Az M60-as hiánya miatt a következő évtizedben is szívni fognak a szigetváriak

2019. december 26. 15:33 2019. dec. 26. 15:33

Meg persze mindazon települések lakói, akik a 6-os főút mentén élnek Pécstől nyugatra. Az M60-as gyorsforgalmi út ugyanis még mindig nem áll sehogy sem, az egyetlen új fejlemény, hogy új nyomvonalra szóló tervekre és az azokhoz szükséges hatósági engedélyek megszerzésére írt ki közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Az ajánlattételi határidő 2020. január vége, de hogy mennyibe fog kerülni a közbeszerzés, az egyelőre nem tudható - mint ahogy az sem, hogy maga az útépítés mikor indul és mikorra fejeződhet be.

Még karácsony előtt jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben (TED) és az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR), hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) új közbeszerzést írt ki az M60-as gyorsforgalmi út Pécs és Szigetvár közötti szakaszára. 

A közbeszerzés az M60 Pécs - Szigetvár nyugat - visszakötéssel a 6-os főútra - közötti szakasz engedélyezési terveinek elkészítésére, illetve a hatósági engedélyek megszerzésébeni közreműködésre szól, de egyelőre nincs összeg mellérendelve.

"A nyertes Ajánlattevő feladata az M60 Pécs (31+160) Szigetvár (Nyugat, 6607 j. úti csomópontig (68+407) visszakötéssel a 6.sz. főútra) közötti szakaszon ~37 km 2x2 sávos autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út tervezése, új nyomvonalon, az alábbiak szerint (mennyiségek):

  • 3 db különszintű csomóponttal,
  • 2 db szintbeni csomóponttal, a 6. sz. főúti visszakötéssel
  • 1 db kétoldali egyszerű pihenővel,
  • 1 db kétoldali komplex pihenővel,
  • 1 db mérnökségi telephellyel, rendőrségi épülettel,
  • hozzávetőleg 33 db hídműtárggyal
  • engedélyezési tervek elkészítése, építési engedélyek megszerzésében közreműködés, valamint az engedély megszerzéséhez szükséges egyéb dokumentációk, hozzájárulások beszerzése a vonatkozó hatályos előírások, rendeletek szerint.

A nyertes Ajánlattevő feladata továbbá a meglévő Megvalósíthatósági tanulmány felülvizsgálata az aktuális „Módszertani útmutató" alapján, valamint a környezeti hatástanulmány módosítása, környezetvédelmi engedély módosítása, EVD készítése, engedélyezési terv készítés, az engedélyhez szükséges egyéb dokumentációk elkészítése, valamint az engedély megszerzésében közreműködés"

- áll a kiírásban. 

Ami furcsa, az az új nyomvonalról szóló kitétel, ugyanis a NIF 2016. júliusi térképrészlete még ezt a nyomvonalat mutatta Pécs és Barcs között (nagyobb méretben itt érhető el a térkép):

2016. júliusában még ez volt a nyomvonal terve - Fotó: nif.hu

Hogy merre fog vezetni a közbeszerzési dokumentumban emlegetett új nyomvonal, az egyelőre nem derült ki. Ráadásul, ahogy a Szabad Pécs is megírta, már korábban elkészült a teljes szakaszra vonatkozó környezetvédelmi hatástanulmány és a megvalósíthatósági tanulmány is. 

Nagy szükség lenne már évek óta az M60-asra Pécstől nyugatra

Az M60-ast 2010-ben vezették el Pécsig, azóta azonban mindössze egy alig két kilométeres szakasz készült el a baranyai megyeszékhelynél, holott maga Orbán Viktor is többször beígérte a folytatást, leginkább választások előtt lett kampánytéma az út.

A gyorsforgalmi út hiánya a Pécstől nyugatra élőknek okoz gondot, lévén az egyetlen főút a 6-os számú, így a megyeszékhelytől nyugatra a teherforgalom zömmel ezt az útvonalat használja Dél-Somogy illetve a horvát határ felé. 

A 6-os főút forgalma miatt Szigetváron idén tavasszal tüntetést is tartottak, szpetemberben pedig az önkormányzat egy bejegyzésben mutatta meg, hogy mekkora forgalmi dugót tud okozni a kétszer egysávos főútvonalon egy műszaki hibás kamion. 

Még az őszi önkormányzati választás előtt Mosóczi László közlekedésügyi államtitkár Mohácson beszélt a baranyai gyorsforgalmi utak fejlesztéséről. Akkor elhangzott, hogy 2022-re elkészülhet az M6-os jelenlegi végpontja és a horvát határ közti szakasz, a tervek szerint 72 milliárd forintból (20 kilométer a hiányzó szakasz). Az M60-as kapcsán az MTI akkori híre a következőről tájékoztatott:

"A Pécs-Szigetvár-Barcs között tervezett M60-as gyorsforgalmi út tervezése megkezdődött, a kivitelezésről pedig az engedélyek és tervek birtokában 2021-ben hozhat döntést a kormányzat. A munka várhatóan a Pécs-Szigetvár szakasszal kezdődik, azt követi a Szigetvár és Barcs közötti rész."

A napokban megjelent kiírás szerint a tervek elkészítésére 19 hónap fog rendelkezésre állni, azaz ha január végén sikerül nyertest hirdetni a közbeszerzésen (és nem tolják ki a január végéig szóló jelentkezési határidőt), és az eredményt a vesztesek nem támadják meg, akkor is 2021 végére, 2022 elejére születhetnek meg csak a tervek. Utána pedig a kivitelezési munkálatokra is jó két-három évet kell számolni, vagyis az már most borítékolható, hogy Pécstől nyugatra a 6-os főútvonal túlzsúfoltsága még legalább a 2020-as évtized közepéig fenn fog maradni - állandó problémát okozva ezzel azokon a településeken, amelyeket a főút érint.

 

Szerző: V.G.

 

Forrás: Pécsi STOP