A sok panasz miatt a versenyhivatal rászállt a légitársaságokra

2024. július 5. 13:40 2024. júl. 5. 13:40

A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) számos panasz érkezik a légitársaságok tájékoztatásaival, illetve egyéb gyakorlataival kapcsolatban, ezért megkülönböztetetten figyeli a légitársaságok tevékenységét, és hatáskörei keretében támogatja a fogyasztóvédelmi eljárásokat – tudatta a GVH pénteken az MTI-vel.

Kiemelték, hogy a hivatal rövid tájékoztató anyagokban foglalja össze a repülőjegy-vásárláshoz, utazási irodák programjainak kiválasztásához, online szállásfoglaláshoz, valamint bel- és külföldi autóbérléshez kapcsolódó tanácsait. A fogyasztók így könnyebben kerülhetik el a félrevezető tájékoztatásokat, illetve a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket.

A gondtalan nyaralás érdekében fontos, hogy az utazási irodák ajánlatainál ellenőrizzék még az utazás lefoglalása előtt, hogy pontosan mit tartalmaz az ár, hol helyezkedik el a szállás, milyen a felszereltsége.

A repülőjegy-vásárlás előtt ellenőrizni kell, hogy a repülő fedélzetére milyen típusú és méretű poggyászok vihetők fel ingyenesen, szükséges-e a repülőtérre érkezés előtt online bejelentkezni, illetve a feltüntetett jegyár minden költséget tartalmaz-e (repülőtéri illeték, ülőhelyfoglalás díja).

Online szállásfoglalásnál érdemes utánanézni a GVH szerint a korábbi vendégek észrevételeinek, illetve a foglalás lemondása feltételeinek.

A GVH a hozzá beérkező panaszok és bejelentések kapcsán azt vizsgálja, hogy fennállnak-e a versenyfelügyeleti eljárás elrendelésének feltételei. Fogyasztóvédelmi ügyekben akkor indítanak versenyfelügyeleti eljárást, ha egy vállalkozás valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatot folytat és a gazdasági verseny érdemi érintettsége megállapítható, például nagyszámú fogyasztót érint egy adott piacon és hatással van a tiszta piaci versenyre.

Arra is kitértek, hogy a nemzeti versenyhatóság évek óta kiemelten figyeli a légitársaságok reklámgyakorlatát, számos eljárást lefolytatott ezen a területen. Több eljárás jelenleg is folyamatban van légitársaságokkal szemben. Legutóbb 2024 januárjában a Wizz Airrel szemben indult eljárás, mivel fontos információkat hallgathatott el az utasok elől.

A GVH 2022 októberében átfogó gyorselemzéssel megvizsgálta, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a fapados szolgáltatókat – honlapjai, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalak alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során. A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára. A GVH gyorselemzése számos problémát tárt fel a Magyarországon elérhető légitársaságok gyakorlatában. Ezek alapján azt javasolja az érintett vállalkozásoknak: kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket, valamint az információk megfelelő tagolásával biztosítsák, hogy azok átláthatók és könnyen értelmezhetőek legyenek.

A nemzeti versenyhatóság a fogyasztóknak azt javasolja, hogy igyekezzenek ellenállni az impulzusvásárlásnak és ne hagyják, hogy döntésükben sürgessék őket.

A versenyhivatal továbbra is folyamatosan figyeli a piacokat és ha jogsértést észlel, haladéktalanul megteszi a szükséges intézkedéseket – írták.

Forrás: hirklikk.hu