Évtizedes közlekedésfejlesztési ígéretekkel kampányolt Mohácson a Fidesz és Vári Attila
Megint megígérték, hogy az M6-os el fog érni a határig, bár azt is hozzátették, hogy horvát oldalról is kell folytatás. Az M60-as megint tervezik, mint ahogy az M9-est is, amely a mostani információk szerint Kaposvár után nem Szekszárd, hanem Pécs felé fordul majd. Mohácsnál majd egyszer vasúti és közúti híd lehet. Egy évtizede hasonló ígéreteket hallani minden kampányban a kormánypárttól.
Nagyot gurított az ígéretmérőn a Fidesz szerdán Mohácson, ahol sajtótjékoztatót tartott Mosóczi László közlekedésügyi államtitkár, de az összetartáson ott volt Szekó József fideszes mohácsi polgármester is. Meg valamiért Vári Attila olimpikon, a Pécsi Sport Nonprofit Zrt. vezetője is feltűnt ott, mint fideszes pécsi polgármesterjelölt.
A Magyar Távirati Iroda (MTI) híre szerint Mosóczi a következő, Baranyát érintő fejlesztési tervekről beszélt:
"A kormány stratégiai célja az M6-os autópálya Bóly és az országhatár közötti szakaszának megépítése. Az európai uniós társfinanszírozással, Villány bekötésével megvalósuló beruházás építési engedéllyel és kivitelezési tervekkel rendelkezik, jelenleg már az ingatlanszerzések, kisajátítások zajlanak, s hamarosan kiírják a kivitelezési közbeszerzési eljárást is - mondta.
Kijelentette: magyar részről 2022 végéig megépíthető a szakasz, de "csak úgy lehet azt értelmesen üzembe helyezni", ha Horvátország is megépíti a folytatását a határ túloldalán. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: az eszéki Dráva-híd készen van, az Eszék-Pélmonostor-országhatár szakasz bizonyos részeinek még a tervezése sem tudott elindulni Horvátországban.
A Pécs-Szigetvár-Barcs között tervezett M60-as gyorsforgalmi út tervezése megkezdődött, a kivitelezésről pedig az engedélyek és tervek birtokában 2021-ben hozhat döntést a kormányzat. A munka várhatóan a Pécs-Szigetvár szakasszal kezdődik, azt követi a Szigetvár és Barcs közötti rész.
Mosóczi László tájékoztatása szerint zajlik a 67-es gyorsforgalmi út Kaposvár-Szigetvár-Zaláta közötti szakaszának és az M9-es gyorsforgalmi út előkészítése is. Utóbbi kapcsán elmondta: az magában foglal majd egy mohácsi Duna-hidat, amelynek tervezési munkálatai zajlanak."
Lássuk tehát az ígéretcunamit: az M6-os 2010-ben ért el az M60-as elágazásáig (az M60-as pedig Pécsig), az azóta eltelt közel 10 évben mindössze az M60-as növekedett meg egy Pécs-Kertvárost elkerülő alig két kilométeres szakasszal. Orbán Viktor is többször ígérte meg már mindkettő gyorsforgalmi szakaszt, mint ahány kilométernyit azok 2010 óta növekedtek.
Az M60-as folytatását is több éve várják már a Pécstől nyugatra élők, ugyanis ez az útvonal lenne hivatott a közúti teherforgalmat átvenni a kétszer egysávos 6-os főúttól. (Erről a szigetváriak tudnának többet mesélni, ahol már tüntetés is volt a 6-os főút túlterheltsége miatt.) A mostani ígérgetés szerint 2021-ben hozhatnak döntést az építkezés elkezdéséről.
Aztán itt van még az M9-es lufi is, amely az idei évben lett "átígérve" Pécsnek, hogy a baranyai megyeszékhely felé kanyarítják (holott ugye az eredeti, évtizedes tervek szerint Kaposvár után Dombóvár és Bonyhád körzetében haladna tovább Szekszárdnak és az ott már bő egy évtizede meglévő Duna-hídnak). Az új elképzelés szerint az M9-es Mohácsnál keresztezné a Dunát, onnan haladna tovább Szeged felé (de egyébként a semmibe, mert hogy Szeged felől nincs egy méternyi gyorsforgalmi út sem kiépítve). Vagyis az M9-es az M60-as nyomvonalával megegyező vonalon folytatódhat Pécstől Mohács felé.
A 67-es főút Szigetvár és horvát határ közti meghosszabbítása is több évtizedes álom már, ezzel is már jó tíz éve kampányol a Fidesz Baranyában. Mint ahogy a 67-es út és a horvát területek összekötéséhez szükséges új Dráva-híddal és határátkelővel is.
"Száz vasutat, ezeret"
Mosóczi az MTI híre szerint a vasúti és légi fejlesztések kapcsán Baranyát érintő változásokról is beszélt. Kiemelte, a
"Kelenföld-Pusztaszabolcs vonal teljes átépítését, amelynek eredményeként 2020 végére 120-160 kilométeres sebességgel közlekedhetnek itt a vonatok, így a Pécs és Budapest közötti IC-k menetideje pedig akár húsz perccel is rövidülhet.
Mosóczi László távlati célnak nevezte, a déli vasút kiépítését a Debrecen-Nagyvárad-Nagyszalonta-Gyula-Békéscsaba-Hódmezővásárhely-Szeged-Szabadka-Baja-Bátaszék-Mohács-Pécs útvonalon, e tervvel kormánybiztos foglalkozik, húzta alá.
Megjegyezte: a pécs-pogányi reptér fejlesztése is szükséges a jövőben, hogy Baranya mind idegenforgalmi, mind gazdasági szempontból lendületet kapjon."
A Pécs-Pusztaszabolcs-Budapest vasútvonal felújítása elsőre jó hír, de ha megnézzük, hogy csak Kelenföld és Pusztaszabolcs között döngethetnek a vonatok 50 kilométeren, míg a maradék 170 kilométer marad ugyanúgy, akkor nincs minek nagyon örülni. A pécs-pogányi reptér kérdése is azóta áll fenn, mióta megépült: a pálya ugyanis rövid a nagygépeknek. Olyan hosszal bíró pálya, amely a nagy utasszállítóknak is megfelelő lenne, az a régióban Taszáron található a régi katonai reptéren, egykori NATO-támaszponton.
A Lázár János-féle déli vasút ötlete pedig csak elsőre hangzik frankón, mivel több határátmenet is lesz, amiknél pedig több tényezőt is figyelembe kell venni (gépcsere, személyzetcsere, határellenőrzés), amik a rentábilitást csökkentik, az utazási időt viszont növelik. Amúgy pedig Lázár János Baján képzelte el az összeköttetést, a mohácsi vasúti híd nem szerepelt az ötletében.
Szerencsére a kormány tervei összhangban vannak Vári elképzeléseivel
Az MTI híre szerint Vári Attila fideszes pécsi polgármesterjelölt is megszólalt a sajtótájékoztatón, és azt mondta, hogy
"a vázolt fejlesztések összhangban vannak elképzeléseivel, amelyek a baranyai megyeszékhely tág, országhatárokon átnyúló értelemben vett régióközponti szerepének megerősítésével kapcsolatosak."
Milyen szerencse.
Szerző: V.G.