Évente 50 milliárd veszteséget termel az M6-os autópálya

2019. július 23. 15:32

A G7 gazdasági lap összesítette az M5-ös és M6-os autópályák által termelt veszteségeket, amiket a magyar államnak okoznak azzal, hogy anno koncesszióba lettek kiadva. Az M6-os esetében 2010 óta be van ígérve a horvát határig hiányzó közel 20 kilométeres szakasz, de egyelőre még nem épült meg a folytatás.

A G7 gazdasági lap cikke szerint az M5-ös és M6-os autópályák csak tavaly mintegy 114 milliárd forintos veszteséget termeltek a magyar államnak, ennyit fizettek ki ugyanis ezekre a koncessziós autópályákra. Tavaly egyébként e-útdíjból és e-matricából 315 milliárd forint folyt be az államkasszába. A lap úgy számolt, 2040-ig az államot érő veszteség 2853 milliárd forint is lehet, mivel ennyit spóroltak volna, ha anno hitelből építik meg ezt a két sztrádát.

Az M5-ös még 1994-ben lett koncessziós, aztán ugyan lett az államnak is benne részesedése, de ezt végül nyomott áron kiértékesítették. Az M6-os autópálya is koncessziós alapon (ppp-projekt) épült meg a 2000-es évek végére, 2010 elejére.

"A ppp nem egy túl bonyolult konstrukció, tulajdonképpen arról van szó, hogy egy cég megvalósít egy tipikusan állami beruházást, majd viszonylag hosszú ideig, akár több évtizedig üzemelteti azt, és ezt éves részletekben fizeti ki az állam. Ez nem növeli az államadósságot, de tulajdonképpen csak egy könyvelési trükkről van szó: az Eurostat ezt nem számítja bele az eladósodottságba, a valóságban azonban ez is ugyanolyan adósságteher, mintha állampapírok kibocsátásából finanszírozták volna a beruházást"

- olvasható a cikkben, ahogy az is, hogy anno ezt a formát az Európai Unió is erőltette.

A lap szerint az M6-os autópályán három konzorcium osztozik:

  • M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.: Aberdeen Asset Management, EBRD, Intertoll
  • M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.: Aberdeen Asset Management, EBRD, Intertoll
  • Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.: Strabag, Colas, Bouygues, John Laing Infrastructure Limited, Intertoll
  • A lap saját számításai szerint évente 50 milliárd forintos veszteség éri a magyar államot az M6-os esetén a ppp-projektú beruházás miatt. (Ezt a kilométerenkénti általában 3 milliárd forintos kivitelezési költségből számolták ki.)

    "A rendelkezésre állási díjakra szánt összegből 2018-ra készülhetett volna el az M6-os, de 2040-ig összesen több mint 900 kilométer új autópályát lehetett volna építeni, így nyolc év előnyért cserébe 710 kilométer autópályát kellett feláldozni"

    - áll a cikkben.

    A ppp-projekteket a Fidesz 2010 előtt ellenzékből rendszeresen kritizálta annak átláthatatlansága miatt, ám 2010 óta csupán annyi történt a lap szerint, hogy a kormány megbízott 17 millió forintért egy ügyvédi irodát, hogy vizsgálja át a szerződéseket - ám végül semmi nem történt.

    Az M6-os esetében az 57-es úttól a horvát határig hiányzó mintegy 20 kilométer megépítését a Fidesz mindegy egyes választáson megígérte, de a mostani állás szerint 2022-ben lehet végig autózni Budapesttől Horvtországig autópályán. Ez a jelenlegi becslések szerint mintegy 72 milliárd forintba fog kerülni.

    Forrás: Pécsi STOP/G7.hu