Megszívathatja Pécset Tuzson Bence ötlete
Tovább szűkülne a pécsi önkormányzat financiális mozgástere, amennyiben Tuzson Bence napokban tett bejelentésének megfelelően törvénybe foglalnák, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk a városoknak. A város nyolcmilliárdnál több iparűzésiadó-bevétellel kalkulál 2019-ben, a helyi közlekedés közel hatmilliárd forintot vihet el.
A Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára november 12-én a 444.hu tudósítása szerint arról beszélt egy budapesti sajtótájékoztatón, hogy a kormány az önkormányzatok egyik legfontosabb feladatának a helyi tömegközlekedés finanszírozását tartja, és a meglévő jogszabályok is az önkormányzatok feladataként jelölik meg a tömegközlekedés biztosítását.
Ez a feladatot szeretnék egyértelműsíteni, így Tuzson szavai szerint törvénybe fogják foglalni, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítani, és csak ha ez biztosítva van, azután lehet az adóból fennmaradó összeget másra költeni.
A fentiek kapcsán megkerestük a pécsi önkormányzatot, melynek helyzete sajátos. Az előző fideszes városvezetés alatt képződött többmilliárdos költségvetési hiány, majd ennek következményeként, rendkívül kemény feltételekkel adott 9,5 milliárdos állami mentőöv okán a Magyar Államkincstár vezeti a város és költségvetési szerveinek fizetési számláját, 2018 januárjától a Magyar Államkincstárhoz folynak be Pécs helyi adói is.
Az önkormányzat válasza szerint attól, hogy a Magyar Államkincstárhoz folynak be az adóbevételek, a pénzek felhasználásának céljáról még a város dönt. Mint írták, a Tuzson-féle jogszabálytervezet egyeztetése még folyamatban van, annyi viszont már most látszik: az örökölt pénzügyi helyzet Pécs esetében egyébként is komoly korlátokat jelent.
"Az pedig, ha egy városnak meg akarják szabni, mire költse a bevételeit, értelemszerűen tovább szűkíti az önkormányzat mozgásterét. A törvénytervezet lehetséges hatásait még vizsgáljuk, konkrét választ a törvény elfogadása után tudunk adni erre a kérdésre."
- fogalmazott az önkormányzat, elárulva, 2019-ben 8,1 milliárd forint iparűzésiadó-bevétellel kalkulálnak. A pécsi helyi járatú buszközlekedés 2019-es várható költségei 5,8 milliárd forintot tesznek ki, ebből mintegy 2,55 milliárd lehet az önkormányzati támogatás mértéke, ami annak fényében számít jelentősnek, hogy ez csupán működési költség. A pécsi tömegközlekedés költségeit három tétel fedezi: a jegy- és bérletbevételek, az állami támogatások és az önkormányzati hozzájárulás.
Az önkormányzat sorai szerint 2020-ban a várható költség- és béremelések miatt 15-20%-kal is nőhetnek a városi buszközlekedés költségei. Ez annyiban érdekes, hogy Péterffy Attila polgármester a nyáron azt ígérte, megválasztása esetén jelentősen csökkenteni fogja az előző városvezetés által felemelt buszjegyek árát. Kérdés, hogy a prognosztizált költségnövekedés kihatással lehet-e erre a vállalásra.
Szerző: H. V.