

Ha van a régióban olyan hírportál, amelyre nehéz lenne rásütni, hogy szakszervezetellenes, akkor az bizonyosan a Pécsi STOP. Aki már a 2010-es évek elején is olvasta lapunkat, ezzel teljesen tisztában van. Ám ha egy szakszervezetnek szabad szemmel láthatóan sem a tagjai és a dolgozók fizetésemelése, hanem a sztrájk a fontos, minden áron, azon már nekünk is el kell gondolkodnunk.

Ismét elérkezett egy új esztendő, sok cégnél és vállalatnál bértárgyalásokba kezdenek, hogy a munkavállalók életét az egyre dráguló élelmiszer- és rezsiárak ne nehezítsék meg annyira, hogy elhagyják a jelenlegi munkahelyüket. Így történik ez december óta a Tüke Busznál is.

Kapcsolódó: Tüke Busz: béremelést tervez, megegyezést sürget az önkormányzat

Lassan természetes, hogy a Fidesz és propagandamédiája, ahol csak lehet, ott hergel. Napjainkban ez a Tüke Busz és az idei bértárgyalások kapcsán zajlik. Az egyik pécsi, fideszhez köthető hírportálon jelent meg az a hír, hogy a Tüke Busz egyik szakszervezete sztrájkot tervez január végére, ugyanis nem sikerült megegyezniük a bérekkel kapcsolatban a cég vezetésével.

Ezzel önmagában nem lenne semmi baj. Ezek eddig valóban tények. A csúsztatás és a hergelés csak ezután jön. A hergelővonatra felszállt fideszes propagandalapok és politikusok ugyanis azt a hamis látszatot próbálják kelteni, mintha az önkormányzat cége elzárkózna a bértárgyalások elől.

A helyzet azonban éppen fordított. A Tüke Busz kiadott egy közleményt, amiben részletesen leírta, hogy ki, mikor és milyen lépést tett a megegyezés érdekében.

Röviden:

a cég már 2023. december első felében meghívta a szakszervezeteket a bértárgyalásra

az egyik nem ment el (de ők kimaradtak a balhézásból és józanul állnak az ügyhöz)

a másik pedig olyan embert küldött, akinek nem volt képviseleti joga

azaz nem volt kivel tárgyalni és megegyezni a bérekről

a port kavaró szakszervezet fővárosi vezetője ugyanakkor már a sztrájkról akart volna egyeztetni a céggel

úgy, hogy meg sem próbált részt venni a bértárgyaláson.

(A teljes közlemény itt olvasható, ha érdeklik a precíz és ellenőrizhető részletek, akkor ebben megtalálja őket.)

 

Az érthető, hogy a fideszes propagandalap hazugságai és hangulatkeltése jót tesz az olvasottságnak, de az álhírek rettenetesen károsak. Természetesen a fideszes politikusok is azonnal felszálltak a hergelőjáratra, mint például Kővári János, volt fideszes országgyűlési képviselő, majd képviselő-jelölt, majd nem fideszes képviselő, aztán a fidesszel együttműködő nem fideszes politikus.

Legújabb posztja alapján azt hittük, hogy pályát vált és a közgyűlési teremből egyenesen egy a fideszes városvezetés idején túlárazva vásárolt Volvo-busz kormánya mögé ül be, de sajnos csalódnunk kellett, ő is csak tovább lapátolt a csúsztatáshegyre, egy kis politikai hasznot remélve az ügyből.

Pedig, ha valakiknek képmutatás az ügyben megszólalni, azok pont a fideszes politikusok és a pártjuk propagandalapjai. Az egy dolog, hogy az állami fenntartásban működő Volánbusznál decemberben zajló sztrájkról kínosan hallgatnak, de a pécsi buszsofőr-bérek felzárkóztatásában sem jeleskedtek a fideszes-öpés városvezetés idején.

2019 előtt éveken keresztül nem hajtottak végre béremelést, így a fideszes városvezetés idején leszakadó sofőr-fizetéseket a jelenlegi városvezetés kezdte meg felzárkóztatni 2019 után. Tavaly például a sofőrök alapórabérét 20%-al emelték meg, ami mellé év végén még egy egyszeri nettó 200 ezer forintos juttatást is adott az önkormányzat.

Mindez történt úgy, hogy a két városvezetésnek teljesen ellentétes gazdasági környezetben kellett vezetnie a várost:

a fideszes városvezetés idején rendkívül kedvező világgazdasági helyzet volt, többek között alacsony inflációval, alacsony energiaárakkal, kedvező feltételű hitelekkel, soha nem látott mennyiségű EU-s forrással: 2019 előtt éveken keresztül MÉGSEM hajtottak végre bérfejlesztést,

míg 2019 után előbb a koronavírus-járvány (ebben az időszakban a Fidesz-kormány még rátett a nehéz gazdasági helyzetre egy lapáttal, és súlyos megszorításokkal sújtotta az önkormányzatokat, például elvonta a gépjárműadót, amit évente több százmillió forintos bevételkiesést jelent az önkormányzatnak), majd az orosz-ukrán háború és a Fidesz-kormány számos elhibázott lépése miatt találták magukat a magyarok nehéz gazdasági helyzetben (rekordmagas infláció, brutálisan dráguló energiaárak, ami egy buszos cég esetében éves szinten csak a dráguló üzemanyagárak miatt milliárdos plusz kiadásban jelenik meg) - mindezek ellenére a jelenlegi városvezetés FOLYAMATOSAN EMELTE a béreket az elmúlt években. 

Mindez persze nem azt jelenti, hogy ne lenne jogos igénye a szakszervezteknek, hogy idén is kapjanak béremelést. A Tüke Busz Zrt. a kiadott közleményében pedig azt is írja, hogy eltökélt abban, hogy folytassa az előző években megkezdett béremelési programját, és mindent megtesz annak érdekében, hogy ebben tárgyalópartnereivel megegyezésre jusson.

 

Összességében tehát mindezen tények ismeretében érdemes figyelni a híreket. Még akkor is, ha a fideszes propaganda a pécsiek arcába tolja a hazugságait.