Több vasúti mellékvonal közlekedését is visszavághatják, Baranyát is érintheti a módosítás
Nagy mellékvonali ritkításra készül az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Regionalbahn.hu értesülései szerint, több vonalon csak napi egy pár vonat járna nyártól. Az ITM egyelőre nem erősítette meg a hírt, de nem is cáfolta. Baranyában a komlói vonalon napi egy pár vonat maradna, a Villány-Mohács vasútvonalon a napi egy pár vonat mellé vonatpótló autóbuszokat szerveznének.
A Regionalbahn.hu vasúti portál a napokban adta hírül, hogy információik szerint több vasúti mellékvonalon is tovább csökkentené az elérhető vonatok számát a vasúti szolgáltatást megrendelő Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
A portál úgy értesült, hogy az alábbi mellékvonalakon az eddig sem túl huszáros személyforgalmat (ami napi 2-3 pár vonatot jelentett) napi egy pár vonatra csökkentené az ITM:
- 4 Esztergom–Komárom
- 5 Székesfehérvár–Komárom
- 45 Székesfehérvár–Sárbogárd
- 47 Godisa–Komló
- 98 Abaújszántó–Hidasnémeti
- 103 Karcag–Tiszafüred
- 113 Nyíregyháza–Nyírbátor
- 114 Mátészalka–Csenger
- 121 Mezőhegyes–Újszeged
- 125 Mezőhegyes–Battonya
- 146 Kunszentmárton–Lakitelek
- 147 Szentes–Orosháza
Baranyából a Komló-Godisa vonal az érintett, itt már most sem acélos a közlekedés: van egy reggeli vonatpár, meg egy délutáni, de mivel a tavaly bevezetett téli menetrend miatt Sásdon már nem áll meg a legtöbb Pécs-Budapest InterCity, így legalább Dombóvárig kell utazni a normális csatlakozásért. A Komló-Godisa közti 19 kilométeres távot 24 perc alatt teszi meg a vonat (ha végiutazunk rajta Dombóvárig, akkor a 36 kilométeres útra 44 percet mutat a MÁV menetrnedi keresője).
A Regionalbahn.hu szerint több olyan mellékvonal is lesz, ahol napi egy-két-három vonatpár mellé vonatpótló autóbuszokat állítanak be. Ezek a következők:
- 25 Zalaegerszeg–Őriszentpéter–Hodoš [Őrihodos]: 2 nemzetközi vonatpár és vonatpótló buszok
- 35 Siófok–Kisbárapáti: 1 vonatpár és vonatpótló buszok; több vonatpár csak Karádig közlekedik
- 38 Nagyatád–Somogyszob: 1 vonatpár és vonatpóltó buszok; a Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vonalon is változásokat hozhat
- 43 Dunaújváros–Rétszilas: 3 vonatpár és vonatpótló buszok
- 60 Barcs–Gyékényes: 2 országos vonatpár (Szombathely–Pécs gyorsvonatok) és vonatpótló buszok
- 66 Villány–Mohács: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 75 Nagyoroszi–Balassagyarmat: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
- 78 Balassagyarmat–Ipolytarnóc: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 85 Vámosgyörk–Gyöngyös: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 86 Vámosgyörk–Újszász: 7 vonatpár és vonatpótló buszok
- 89 Nyékládháza–Tiszaújváros: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 102 Kisújszállás–Kál-Kápolna: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 109 Debrecen–Tiszalök: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
- 111 Záhony–Mátészalka: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 113 Fehérgyarmat–Zajta: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 116 Nyíregyháza–Vásárosnamény: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 125 Szarvas–Mezőhegyes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 128 Püspökladány–Szeghalom: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 130 Szentes–Hódmezővásárhely: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 145 Lakitelek–Kiskunfélegyháza: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 146 Lakitelek–Kecskemét: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 147 Kiskunfélegyháza–Szentes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
Baranyából ennél a résznél a Villány-Mohács vasútvonal érintett, ahol jelenleg napi 7 pár vonat közlekedik hajnaltól késő estig, két Mohácsról induló vonat Pécsig jár.
A lap egy korábbi cikke szerint a ritkításban benne lehet az is, hogy a MÁV elköszönne a mellékvonalakon lassan fél évszázada közlekedő csehszlovák Bzmot motorvonatoktól, illetve hogy sok mellékvonali pályát kellene felújítani.
A listák kapcsán az Index megkereste az ITM-et, hogy erősítsék meg, vagy cáfolják a híreket, ám csak egy közlemény linkjét küldött a minisztérium. A közleményben azonban konkrétumok nem olvashatóak, csak annyi, hogy nyáron ideiglenes járványügyi menetrnedek lépnek életbe.
"A járványügyi készültségben alkalmazott menetrendek lehetővé teszik a helyközi közlekedési szolgáltatások működőképességének, a közszolgáltatásokba vetett bizalomnak a megőrzését, egyúttal a mindenkori igényekhez rugalmasan igazodó kínálatot biztosítanak az utasok számára. A kormányzat stratégiai-szakpolitikai céljai változatlanok: a társadalom közlekedési igényeinek kielégítése, a közösségi közlekedés versenyképességének növelése az egyéni gépkocsizással szemben, elsősorban a környezetkímélő, biztonságos vasút térnyerésének támogatásával"
- áll a közleményben.
Tavaly januárban már szárnyra kaptak hírek, hogy mellékvonalak bezárását tervezi a kormány, ez végül nem következett be, de akkor is több olyan vonal forgott közszájon, mely most is előkerült.
A dél-dunántúli térségből ezt a négy vonalat emlegették tavaly év elején bezárásra ítéltnek:
- Somogyszob-Nagyatád (Somogy)
- Godisa-Komló (Baranya)
- Sellye-Szentlőrinc (Baranya)
- Mohács-Villány (Baranya)
Jól látható, hogy a négyből három most is fenn van a két listán.
A Pécsi STOP az üggyel kapcsolatban megkereste az ITM-et és a MÁV-ot, ha válaszolnak, újra jelentkezünk.