Új vonatnemet vezetne be a MÁV, de ettől lassulna az InterCity

2017. október 7. 17:58 2017. okt. 7. 17:58

Több fronton is változtatni készül a MÁV, például az InterCity-vonatok közlekedésébe is belenyúlnának, igaz, csak 2019-től. A tervek szerint a mostani IC több helyen állna meg, és lenne egy újabb, gyorsabb - és drágább IC Plusz szolgáltatás.

Újításokat tervez a Magyar Államvasutak, erről a napokban egy konferencián számoltak be az állami vasúttársaság vezetői.

Több lap cikke szerint azonban az újítások egy része a jelenlegi rendszert fogja megkavarni elég alaposan.

Változhat a Start-kártya

Az első ilyen változtatás a Start Klub kártyát érintheti (amivel 50 százalékkal olcsóbban lehet jegyet váltani, és más kedvezmények is kapcsolódnak hozzá), itt a Regionalbahn vasúti portál szerint kétfelé válhat a törzsutas-kedvezményi rendszer.

Az egyik oldalon jelképes összeggel (2-5 ezer forint) olcsóbban lehetne megvenni az éves kártyát, "cserébe" 100 kilométer alatti utazásoknál nem lépne életbe az 50 százalékos kedvezmény, és a gyorsvonati pótjegy megváltását sem lehetne kikerülni, és Budapesten belül sem lehetne ingyen utazni vele.

A másik ág a jelenlegivel megegyező szolgáltatásokat nyújthat majd (korlátlan távolságra szóló 50 százalékos kedvezményes jegyváltás), ám ennek az ára a cikk szerint a jelenlegi 30 ezer forintról 50-60 ezer forintra nőne, és több más Start Klubkártyafajta ára is nőhet.

Több helyen megálló lassabb IC és az új, drágább vonatnem

A másik, fontosabb változás az InterCity-vonatokat érintheti, erről mind a Regionalbahn, mind pedig az Indóház online is beszámolt.

Az iho.hu cikke szerint 2019-től egy új szolgáltatást, az IC Pluszt vezetné be a társaság, mely kétóránként, ütemesen közlekedne a főváros és a vidéki nagyvárosok közt, a megszokottól gyorsabban is akár (több vonalon egyes szakaszokon 160 km/órás sebességet terveznek bevezetni). Az ilyesfajta járatokon az amúgy 2011 óta többször beígért újfajta IC Plusz vonatkocsikkal közlekedne a szerelvény. Ez a szolgáltatás pluszdíjas lenne, az újfajta termes kocsikban pedig tilos lenne a mobiltelefonálás. (Ez utóbbi kitétel nem derül ki a cikkből, hogy miért szükséges.)

Ezzel párhuzamosan viszont a mostani IC-vonatok több megállót kapnának (ami a menetidő emelkedésével járna), így nem sokban különböznének egy expresszvonattól.

Az új vonatnem bevezetése - és a lelassított, több megállós IC-k - az ütemesnek mondható menetrendet is szétzilálnák, ami eddig elviselhető ütemes kapcsolatot biztosított a főváros felé. Már ha épp nincs vágányzár a vonalon, és nem veszik el egy vonat sem, mint ahogy az nyáron megtörtént.

A Regionalbahn cikke szerint ezekből az új IC Plusz-kocsikból egyelőre kevés áll rendelkezésre (kettő darab), és az a 20 darab, amit az új vonatnem bevezetésével szolgálatba állítanának, még nincs is teljes létszámban legyártva.

A hvg.hu cikke szerint a kocsikat Szolnokon gyártják majd, várhatóan 2018. tavasza-ősze közt lesznek készen.

Az utasellátásnak és a külföldi vonatok egy részének vége

A változtatások közt még szerepel az Utasellátó büfékocsijainak kivonása, az ott szolgálatot teljesítők átképzése. A nemzetközi vonatok közül is jó pár kihullik a rostán idén decembertől, például a Berlinig közlekedő éjszakai járat, ez csak Prágáig jár majd - erről bővebben itt olvashatnak.