Tíz elektromos busszal erősítik meg a pécsi buszflottát

2019. augusztus 29. 15:03

Mintegy 1,7 milliárd forintból vásárolnak elektromos buszokat, s állítanak szolgálatba azokhoz kapcsolódó töltő- és kiszolgáló infrastruktúrát Pécsen - jelentették be a baranyai megyeszékhelyen sajtótájékoztatón, csütörtökön. A korábban nagyon független, de aztán a Fidesz szárnyai alá beálló Kővári János is feltűnt a nyertes cégnél korábban.

Fotó: Pécsi STOP

A Magyar Távirati Iroda (MTI) híre szerint "Páva Zsolt (Fidesz-KDNP) polgármester a buszokra vonatkozó adásvételi szerződés aláírása előtt elmondta, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében korábban elnyert 1,7 milliárd forintos fejlesztési forrás segítségével egyrészt tíz járművet szereznek be, emellett már megépítették a járművek üzemeltetéshez szükséges töltő- és szervizállomást is.

A Komáromban összeszerelt, kínai járműveket az önkormányzat a helyi közösségi közlekedési feladatokat ellátó Tüke Busz Zrt. üzemeltetésébe adja, azokat a BYD Europe B.V. vállalattól vásárolja meg. Az eljárást nyílt uniós közbeszerzési eljárás előzte meg.

Páva Zsolt felidézte, már évekkel ezelőtt elhatározta az önkormányzat, hogy a pécsi, mintegy 150 járművet számláló dízelflotta egy részét elektromos meghajtású járművekre cserélik, de csak most találtak olyan partnert, amelynek termékei maradéktalanul megfeleltek elvárásaiknak.

Kitért arra: a járművek 2020 első felében állhatnak szolgálatba. A tizenkét méter hosszú, kéttengelyes, háromajtós kivitelű, alacsonypadlós járművek egy feltöltéssel akár 300 kilométert is képesek megtenni, 64 utas szállítására alkalmasak. A járműveket Pécs változatos terepviszonyai között állítják majd forgalomba, mert a város domborzati jellemzői hatékonnyá teszik azokat; a járművek ugyanis lejtmenetben energiát nyernek vissza rendszerükbe.

Javier Contijoch, a BYD cég értékesítési vezetője azt mondta, büszkék arra, hogy a világ vezető elektromos buszgyártója Közép-Európában első ízben Pécsre szállíthat, s a legnagyobb magyarországi alacsonypadlós, elektromos hajtású autóbuszokból álló flotta üzemeltetése indul el járműveikkel.

Közölte: a BYD volt az első cég a világon, amely elektromos buszok fejlesztésébe kezdett az évtized elején, azóta pedig már mintegy ötvenezer járművet gyártottak. Elmondta, a legtöbb járművük Kínában fut, de Európában is mintegy ezer busz segíti a közösségi közlekedést Hollandiától Skandinávián át Franciaországig.

Páva Zsolt az MTI érdeklődésére azt mondta: az önkormányzat eltökélt abban, hogy a 2010-es kulturális fővárosi cím után a város elnyerje az Európa Zöld Fővárosa címet is, ezért a fenntartható, környezetbarát közösségi közlekedés irányába mutatóan további fejlesztéseket szeretnének végrehajtani.

Közölte, már az érkező tíz e-busz is jelentősen csökkenti majd a közösségi közlekedés károsanyag-kibocsátását a városban, de bíznak abban, hogy a nemzeti buszstratégia és pályázati lehetőségek segítségével hamarosan újabb járműveket tud vásárolni Pécs"

- áll az MTI hírében.

Nyilatkozatháború az elektromos buszok miatt

Tavaly ősszel Kővári János, az Összefogás Pécsért Egyesület akkor még nagyon független és ellenzéki képviselője (aki az idei önkormányzati választásra készülve egy ideig polgármesterjelöltként volt számon tartva, de végül egyesületével együtt beállt Vári Attila fideszes polgármesterjelölt mögé) több elektromos buszt gyártó céget is megkeresett. Így megfordult többek közt a BYD komáromi gyáránál is, ahogy ezen a fotón is látható.

A helyi kormánybarát média emiatt cikkeiben azt fejtegette, hogy ugyan kinek a megbízásából tárgyal ezen gyártókkal a képviselő. Kővári erre egy sajtóközleményben arról írt, hogy Páva Zsolt polgármestertől kapott felhatalmazást, Páva azonban ezt egy másik közleményben visszautasította - erről bővebben ebben a cikkben írtunk. 

Kővári az idei júniusi közgyűlésen már majdnem elárulta, hogy melyik cég nyert a közbeszerzésen, ám végül mégis hallgatott erről - hívta fel a figyelmet a Szabad Pécs erre az érdekes momentumra.

 

Forrás: Pécsi STOP/MTI