Több vasúti mellékvonal közlekedését is visszavághatják, Baranyát is érintheti a módosítás

2020. május 25. 12:20 2020. máj. 25. 12:20

Nagy mellékvonali ritkításra készül az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Regionalbahn.hu értesülései szerint, több vonalon csak napi egy pár vonat járna nyártól. Az ITM egyelőre nem erősítette meg a hírt, de nem is cáfolta. Baranyában a komlói vonalon napi egy pár vonat maradna, a Villány-Mohács vasútvonalon a napi egy pár vonat mellé vonatpótló autóbuszokat szerveznének.

A Regionalbahn.hu vasúti portál a napokban adta hírül, hogy információik szerint több vasúti mellékvonalon is tovább csökkentené az elérhető vonatok számát a vasúti szolgáltatást megrendelő Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

A portál úgy értesült, hogy az alábbi mellékvonalakon az eddig sem túl huszáros személyforgalmat (ami napi 2-3 pár vonatot jelentett) napi egy pár vonatra csökkentené az ITM:

  • 4 Esztergom–Komárom
  • 5 Székesfehérvár–Komárom
  • 45 Székesfehérvár–Sárbogárd
  • 47 Godisa–Komló
  • 98 Abaújszántó–Hidasnémeti
  • 103 Karcag–Tiszafüred
  • 113 Nyíregyháza–Nyírbátor
  • 114 Mátészalka–Csenger
  • 121 Mezőhegyes–Újszeged
  • 125 Mezőhegyes–Battonya
  • 146 Kunszentmárton–Lakitelek
  • 147 Szentes–Orosháza

 

Baranyából a Komló-Godisa vonal az érintett, itt már most sem acélos a közlekedés: van egy reggeli vonatpár, meg egy délutáni, de mivel a tavaly bevezetett téli menetrend miatt Sásdon már nem áll meg a legtöbb Pécs-Budapest InterCity, így legalább Dombóvárig kell utazni a normális csatlakozásért. A Komló-Godisa közti 19 kilométeres távot 24 perc alatt teszi meg a vonat (ha végiutazunk rajta Dombóvárig, akkor a 36 kilométeres útra 44 percet mutat a MÁV menetrnedi keresője). 

A Regionalbahn.hu szerint több olyan mellékvonal is lesz, ahol napi egy-két-három vonatpár mellé vonatpótló autóbuszokat állítanak be. Ezek a következők:

  • 25 Zalaegerszeg–Őriszentpéter–Hodoš [Őrihodos]: 2 nemzetközi vonatpár és vonatpótló buszok
  • 35 Siófok–Kisbárapáti: 1 vonatpár és vonatpótló buszok; több vonatpár csak Karádig közlekedik
  • 38 Nagyatád–Somogyszob: 1 vonatpár és vonatpóltó buszok; a Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vonalon is változásokat hozhat
  • 43 Dunaújváros–Rétszilas: 3 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 60 Barcs–Gyékényes: 2 országos vonatpár (Szombathely–Pécs gyorsvonatok) és vonatpótló buszok
  • 66 Villány–Mohács: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 75 Nagyoroszi–Balassagyarmat: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 78 Balassagyarmat–Ipolytarnóc: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 85 Vámosgyörk–Gyöngyös: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 86 Vámosgyörk–Újszász: 7 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 89 Nyékládháza–Tiszaújváros: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 102 Kisújszállás–Kál-Kápolna: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 109 Debrecen–Tiszalök: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 111 Záhony–Mátészalka: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 113 Fehérgyarmat–Zajta: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 116 Nyíregyháza–Vásárosnamény: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 125 Szarvas–Mezőhegyes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 128 Püspökladány–Szeghalom: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 130 Szentes–Hódmezővásárhely: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 145 Lakitelek–Kiskunfélegyháza: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 146 Lakitelek–Kecskemét: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
  • 147 Kiskunfélegyháza–Szentes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok

 

Baranyából ennél a résznél a Villány-Mohács vasútvonal érintett, ahol jelenleg napi 7 pár vonat közlekedik hajnaltól késő estig, két Mohácsról induló vonat Pécsig jár.

A lap egy korábbi cikke szerint a ritkításban benne lehet az is, hogy a MÁV elköszönne a mellékvonalakon lassan fél évszázada közlekedő csehszlovák Bzmot motorvonatoktól, illetve hogy sok mellékvonali pályát kellene felújítani.

A listák kapcsán az Index megkereste az ITM-et, hogy erősítsék meg, vagy cáfolják a híreket, ám csak egy közlemény linkjét küldött a minisztérium. A közleményben azonban konkrétumok nem olvashatóak, csak annyi, hogy nyáron ideiglenes járványügyi menetrnedek lépnek életbe.

"A járványügyi készültségben alkalmazott menetrendek lehetővé teszik a helyközi közlekedési szolgáltatások működőképességének, a közszolgáltatásokba vetett bizalomnak a megőrzését, egyúttal a mindenkori igényekhez rugalmasan igazodó kínálatot biztosítanak az utasok számára. A kormányzat stratégiai-szakpolitikai céljai változatlanok: a társadalom közlekedési igényeinek kielégítése, a közösségi közlekedés versenyképességének növelése az egyéni gépkocsizással szemben, elsősorban a környezetkímélő, biztonságos vasút térnyerésének támogatásával"

- áll a közleményben.

Tavaly januárban már szárnyra kaptak hírek, hogy mellékvonalak bezárását tervezi a kormány, ez végül nem következett be, de akkor is több olyan vonal forgott közszájon, mely most is előkerült. 

A dél-dunántúli térségből ezt a négy vonalat emlegették tavaly év elején bezárásra ítéltnek:

  • Somogyszob-Nagyatád (Somogy)
  • Godisa-Komló (Baranya)
  • Sellye-Szentlőrinc (Baranya)
  • Mohács-Villány (Baranya)

 

Jól látható, hogy a négyből három most is fenn van a két listán. 

A Pécsi STOP az üggyel kapcsolatban megkereste az ITM-et és a MÁV-ot, ha válaszolnak, újra jelentkezünk.

 

Forrás: Pécsi STOP